NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
#1095492
Det finns ingen sån v50, möjligen en 1,8f med en 2-tons kabe på kroken. Dom 170hästarna i en s70 utan vvt är så osynliga så jag vet inte vad. Tala om dåligt register.
Användarvisningsbild
av andreasw
#1095709
Gourmand skrev:En V50 D2 2011-2012 med max 10.000 mil för mellan 75-90.000 kronor och då med Momentumpaket. Fördelen med Momentum är, enligt mig Xenonstrålkastarna. Det privatsäljarna på Blocket begär är oftast överpriser och ska tas med en stor nypa salt. Rätt pris brukar ligga 5-10.000 kronor mer än vad bilhandlarna ger för samma bil i inbyte.
Utmärkta bilar med låga ägarkostnader, i såväl drift som underhåll. Kolla dock noga, det som redan tipsats om här+ dieselvärmaren.
Om du kör mestadels kortare sträckor, så ska du nog överväga bensinmotor. D2-motorn är en fransk PSA-diesel och sannolikt en av världens vanligaste "snåldieslar", snål och hållbar och sitter i mängder av olika bilar. Men, inga dieslar mår bra av att bara gå korta sträckor och sällan bli ordentligt varmkörda. Då kan en "törstigare" bensinare vara ett bättre och mer även mer ekonomiskt alternativ.
Vars hittar du den V50n till det priset?
av Gustav40
#1095726
Är själv sugen på en V50 2010-2012, dels för att det går att pruta så mycket på dom, visst är v60 mycke mer modern bil, men utrymmet är väl nästan identisk med v60 vad jag vet. Samt att satsar man på en T5,D4 så blir man nog inte besviken.

Det tråkiga är väl inredningen skillnad mot v70,s60,s80,v60. Mycke plast.

Satsa på r-design,summum är mitt tips, kolla så att det finns aux,usb för det finns knappt alls på beg marknaden märker jag.
av Gourmand
#1095903
andreasw skrev:
Gourmand skrev:En V50 D2 2011-2012 med max 10.000 mil för mellan 75-90.000 kronor och då med Momentumpaket. Fördelen med Momentum är, enligt mig Xenonstrålkastarna. Det privatsäljarna på Blocket begär är oftast överpriser och ska tas med en stor nypa salt. Rätt pris brukar ligga 5-10.000 kronor mer än vad bilhandlarna ger för samma bil i inbyte.
Utmärkta bilar med låga ägarkostnader, i såväl drift som underhåll. Kolla dock noga, det som redan tipsats om här+ dieselvärmaren.
Om du kör mestadels kortare sträckor, så ska du nog överväga bensinmotor. D2-motorn är en fransk PSA-diesel och sannolikt en av världens vanligaste "snåldieslar", snål och hållbar och sitter i mängder av olika bilar. Men, inga dieslar mår bra av att bara gå korta sträckor och sällan bli ordentligt varmkörda. Då kan en "törstigare" bensinare vara ett bättre och mer även mer ekonomiskt alternativ.
Vars hittar du den V50n till det priset?
Det lär inte vara någon större konst. Det är ju bara att kolla vad bilhandlarna betalar i inbyte för den bil du är intresserad av att köpa. Privatsäljare överdriver oftast värdet av den egna bilen och tror att de kan få ut lika mycket, minus några tusenlappar, som en handlare. Är du seriöst intresserad av att köpa en bil så ger du ett seriöst bud, vilket är några tusen mer än vad bilhandlaren bjuder för samma bil. De som tror att de kan få ut runt 100.000 kronor för en V50 D2 (2011-2012) med max 10.000 mil lever i fablernas värld, enligt mig. Detta är utmärkta bilar, men man ska definitivt inte betala för mycket.
Användarvisningsbild
av snepo
#1096036
Lövet skrev:Jag har haft en 05a och den var helt problemfri. De barnsjukdomar som inte har visat sig första tre åren kommer inte. Resten uppstår av slitage och det kan lika gärna hända på en 08. Sen kan man köpa facelift av andra skäl (inte minst för att den är så mycket snyggare).
Min mor har en 2,4 bensin automat 05:a. Hon köpte den -06. Har inte haft några problem,förutom vanlig service,slitagedelar. Bromsbelägg,däck. Handbromsbackar. Den har gått strax under 12000 mil. Hon var och tittade på en bil,jag följde med. Hon blev bjuden 35 tusen. Den andra kostade 90000 tusen. Hon har Volvon kvar.
Användarvisningsbild
av Kombimannen
#1096283
Vill minnas att kopplingen är värdelöst konstruerad på D2 modellen under några år. Grannens bil har varit inne på garantiärenden flera gånger och det ska vara ett välkänt problem hos Volvo.
av tassen77
#1096436
OK. Fick domen från verkstaden idag :shock: . AC kompressor hade skurit som jag misstänkte 10 000 kr. Dom upptäckte även ett vinande ljud från generatorn som enligt mekanikern betyder att den snart ger upp. Byte av den 6 000 kr. Snacka om dålig kvalitet... V50 1.8F -06a 13 000 mil. Ångrar att jag köpte den bilen och kan inte rekommendera en V50 till någon. Blir knäckebröd och vatten den här månaden :(
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1096439
tassen77: Trist så klart men du kanske skulle se dig om efter att leta upp en annan som kan fixa det, kanske rent av beställa sakerna från Tyskland och byta vissa själv? Själv kan jag rekomendera just V50 då det finns inga felfria blar och det som har gått sönder är det som varit väntat för modellen, inga "spännande överraskningar" :)
av Lövet
#1096472
Knappast så att den typen av fel inte dyker upp på andra bilar heller. Klen tröst, men efter du bytt dessa delar, sälj inte bilen vad du än gör. Då riskerar du ju de felen igen på en annan bil. På din egen kommer de nu hålla många mil igen.
av Gourmand
#1096719
Jag brukar säga, att den billigaste bil man kan äga är den bil man redan äger. Är bilen i övrigt frisk, så är det oftast lönsamt att reparera sin egen bil. När det är gjort, så har ju bilen samma funktion som när den var ny. Det handlar ju om att bilen har ett bruksvärde och där spelar marknadsvärdet mindre roll. Sälj alltså inte bilen, när den väl är reparerad.
Vad gäller AC-kompressorn, som är dyr att byta på alla bilar, så kan man förlänga livslängden på denna, genom att alltid ha systemet inkopplat året runt. Stäng alltså aldrig av AC-systemet.
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]