NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1118978
Kolla att partikelfiltret verkligen är bytt vid 12000 mil. Många fuskar med den servicen.
#1118985
Om målet är problemfritt ägande så kanske det inte är rätt bil (det är ingen Toyota på gott och ont), dock så har jag en själv och är jättenöjd,

Generell är det inte fel att kunna mecka lite smågrejer och så hålla ett öga på status framför allt på partikelfilter mm. Systemet med regenerering är inte jättestabilt, men det beror också på hur du har tänkt att köra bilen (kortsträckor / långkörningar).

- Annars, kolla att bränslevärmaren går igång utan felkoder (går att starta manuellt).
- Kolla att ACn kyler.
- Att kopplingen tar mjukt och utan rassel

Lycka till!
#1119104
Tackar Tackar :)

Jo jag är väldigt van att meka Volvo fast bara bensin.
Enda Diesel jag meckat med är min MF165a :) samt en gammal International o lite båtmotorer (Ford,Perkins)

Men tips får man aldrig för lite av :)
Läste lite om filtret sen är det additiv-vätska man skall kolla upp hur man nu gör.

Något speciellt i Vida man skall kolla på just för Diesel ?
#1119135
Ja, om man fuskar med servicen och inte byter partikelfilter vid rätt intervall. Annars är risken extremt liten.
#1119149
Kolla att kamrem är bytt, skall ske vart 10e år , eller var 24 tusende mil, beroende på vilket som sker först.

Jag är snart på 14000 mil och har inte bytt partikelfilter än (2.0D v50 -06), ligger på runt 65 mil mellan regenereringarna nu. Jag anser att det inte är så himla viktigt att byta detta vid 12000 mil, utan det viktiga är att man har koll på hur ofta bilen regenererar. När man kommer ner mot var 20e mil bör man byta. Men, det är ju inte alla som har den kollen och då kan det sluta illa.

Du kan troligen se i Vida om filtret är bytt, rättare sagt så nollar man data för partikelfilter i Vida när man byter det. Att detta kanske är nollat i närtid är ingen garanti för att det är utbytt. Du skall även kunna se hur långt bilen gått sedan senaste regenereringen.

Bra att veta är att partikelfilter för 2-3000kr inte verkar hålla mer än 3-5000mil medans original för 7-8000 kan hålla uppemot 16-18000 mil beroende på hur man kör. Det finns dock de som fått byta original filter redan vid 12000 mil.
Du har ju tillgång till Vida och då fixar du påfyllning av Eolys själv och nollar det i Vida.

Har man Vida och är händig med bilar så bör en 2.0D inte vara nåt större bekymmer.
#1119305
Just :)
Är väl bara o slänga sig under bilen o kolla om den är bytt om man nu kan se det.
Sen kolla om de fyllt på "Eolys" eller vad det heter för reningen.

Är den servad på Volvo/Bilia så kanske man kan be den o se hur den är servad.

Tack, ska kika. Försökt rikta in mig mot[…]

Volvo 340 orange motorlampa

Enligt den nedärvda erfarenheten är thin[…]

Fick idag et priserbjudande på hela arbe[…]

Däckbuller 19"

Ska de levereras med acusticmärkning? Hur[…]