- tis 20 okt 2015, 11:52
#1013633
Ok, så för att sammanfatta:
Bil A. Dotterns C30. 11000mil.
Tryckdiff: 8hPa vid tomgång (mätt med extern tryckgivare). Upplever högre förbrukning (misstänker konstant regenerering)
Ingen åverkan på motorprestanda (Europa-körning med hög fart).
Bil B. Egen V50. 19500mil (Partikelfiltret ej bytt).
Tryckdiff 15hPa vid tomgång (mätt med extern mätare). Upplever bilen som snålare än bil A ovan. Förbrukning cirka 0.6-0.65 i blandad körning.
Testat: att skifta tryckgivare och spjällhus, ingen påverkan på C30:ins högre förbrukning (konstantregenerering), eller för den delen på V50:ins "lägre" förbrukning. Detta borde bekräfta att tryckgivaren är OK tycker jag.
Det som ser lite märkligt ut är ju att C30:in har lägre tryckfall över filtret (vid tomgång), men ändå är den som konstantregenererar. Går det att upprepa 8hPa-mätvärdet (får du detta värdet varje gång)? Vad är förbrukningen på C30:in? Kanske är det lägre tryckfallet vid tomgång inte representativt för tryckfallet under drift?
Har bilarna i övrigt liknande kör-cykler (motorväg, stadstrafik mm)?
Additivet kollar du lättast genom att antingen fylla på ny (och nollställa i Vida) eller öppna en av påfyllningsanslutningarna, vad jag minns på höger sida av behållaren och sticka ner exempelvis en plast-stripe och kolla hur långt upp den är "fuktig" (behållaren sitter mitt emellan bakhjulen).
Ang. original eller eftermarknads-partikelfilter så finns det olika meningar. Det är flera som kör med eftermarknad, och det har också fördelen av att du kan behålla det gamla "original"-filtret och tvätta upp detta och ha den som utbytes (dvs om du inte byter det hos Volvo, får då tror jag att de tar det gamla filtret.. ). Det finns också några som misstänker att eftermarknad håller sämre kvalitet och snabbare sätter igen, tror dock inte att detta är helt bekräftat. Men vill du vara hundra så kör du "Walker"-original och blir lite fattigare alltså..
Bil A. Dotterns C30. 11000mil.
Tryckdiff: 8hPa vid tomgång (mätt med extern tryckgivare). Upplever högre förbrukning (misstänker konstant regenerering)
Ingen åverkan på motorprestanda (Europa-körning med hög fart).
Bil B. Egen V50. 19500mil (Partikelfiltret ej bytt).
Tryckdiff 15hPa vid tomgång (mätt med extern mätare). Upplever bilen som snålare än bil A ovan. Förbrukning cirka 0.6-0.65 i blandad körning.
Testat: att skifta tryckgivare och spjällhus, ingen påverkan på C30:ins högre förbrukning (konstantregenerering), eller för den delen på V50:ins "lägre" förbrukning. Detta borde bekräfta att tryckgivaren är OK tycker jag.
Det som ser lite märkligt ut är ju att C30:in har lägre tryckfall över filtret (vid tomgång), men ändå är den som konstantregenererar. Går det att upprepa 8hPa-mätvärdet (får du detta värdet varje gång)? Vad är förbrukningen på C30:in? Kanske är det lägre tryckfallet vid tomgång inte representativt för tryckfallet under drift?
Har bilarna i övrigt liknande kör-cykler (motorväg, stadstrafik mm)?
Additivet kollar du lättast genom att antingen fylla på ny (och nollställa i Vida) eller öppna en av påfyllningsanslutningarna, vad jag minns på höger sida av behållaren och sticka ner exempelvis en plast-stripe och kolla hur långt upp den är "fuktig" (behållaren sitter mitt emellan bakhjulen).
Ang. original eller eftermarknads-partikelfilter så finns det olika meningar. Det är flera som kör med eftermarknad, och det har också fördelen av att du kan behålla det gamla "original"-filtret och tvätta upp detta och ha den som utbytes (dvs om du inte byter det hos Volvo, får då tror jag att de tar det gamla filtret.. ). Det finns också några som misstänker att eftermarknad håller sämre kvalitet och snabbare sätter igen, tror dock inte att detta är helt bekräftat. Men vill du vara hundra så kör du "Walker"-original och blir lite fattigare alltså..