NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattsson90
#1080092
Hej!!

Har en 2010a som rullat 10700mil. För ungefär 4veckor sedan så märkte jag av ett slirande på kopplingen vid gaspådrag. Redan dagen efter när jag provade igen så var det borta. Nu igår så hände precis samma sak igen???! Vill ju inte jättegärna tro att det är lamellerna som redan slitits? Den spinner till vid 1900varv och när den når ca. 2200varv så bettar den igen.


Idag fanns ingen tendens till slirande?

Finns det någon specifik olja till kopplingen eller så? Enda jag kan misstänka är att där jag lämnade bilen på service förra året är att den firman var inte riktigt lika seriös som de uttalade sig för att vara.

Mvh

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
av dieselputte
#1080124
Just att den slirar mellan 1900-2200 rpm kan ha att göra med att momentkurvan har sin topp där ? (inte så hemma på D4ans data)

Ingen olja i koppling, endast i hydrauliken för manövrering från pedal till tryckplattan, men den har inget med slirandet att göra.

Lameller i dieselbilar med starka motorer blir utsatt för kraftiga påfrestningar när man ger järnet på högsta växel vid t.ex. en omkörning. Att ligga på typ 80 och ge full gas på högsta växel är inte bra i längden, bättre att växla ned som man måste med bensinare, eller gasa försiktigt.

Kan vara lite olja som hamnat på lamellerna, eller kondens i kombination med lite olja. Lamellerna bör inte vara körda vid så litet miltal, har du ägt bilen hela tiden så vet du hur den brukats. Ev tidigare ägare kan ju ha slirat mycket, dragit husvagn och kört mycket på högsta växel i uppförsbackar.

Min koppling (2.0D) kan hacka lite när man skall iväg då det har varit fuktigt ute och bilen stått, men det upphör nästan alltid direkt.
av mattsson90
#1080191
Aldrig varit drag monterat på bilen. Så tungt har den inte gått. Köpte bilen när den rullat 3400mil och ägaren innan hade enbart legat o kört långa sträckor. När jag använder bilen så frestar jag aldrig på höga växlar. Kan dock inte säga hur min sambo kör den när jag inte är med.

Ska ta o kolla lite mer noggrant när det gäller väder osv med tanke på att det bara händer ibland.

Tack så jätte mycket för ditt svar dieselputte :)

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
av Perra_367
#1080209
Ta en ficklampa och försök se om du ev. har nått oljeläckage/mörka fläckar på ovansidan av växellådan. På min 2.0D så sitter det både vakuumpump och högtryckspump som drivs av kamaxlarna på sidan som vetter mot växellådan. Ett litet läckage/skadade packningarna skulle kunna innebära att olja letar sig ner till kopplingen.
av mattsson90
#1081002
Hittar inga synliga läckage. Igår körde jag närmare 15mil och den slirade tills jag var påväg hem då jag tryckte till på 6an i 80km/h o slirade med kopplingen nedtryckt 2ggr i en liten uppförsbacke. Efter det så fanns inga tendenser till att den slirade efter det??

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
av mattsson90
#1081249
Efter lite info från en gubbe på volvo som jobbar med kopplingar så är nog mitt problem inte borta tyvärr :( ska tydligen vara ett vanligt bekymmer på denna modellen....

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
av dieselputte
#1081276
mattsson90 skrev:Efter lite info från en gubbe på volvo som jobbar med kopplingar så är nog mitt problem inte borta tyvärr :( ska tydligen vara ett vanligt bekymmer på denna modellen....
Ja, men då borde väl försäkringen täcka det om du har en försäkring som täcker maskinskada till 15000mil/8 år. Volvia, Folksam (vet inga fler ?) har detta villkor. En verkstad kan ju tala om för skaderegleraren om lamellerna är slut, eller att det är annan orsak att kopplingen slirar (fett). Är lamellerna slut är det nog kört att få täckning via maskinförsäkringen.

Den årsmodellen var det väl med 5 cylindriga motorn för D4 ? D5 har ju haft en del problem med slirande kopplingar som Volvo vägrar ta på sig, kanske samma fel.
av mattsson90
#1081547
Tack återigen!!

Har idag vart i kontakt med volvia men de kunde inte svara på mina frågor angående ersättning så de bad mig kontakta min åf så ska dit imorgon och se vad de säger :)


Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Kolla på LMM, det ska stå 016 eller 00[…]

Elbilar och skatt: På Island har man fr&arin[…]

Det är kanske samma problem som på 740.[…]

XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]