NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1013633
Ok, så för att sammanfatta:

Bil A. Dotterns C30. 11000mil.
Tryckdiff: 8hPa vid tomgång (mätt med extern tryckgivare). Upplever högre förbrukning (misstänker konstant regenerering)
Ingen åverkan på motorprestanda (Europa-körning med hög fart).

Bil B. Egen V50. 19500mil (Partikelfiltret ej bytt).
Tryckdiff 15hPa vid tomgång (mätt med extern mätare). Upplever bilen som snålare än bil A ovan. Förbrukning cirka 0.6-0.65 i blandad körning.

Testat: att skifta tryckgivare och spjällhus, ingen påverkan på C30:ins högre förbrukning (konstantregenerering), eller för den delen på V50:ins "lägre" förbrukning. Detta borde bekräfta att tryckgivaren är OK tycker jag.

Det som ser lite märkligt ut är ju att C30:in har lägre tryckfall över filtret (vid tomgång), men ändå är den som konstantregenererar. Går det att upprepa 8hPa-mätvärdet (får du detta värdet varje gång)? Vad är förbrukningen på C30:in? Kanske är det lägre tryckfallet vid tomgång inte representativt för tryckfallet under drift?

Har bilarna i övrigt liknande kör-cykler (motorväg, stadstrafik mm)?

Additivet kollar du lättast genom att antingen fylla på ny (och nollställa i Vida) eller öppna en av påfyllningsanslutningarna, vad jag minns på höger sida av behållaren och sticka ner exempelvis en plast-stripe och kolla hur långt upp den är "fuktig" (behållaren sitter mitt emellan bakhjulen).

Ang. original eller eftermarknads-partikelfilter så finns det olika meningar. Det är flera som kör med eftermarknad, och det har också fördelen av att du kan behålla det gamla "original"-filtret och tvätta upp detta och ha den som utbytes (dvs om du inte byter det hos Volvo, får då tror jag att de tar det gamla filtret.. ). Det finns också några som misstänker att eftermarknad håller sämre kvalitet och snabbare sätter igen, tror dock inte att detta är helt bekräftat. Men vill du vara hundra så kör du "Walker"-original och blir lite fattigare alltså..
#1014328
Det var en riktig sammanfattning förutom att c30 gått 23000 mil, filtret skulle vara bytt vid 12000 mil enligt föregående ägare. Förbrukningen ligger på ca 0,8 enligt färddatorn, 5% mer om man kollar verklig förbrukning. Bilarna körs i princip samma. Förutom den höga förbrukningen så märks en ökning av förbrukningen från 0,5 till ca 0,7 när den blivit varm när man ligger i 100-110 jämn fart + att oljenivån har stigit, därav misstanken om "konstant" regenerering. Får kolla addetivet i helgen.
#1014340
Ok, för mig låter det som att det är regenereringen som är boven för dig i C30:in.

Trots lite märkliga mätdata - det omvända tryckförhållandet över filtret mellan bilarna, verkar det i så fall vara ett högt tryckfall över filtret i C30:in och det kan därför vara en bra idé att byta detta.

Det kan också vara att bilarna har olika versioner av motorstyrningsprogramvara som gör att regenereringen beter sig lite annorlunda.
#1119757
Oj, glömde visst skriva hur det löste sig. Jag "nollade" helt enkelt räknaren för partikelfiltret, sedan dess har det funkat o bilen drar 0,6-065 vid hastigeter så man precis klarar kortet. Rätt skrämmande att man får avgascertifisera en bil som får för sig själv att börja slösa bränsle, bara för att den tror att filtret är gammalt/igensatt när det finns en tryckgivare som faktiskt mäter hur igensatt filtret är.
Den eviga däcksfrågan

Om du tar bort spacers blir det ju ännu v&aum[…]

Byta larmsiren.

Hej. Har letat runt men blir inte riktigt klok p&a[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Med eller utan paddlar, natt och dag mot 4an. Skil[…]

V70 motor till 850

Det är inte förens runt -00 när 140[…]