Angående partikelfilter V50 2.0D (LÖST)

NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer


Re: Angående partikelfilter V50 2.0D

Inläggav Mainrotor fre 19 maj 2017, 15:51

timebandit skrev:Regenerering sker först när motortemperaturen uppnått 85 grader om jag minns rätt. Skall försöka få fram källan på det.

Sedan sker Regenereringen i 2 steg. Så din bil beteer sig korrekt. Andra gången det börjar igen typ är Nedkylningsfasen som bara vara i några få minuter. Min bil tar ca 2.2 mil för en komplett Regenerering eller ca 20-25 minuter med 85% i 100km/h
Det skall däremot inte dippa ner igen och starta för en 3e gång! :)

Så den billigaste felsökningen är att försöka göra ett motstånd och koppla in istället för tryckgivaren, då får du verkligen veta om det har något med givaren/trycket att göra. Bilen skall då endast Regenerera efter ett visst milstalsintervall. Kör inte för länge med det bara då den inte längre kommer känna av om filtret verkligen blir fullt eller inte = kan få stopp på bilen :)
Min bil har regenererat var 20e mil nu i 1 år men inte orkat göra något åt det igen. Vid tankning så drar ändå inte bilen mer än 0.6l/mil oavsett vinter eller sommar :)
När det blir värre skall jag montera ett gammalt urtvättat filter jag har samt byta ut dom där rören, tror det behövs faktiskt. Hade jag bara kunnat få loss den där jäkla skruven till EGR'en så hade jag rengjort den med och adapterat om den...

Det enda jag inte har koll på är hur stor roll temperaturgivaren som sitter på filtret har. Undrar om den påverkar något om den är lite sliten eller inte men tror inte det.


Jaha ok, ja min bil börjar ju om tills jag stänger av den. Ska försöka kolla upp det där med motståndet lite. Kanske kan vara så att tempgivaren även bråkar och aldrig når upp till ca 85 grader så regenereringen kan bli klar. Det känns som man kommer lite närmare felet iaf, ska bara få tid till att kika på det.
Mainrotor
Halkkörning
 
Inlägg: 33
Blev medlem: tor 09 feb 2017, 18:58



Re: Angående partikelfilter V50 2.0D

Inläggav Mainrotor fre 19 maj 2017, 15:55

mange38 skrev:hade samma besvär med vår c max 2.otdci samma motor bytt filter bytt givare bytte anslutningarna hittade även rostskade rör ordentligt rostade(mellan filter och givare) även y röret vid insuget bytte jag då det var kass även egr bytte då blev betydligt bättre så egr är ett tips


Jag har ju bara kvar slangarna/rör och egr som inte är 100% kollade. Får hoppas på nån av dom sakerna. Bara synd att man inte kunde fått reda på att det t.ex var slangarna det var fel på innan man bytt ut halva bilen :-(O) :D
Mainrotor
Halkkörning
 
Inlägg: 33
Blev medlem: tor 09 feb 2017, 18:58

Re: Angående partikelfilter V50 2.0D

Inläggav Mainrotor lör 20 maj 2017, 13:22

Någon som vet om det här skulle funka på min bil med mina symptom? Även hur det blir på besiktningar.

https://www.youtube.com/watch?v=-XAXr_cqDVw
Mainrotor
Halkkörning
 
Inlägg: 33
Blev medlem: tor 09 feb 2017, 18:58

Re: Angående partikelfilter V50 2.0D

Inläggav Mainrotor ons 24 maj 2017, 16:29

Uppdaterar med ett leende då jag är 99.999% säker på att det har löst sig. Slangarna och rören ner från givaren till filtret var det både sprickor och kondens + rost i, speciellt nedåt mot filtret. Bytte dock till likadana slangar + rör igen, fast ny. Tror dock att en uppdaterad del med bara slangar skulle vara att föredra som Timebandit nämnde. Fick dock dom här väldigt billigt. Har kört ca 100 mil inom några dagar och bilen har bara regenererat en gång och det varade inte lång stund. Har heller inte startat en ny regenerering direkt efter som det gjorde förut.

Så ett tips till dom som har testat byta filter och givare + allt annat och ändå inte lyckas få bot på konstanta regenereringar mm, TESTA BYTA SLANG OCH RÖR!
Mainrotor
Halkkörning
 
Inlägg: 33
Blev medlem: tor 09 feb 2017, 18:58

Re: Angående partikelfilter V50 2.0D (LÖST)

Inläggav timebandit ons 24 maj 2017, 17:31

Fasen vad skönt att höra!!
Tror många inklusive jag som tror att rören och slangarna är bra trots man blåser "rent" dom osv :)

Har du kvittot kvar och kan ge mig artikelnummer på det man behöver köpa?
Vart köpte du dom? :)
Har ju som sagt dragit länge nog på att byta själv tyvärr.

Bytte du själv? Om ja, svårt att byta?

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Bild Bild Bild
If your dreams turns to dust, vacuum.
Volvo V50 2.0D 2007, Såld, Volvo V70 GLT 1998, Såld, Volvo 740 1990, R.I.P, Volvo 740 1986
timebandit
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1702
Blev medlem: tor 23 nov 2006, 21:37
Ort: Göteborg
Kör: Volvo V50 2.0D 2007

Re: Angående partikelfilter V50 2.0D (LÖST)

Inläggav Perra83 ons 24 maj 2017, 18:26

Bytet kan inte va svårt. Det som tar tid är att lyfta bilen och åla sig in under utan att hacka skallen i allt vasst inunder. Klämmor och slangar kan sitta bra.
Va med och mekade med en A6 3.0TDIQ och det gick ju.
V60 D5 VEA 8-steg R-Design BE PRO Polestar -16
V60 D4 R-Design -13 inbytt
Användarvisningsbild
Perra83
Volvonörd
 
Inlägg: 6282
Blev medlem: ons 17 nov 2010, 13:49
Kör: Bil

Re: Angående partikelfilter V50 2.0D (LÖST)

Inläggav Mainrotor ons 24 maj 2017, 21:01

timebandit skrev:Fasen vad skönt att höra!!
Tror många inklusive jag som tror att rören och slangarna är bra trots man blåser "rent" dom osv :)

Har du kvittot kvar och kan ge mig artikelnummer på det man behöver köpa?
Vart köpte du dom? :)
Har ju som sagt dragit länge nog på att byta själv tyvärr.

Bytte du själv? Om ja, svårt att byta?

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk


Nu ska jag inte rista det här i sten men som sagt 99% så tror jag på det här denna gången.
Ja det kan nog va så, jag själv blåste ju rent och bytte endast givaren utan framgång.
Grejen är att jag hade turen att min lilla lokala firma hade bara en liggandes som har blivit över från nån bil sen förr eller något liknande. Don såg iaf ut som nya och verkar funka kanon.
Jag lät dom byta åt mig så jag kan inte uttala mig om det är svårt men det tror jag inte. Lossa uppe vid givaren sen sitter det ju fast före och efter på filtret. Jag orkar inte ligga på asfalten bara annars hade jag nog gjort det själv.
Jag vet tyvärr inte artnr men jag tyckte de pratade om att det nog är Ford som gör dom och inte Volvo. Bästa är nog att ringa Volvo/Ford och fråga efter original, alternativt om det fanns nån uppgradering utan rören och bara slang som någon nämnt.
Sökte lite snabbt och om jag ska va ärlig så hittar jag inte mycket. Svårt att veta vad man ska söka på riktigt. Verkar mest finnas slangstumparna som sitter innan och efter filtret.
Frågan är om man bara inte kan ta 2 st värmetålig slangar och sätta hela vägen?
Mainrotor
Halkkörning
 
Inlägg: 33
Blev medlem: tor 09 feb 2017, 18:58

Re: Angående partikelfilter V50 2.0D (LÖST)

Inläggav timebandit tor 25 maj 2017, 12:08

Det vill jag också tro på faktiskt. Som jag tror så lite rost eller pytte små hål som inte lätt hittas påverkar långt mer än vad man tror. Jämför med något som fastnar i tex dammsugarslangen :)

Ja ibland kan man ha tur med sådana saker ja :)

Har i snart 2 års tid planerat att byta rören. Borde ändå vara dags efter 10 år och 31.000 mil :) Har ju redan fått korta av slangstumparna mot DPF pga torrskador.

Har mailat Skandix om varför det är så mycket slang och om tanken är att byta rören mot slangar och om det är bättre.
Kan tänka mig slang är bättre på många sätt men frågan är om man bör vara orolig för att dom kan veckas tex. Vilket är enklast att blåsa rent osv. Finns ju lite funderingar :)

Det som Skandix säljer som Reparationskit är värmetåliga Silikonslangar med tillhörande värmestrumpa på. Man borde bara kunna köpa det billigare och bunta fast slangarna med dom gamla rören och komma billigare undan...
Bild Bild Bild
If your dreams turns to dust, vacuum.
Volvo V50 2.0D 2007, Såld, Volvo V70 GLT 1998, Såld, Volvo 740 1990, R.I.P, Volvo 740 1986
timebandit
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1702
Blev medlem: tor 23 nov 2006, 21:37
Ort: Göteborg
Kör: Volvo V50 2.0D 2007

Re: Angående partikelfilter V50 2.0D (LÖST)

Inläggav hockeytok tor 25 maj 2017, 12:19

Tack Mainrotor för tipset, jag har en 2.0d och känner viss frustration då jag hittar nya fel hela tiden men ingen skillnad på bilen.
Har bytt tex luftfördelningsrör, olja & filter några ggr , Dpf, slangar mm.
Ska nog beställa dessa rör jag åxå. Funderar på att trycktesta insugs slangarna , fick byta packningen på fördelningsrörets högra sida ( pass sida )
Återkommer med info till detta forum.
hockeytok
Halkkörning
 
Inlägg: 53
Blev medlem: tor 23 jun 2011, 22:23
Kör: PV s-64 vit .945 -97. V50d -08

Re: Angående partikelfilter V50 2.0D (LÖST)

Inläggav Mainrotor tor 25 maj 2017, 17:33

timebandit skrev:Det vill jag också tro på faktiskt. Som jag tror så lite rost eller pytte små hål som inte lätt hittas påverkar långt mer än vad man tror. Jämför med något som fastnar i tex dammsugarslangen :)

Ja ibland kan man ha tur med sådana saker ja :)

Har i snart 2 års tid planerat att byta rören. Borde ändå vara dags efter 10 år och 31.000 mil :) Har ju redan fått korta av slangstumparna mot DPF pga torrskador.

Har mailat Skandix om varför det är så mycket slang och om tanken är att byta rören mot slangar och om det är bättre.
Kan tänka mig slang är bättre på många sätt men frågan är om man bör vara orolig för att dom kan veckas tex. Vilket är enklast att blåsa rent osv. Finns ju lite funderingar :)

Det som Skandix säljer som Reparationskit är värmetåliga Silikonslangar med tillhörande värmestrumpa på. Man borde bara kunna köpa det billigare och bunta fast slangarna med dom gamla rören och komma billigare undan...


Ja det vore ju lite intressant att få reda på om det är meningen med slang hela vägen eller ej. Jag hittade denna artikel som förklarar att slangarna kan orsaka problem. http://www.firstline.co.uk/do-you-know- ... ure-hoses/
Mainrotor
Halkkörning
 
Inlägg: 33
Blev medlem: tor 09 feb 2017, 18:58

Re: Angående partikelfilter V50 2.0D (LÖST)

Inläggav Mainrotor tor 25 maj 2017, 17:43

hockeytok skrev:Tack Mainrotor för tipset, jag har en 2.0d och känner viss frustration då jag hittar nya fel hela tiden men ingen skillnad på bilen.
Har bytt tex luftfördelningsrör, olja & filter några ggr , Dpf, slangar mm.
Ska nog beställa dessa rör jag åxå. Funderar på att trycktesta insugs slangarna , fick byta packningen på fördelningsrörets högra sida ( pass sida )
Återkommer med info till detta forum.


Jag har ju också bytt det mesta nu utan EGR i princip, det sista nu med slangar och rör verkar ha gjort susen för mig iaf. Bilen har gått idag också :D
Det värsta är ju att det verkar vara lite olika vad det är som funkar för folk att byta. Det kan ju va en samling av allt som har gjort att det funkar det vet man ju inte. Men hade jag vetat detta innan hade jag iaf bytt slangarna innan bytet av filter och sett om det fungerat.
Återkom gärna hit du :-)-)
Mainrotor
Halkkörning
 
Inlägg: 33
Blev medlem: tor 09 feb 2017, 18:58

Re: Angående partikelfilter V50 2.0D (LÖST)

Inläggav timebandit tor 25 maj 2017, 18:28

Mainrotor skrev:Ja det vore ju lite intressant att få reda på om det är meningen med slang hela vägen eller ej. Jag hittade denna artikel som förklarar att slangarna kan orsaka problem. http://www.firstline.co.uk/do-you-know- ... ure-hoses/


Ja den sidan har jag också vart inne på tidigare :)
Nu har ju inte våran V50 så många centimeter slang som många andra bilar kanske har. Men slang hela vägen borde ju verkligen gå att ordna till och fungera bra.
Har mailat en nära firma om dom har dom rätta dimensioner på slangar + skyddslang. Billigare att byta ut slang + skyddsslang än rören iaf och borde hålla några åtskilliga år och mil :)
Jag tänker prova iaf och bara bunta fast dom med dom gamla rören så är inget borttaget :) Hoppas göra detta nästa vecka eller veckan därpå.
Bild Bild Bild
If your dreams turns to dust, vacuum.
Volvo V50 2.0D 2007, Såld, Volvo V70 GLT 1998, Såld, Volvo 740 1990, R.I.P, Volvo 740 1986
timebandit
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1702
Blev medlem: tor 23 nov 2006, 21:37
Ort: Göteborg
Kör: Volvo V50 2.0D 2007

Re: Angående partikelfilter V50 2.0D (LÖST)

Inläggav Mainrotor tor 25 maj 2017, 23:15

timebandit skrev:
Mainrotor skrev:Ja det vore ju lite intressant att få reda på om det är meningen med slang hela vägen eller ej. Jag hittade denna artikel som förklarar att slangarna kan orsaka problem. http://www.firstline.co.uk/do-you-know- ... ure-hoses/


Ja den sidan har jag också vart inne på tidigare :)
Nu har ju inte våran V50 så många centimeter slang som många andra bilar kanske har. Men slang hela vägen borde ju verkligen gå att ordna till och fungera bra.
Har mailat en nära firma om dom har dom rätta dimensioner på slangar + skyddslang. Billigare att byta ut slang + skyddsslang än rören iaf och borde hålla några åtskilliga år och mil :)
Jag tänker prova iaf och bara bunta fast dom med dom gamla rören så är inget borttaget :) Hoppas göra detta nästa vecka eller veckan därpå.


Jag tycker också att det borde fungera. Jag fick byta de små korta slangstymparna uppe vid batteriet samtidigt som jag bytte givare för ett tag sen bara för att en gick sönder när jag pilla bort klamman. då har jag för mig att den ena har större diameter än den andra men det är ju inte säkert det är så nere vid filtret dock.
Hur som helst så återkom gärna hit med resultat och så hoppas jag att det fungerar för dig också. Har vi tur kanske DU har hittat en helande punkt många inte tänkt på tidigare :)
Mainrotor
Halkkörning
 
Inlägg: 33
Blev medlem: tor 09 feb 2017, 18:58

Re: Angående partikelfilter V50 2.0D (LÖST)

Inläggav hockeytok sön 28 maj 2017, 23:23

Nu har jag åxå monterat slang med värmeskydd hela vägen ,istället för rören. Ska bli intressant att se.
Har bara kört några mil än , verkar positivt änsålänge. Det är väl kanske så liten tryckskillnad ( visst var det millipascal eller nått sånt. ) att även ett litet fel blir avgörande . Jag hoppas.
hockeytok
Halkkörning
 
Inlägg: 53
Blev medlem: tor 23 jun 2011, 22:23
Kör: PV s-64 vit .945 -97. V50d -08

Re: Angående partikelfilter V50 2.0D (LÖST)

Inläggav timebandit sön 28 maj 2017, 23:59

hockeytok skrev:Nu har jag åxå monterat slang med värmeskydd hela vägen ,istället för rören. Ska bli intressant att se.
Har bara kört några mil än , verkar positivt änsålänge. Det är väl kanske så liten tryckskillnad ( visst var det millipascal eller nått sånt. ) att även ett litet fel blir avgörande . Jag hoppas.

Dimensionerna har jag koll på men vad för slang och värmeskydd köpte du?
Har letat efter bra/rätt värmeskydd i dagarna men hittar inte mycket jag blir intresserad av. Skall ju vara flexibelt med :)

Buntade du slangarna i befintliga rör som jag tänkte göra tro?

Har svårt att tro att lite tryckskillnad påverkar, speciellt inte om rören redan är slitna/dåliga :)

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Bild Bild Bild
If your dreams turns to dust, vacuum.
Volvo V50 2.0D 2007, Såld, Volvo V70 GLT 1998, Såld, Volvo 740 1990, R.I.P, Volvo 740 1986
timebandit
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1702
Blev medlem: tor 23 nov 2006, 21:37
Ort: Göteborg
Kör: Volvo V50 2.0D 2007



Klicka här för att gå till nästa sida av tråden

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



FöregåendeNästa

Återgå till Volvo C30, S40N, V50, C70N

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster