Här kan du lägga in bil eller motorrelaterade länkar.

Moderator: Moderatorer

#1117835
Läste en rätt intressant artikel från bytbil idag, det har diskuterats en del om alla dessa små motorer som tillverkas nu, tror ni den trenden vänder?
http://www.bytbil.com/nyheter/upsizing- ... izing-3236
Vet inte om källan Reuters stämmer, men man får hoppas på det! Sen ska det bli spännande när dem testar motorerna i verkliga förhållanden och börjar mäta bränsleförbrukning och koldioxidutsläppen som dem skriver.

Hade för ett tag sen en VW caddy 2015 års. på jobbet med den klenaste motorn på 95hk och automat(innan man krockade den bilen). Ja ville man komma upp i fart rätt så fort så fick motorn varva rätt rejält och bränsleförbrukningen låg oftast på 0,8-0,9 och inte 5,7 blandad körning som den skulle, men den 7 växlade dsg-lådan ska dem ha beröm för!
Har för övrigt smällt 3 bilar på jobbet på samma firma..kan vara intressant o veta :oops:
#1123422
Intressant. Jag har hela tiden tyckt illa om downsizing eftersom det finns gott om exempel på sådana motorer som drar mycket mera bränsle än deklarationen vid normal körning. Dessutom med mer utsläpp av t.ex. NOx och partiklar. Lite äldre större motorer har ofta mer ärliga siffror. Visserligen lite högre deklarerad förbrukning men den går nästan att komma ner till i verkligheten till skillnad från de downsizade.

Skrev tidigare om downsizing: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=86459
#1124400
Tycker fortfarande det är vansinne att man skrotat T6:an som ändå är en ekonomisk motor på landsväg men mångsidig med dess kraft. Kanske rentav en återupplivad V8? Sexorna har ju kommit och gått under årens lopp.
#1124845
Schmoyoho skrev:Tycker fortfarande det är vansinne att man skrotat T6:an som ändå är en ekonomisk motor på landsväg men mångsidig med dess kraft. Kanske rentav en återupplivad V8? Sexorna har ju kommit och gått under årens lopp.
Ja jag tycker faktiskt också att det är helt sjukt att motorerna bara blir mindre och mindre! Får se vad mitt framtida köp blir om man ska prioritera utrustning/teknologi eller om man utgår från motorn?
Funderat vissa gånger ifall man ska vänta på ännu en s80 v8 av årsmodell 2010-2011 och klippa en sån istället?
#1124852
MY10 är ju exakt samma bil som en MY07. Ny ratt och ny grill för 100 000 kr. Kika på en T6:a när det blir dags att byta istället, MY11 eller senare. MY12 kom nya instrumentbrädan, MY14 kom facelift. Finns en del att välja på, men skralare på S80-fronten. Inget nerbyte att gå från V8:an till T6 i mitt tycke iallafall.
#1124853
Downsizing och hybriddrift! En elmotor på ena paret och en liten trea på andra.. Skulle vara perfekt innan man helt fasar ut de rätt ineffektiva förbränningsmotorerna.
#1124856
joel80 skrev:Downsizing och hybriddrift! En elmotor på ena paret och en liten trea på andra..
Bara inte elmotorn är downsizad också...
joel80 skrev:Skulle vara perfekt innan man helt fasar ut de rätt ineffektiva förbränningsmotorerna.
Förbränningsmotorer är inte särskilt effektiva, det stämmer. Men det finns inget annat heller som är riktigt effektivt om man räknar helheten.

Kanske lite OT dock. Tråden handlar om små motorer relativt stora motorer. Jag tror TS avsåg förbränningsmotorer.
#1124873
Fast om man pratar downsizing och framtid blir det rätt naturligt att man kommer in på elmotorer.

Hur menar du med att det inte finns något annat som är riktigt effektivt? Skulle elmotorer inte vara effektiva?

Jag tror vi rätt snart kommer se en trecylindrig förbränningsmotor i t.ex V90 med en elmotor. Blir nog en bra kombo.
#1124907
joel80 skrev:Fast om man pratar downsizing och framtid blir det rätt naturligt att man kommer in på elmotorer.
Jag tror fortfarande att TS avsåg förbränningsmotorer i tråden.
joel80 skrev:Hur menar du med att det inte finns något annat som är riktigt effektivt? Skulle elmotorer inte vara effektiva?
Att välja ut en liten del av helheten är som att stoppa huvudet i sanden som en struts.
joel80 skrev:Jag tror vi rätt snart kommer se en trecylindrig förbränningsmotor i t.ex V90 med en elmotor. Blir nog en bra kombo.
Bara det blir känsla och klös så skulle inte jag bry mig så mycket. Men frågor som effektivitet och klimat kanske man inte löser ändå. Men det kanske inte avsågs i din tro?

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]