joel80 skrev:Camel, Du måste ut och prova lite olika laddbilar. Du har ingen större koll på det.
Jodå, har viss koll. Jag är absolut inte negativt inställd till elbilar eller laddhybrider som bil betraktat. Tekniken i elbilar och laddhybrider har jag hyfsad koll på. Även deras påverkan på klimatet. På djupare nivå än de allra flesta debattörer som förespråkar dessa bilar. Jag studerar ofta de olika tillverkarnas lösningar på detaljerad nivå. Tycker personligen det är mycket intressant med teknik. Frågorna om man tycker om elbilar som bil resp. att elbilar skulle vara lösning på klimathot är helt enkelt två olika frågor. Jag är inte odelat positiv till elbilar ur ett perspektiv där klimathotet inräknas. Det anser jag att man ska göra om helheten gäller. Men fossildrivna förbränningsmotorer är inte heller lösningen.
joel80 skrev:Fossilmotorer har du rätt bra koll på men det är nog du som ibland inte har helheten och bara ser en liten del.
Vad gäller att jag skulle ha koll förbränningsmotorer kan du ha rätt. Men när det kommer till att jag inte skulle ha koll på helheten tar jag mig friheten att påstå att du har fel. Mycket fel. Jag diskuterar gärna helheter. Och det försöker jag alltid göra ur helhetsperspektiv på ett så objektivt sätt jag kan. Annars ser man ju inte till helheten. Sedan är allt relativt hur mycket av helheten som tas med i diskussionen. Ingen kan helheten till 100%. Mänskligheten lär sig nytt varje dag. Dock tar vi inte alltid lärdom. Men i enkla sammanhang möts man av uppfattningar som inte alls baserar sig på helheten. Inte det minsta. Det är istället ytterst begränsade egensyften och andra agendor som styr vad man ska tycka. I dessa sammanhang kan man inte lägga allt för mycket energi i detaljerade diskussioner eftersom det inte tillför något.
joel80 skrev:Bra klös, effektiviter och klimat blir det så fort du får in en elmotor i sammanhanget. Testa några elbilar som sagt..
Ja, bra klös är det i vissa elbilar. Dock inte upprepat gång på gång med korta intervaller mellan accelerationerna. De kraftigaste elbilarna mattas fort. För att bedöma effektivitet och klimat måste man se till helheten. Där har elbilar stora olösta frågor. Globalt sett. Eftersom jag tror att TS avser förbränningsmotorer i tråden kanske inte elbilar är relevant att diskutera.
Jag tycker att downsizing av förbränningsmotorer är dåligt på det sätt det görs idag. Enda syftet är att få en låg förbrukning i certifieringar. Vad bilarna drar i verkligheten är mindre intressant för biltillverkarna. Ofta drar de små motorerna mycket mera än vad som utlovas. Det har helt enkelt drivits för långt. Det kommer att bli en rekyl på detta. Var så säker. Det skulle inte förvåna mig om man tvingas backa lite från downsizing av förbränningsmotorer redan när de nya körcykeltesterna införs.