Här kan du lägga in bil eller motorrelaterade länkar.

Moderator: Moderatorer

#1126502
Right. Jag misstänker att det är just vetskapen om vad som händer med emissioner och förbrukning när man överladdar och vetskapen om att detta inom kort kommer att synas ordentligt i de officiella mätningarna som nu gör att man överger den riktigt långtgående "downsizingen".
#1126509
Just så. En motor med tillräcklig slagvolym behöver inte så mycket överladdning vid normal körning. Emissionerna hålls nere. Men i labbet kan man inte få en motor med stor slagvolym riktigt snål. Det är enklare att få liten slagvolym snål, förutsatt att överladdningen inte utnyttjas och att inte så mycket kraft behövs. Så kan man köra i labbet. Men så kan man inte normalt köra i verkligheten.

Körcykeln är på väg att ändras till att vara lite närmare verkliga körförhållanden. Det kommer att straffa myggmotorerna hårt i labbet. Både förbrukningsmässigt och emissionsmässigt. På de lite större motorerna kommer förbrukning och emissioner inte att öka lika mycket i labbet. Många biltillverkare har aviserat att man kommer att överge de riktigt små motorerna. Det tolkar jag som att de riktigt små motorerna har tillkommit enbart för att pressa förbrukningen i labbet med en orealistsik körcykel. Ute på vägen har jag inte märkt så mycket av låg förbrukning på myggmotorer i de bilar jag provat. Men jag kör nog inte som de gör i labbet. :mrgreen:
#1126988
Såklart finns det en gräns för hur små motorer man kan bygga men stora motorer släpar på tyngre kamdrivning, större oljepump, större vattenpump, större inre friktion oavsett belastning.

Sedan tycker jag en 2 l diesel på 200 hästar får räknas som en rejäl downsizing, för 25 år sedan fick man nöja sig med 40 hästar per liter på en sugdiesel...
#1127012
frasse4 skrev:Sedan tycker jag en 2 l diesel på 200 hästar får räknas som en rejäl downsizing, för 25 år sedan fick man nöja sig med 40 hästar per liter på en sugdiesel...
Om ens så mycket som 40. Exempel: Mercedes 200D (W124) 1985-1995, 72-75 hk. Fanns inte så mycket till kraftreserv i de bilarna inte. Väsentligt trevligare att tuffa omkring i en VEA-diesel med runt 200 hk att tillgå när det behövs. Turbo och direktinsprutning har gjort underverk med dieselmotorerna.

Tänker att det kanske går att koppla in[…]

Hylsan i vinkel vx

Ok,då tackar jag för svaren.

ljud vid generering

hör ett klickande/klonkade när man sl&au[…]

Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]