Här kan du lägga in bil eller motorrelaterade länkar.

Moderator: Moderatorer

av afransson
#1130600
Hej,
Jag är nyfiken på om någon läsare har provat hyra ut sin bil på Ridebite? https://www.ridebite.com
Det låter som ett bra sätt att tjäna lite extra pengar på sin bil men jag skulle gärna vilja få ett omdöme av någon som provat innan jag gör det själv. De tecknar en försäkring under hyrtillfället så det känns som att det borde täcka upp eventuella problem.

Tacksam för svar!
Anders
av Lövet
#1130602
Finns http://www.snappcar.se också som är lite större.

Den stora frågan för mig med de här typen av tjänster är det ökade slitaget vid uthyrning. Det är inget problem om hyrestagaren krockar för det är så enkelt att bevisa men vad händer om motorn rasar 3 veckor efter uthyrningen för att hyrestagaren missat en växel eller liknande? Det kommer man få stå för själv är jag helt säker på. :(

Jag skulle kunna tänka mig att hyra ut en halvskabbig andrabil eller liknande men inte en bil jag är rädd om.
av afransson
#1130618
Som du skriver så är det svårt att veta om det skulle uppstå några dolda fel vid en uthyrning. Alla som hyr/hyr ut betygsätts så man får väl helt enkelt lita på det betyget. Sen får man vara noga att kolla igenom bilen när den återlämnas. Om man hittar nå fel då så bör det ju gå på deras försäkring.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1130626
Med tanke på hur hyrbilar behandlas känns det extremt oattraktivt faktiskt. En stor del av poängen med att ha egen bil är att ingen annan kör den som med en poolbil där man aldrig vet skicket och inte har sina vanliga förråd med prylar tillgängliga.
av afransson
#1130636
Tror du inte de som hyr är mer försiktiga eftersom de hyr av en privatperson? Särskilt eftersom de har träffat och skakat hand med bilägaren när de får nyckeln? Jag skulle definitivt vara mer försiktig i det fallet.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1130642
Rent vårdslöshetsmässigt möjligtvis. Men den som bara är dålig på att köra kan ha de bästa intentioner och ändå ställa till med något. Kan ju vara saker som inte syns direkt som att nöta hårt på kopplingen mm.

Själv kör jag inte värre med hyrbilar än egna bilar men ser man sig omkring verkar det inte alltid vara normen.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]