NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av thestrut
#1007748
Hej!
nu är det dags att börja besöka forum när bilen blivit några år.
köpte en ny v50 D2 i slutet av 2011
motorn är D4162T om jag inte missminner mig, på 115hkr.
har gått felfritt tills nu med 11000 mil på mätaren

för 3 dagar sedan blev bilen plötsligt orkeslös, och en varning "Försämrad motorprestanda" dök upp, startade om och sedan fungerade det bra
igår åkte jag en sträcka på ca 40 mil, och efter 10 mil började det igen... sedan kom det tätare och tätare, samma varning alltså... verkade vara när man belastade motorn.
la mig då på 1800 varv på 5:ans växel och körde så snålt som möjligt vilket fungerade bra, utom i de brantaste uppförsbackarna då den slog ifrån och samma varning kom fram
det verkar alltså komma när man belastar den...

hursomhelst, bad grannen som har dator koppla upp den och vi fick 3 felkoder. tror hans dator eller program hette "Delphi DTCs" om det har någon betydelse?

någon som kan hjälpa mig tyda dessa?

P203300
-Avgastemperaturgivare, bank 1 givare 2
-Krets hög
-Permanent

P228C00
-Bränsletrycksregulator 1 överskridna tryckgränser - tryck för lågt
-Ingen information om feltyp
-Permanent

P228C7B
-Bränsletrycksregulator1 överskridna styrgränser - tryck för lågt
-Låg vätskenivå
-Permanent

MVH/T
av thestrut
#1008193
dåligt med respons här...
bemödar mig ändå att författa hur det gått...

gissade mig till att det kunde vara bränslefiltret, bytte detta och nollade felkoderna..
verkade löst problemet, har kört rätt hårt och inga nya felmeddelanden :-)-)

hoppas på bättre respons nästa gång :)
av razor
#1012225
thestrut skrev:dåligt med respons här...
bemödar mig ändå att författa hur det gått...

gissade mig till att det kunde vara bränslefiltret, bytte detta och nollade felkoderna..
verkade löst problemet, har kört rätt hårt och inga nya felmeddelanden :-)-)

hoppas på bättre respons nästa gång :)
Hur långt hade bilen rullat sedan förra bränslefilterbytet då?
Användarvisningsbild
av TreVolvos
#1022884
thestrut skrev:11000 mil
Bytesintervall enligt serviceschemat är 6000 mil. Ibland får man byta oftare än så pga alger och annat skit i tanken. Har du kört 11000 mil på originalfiltret?
av JohanC
#1024158
Köpte mig också en ny V50 Classic med D2 motorn.
Ditt problem hände mig första vinten bilen rullade.
Det började med att den började rycka lite då och då varav verkstan sade att det vad normalt då partikelfiltret rengjorde sig själv.
Sen kom varninglampan med " begränsad motorstyrkan" lagom lägligt då vi var på väg till Idre på skidsemester.
Motorn gick med inte med samma kraft, som tur kom vi dit och hem.

Väl på verkstaden så kom förjande koder upp.
284:ECM-P244A00 dieselpartikelfilter differentialtryck för låg (bank1)
Tryckgivare de-mo / byte.
Då hade bilen bara rullat 827 mil
Allt fick självklart på nybilsgarantin.

Har inte haft nått mer problem på den fronten , snart rullat 6000 mil :D

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]