Här kan du lägga in bil eller motorrelaterade länkar.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
#916930
Nya videon från Volvo Trucks:

Tiff Needell kör nya FH Dual Clutch mot Koenigsegg. Kul video

av Schmoyoho
#916993
Tyckte den kändes ovanligt... fyrkantig... Gillar Tiff Needell och jag gillar även Fifth Gear (varifrån jag antar klippet kommer) men kanske lite i det sämre laget vad gäller presentationen.

Iallafall intressant att lastbilar och bussar har automatlådor. Har aldrig reflekterat på att den ändringen skett... eller hade inte t.ex bussar manuella växellådor för inte alls så många år sedan?
av Rådlös
#917172
Det har funnits ett flertal växellådor till tunga fordon. Den välkända Wilsonlådan kom redan 1928. http://sv.wikipedia.org/wiki/Wilson_f%C ... rl%C3%A5da
Det har funnits ett flertal lösningar och varianter. Andra världskriget t.ex drev fram inhemsk tillverkning eftersom vi inte kunde köpa något utifrån. Atlas Copco t.ex tillverkade någon sorts halvautomatiska växellådor för att ha i rälsbussar. Det fanns fler exempel. På 60-talet hade Scania ZF-lådor, automatlådor i stadsbussar och kanske har det fortfarande? Så automatlådor i tunga fordon är inget unikt eller nytt. Betänk att i en lastbil eller buss behöver du knappast ta hänsyn till vikt eller utrymme på samma sätt som i en personbil. Därför kunde man göra stora och kraftiga saker som höll för det mesta.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#917177
Fördelen med dubbelkopplingslåda i en lastbil Jämfört med de vanliga robotväxellådorna (osynkad manuell låda med växlingsautomatik) är att robotlådan tar ganska lång tid för att växla. Dessa robotväxellådor är de vanligaste växellådorna på Lastbilar idag. Väldigt ovanligt med gamla automatlådor. Att växla med en robotlådaär inte alls som på en bil då krafter och moment är i en liga för sig och står man i motlut så tappar man tid och fart i varje växling.

Gissar att denna nya lådan borde göra något för förbrukningen också men det beror nog mest på typ av väg, last, körmönster etc.
Användarvisningsbild
av Perra83
#917226
Coolt!!

Mitt jobb monterar fram- och bakaxlarna till denna lastbil från scratch och levererar dom monteringsfärdiga till Volvos monteringsfabriker.
Jag tillverkar differenshjulen i bakaxeln från ämne till smidd detalj. Efter det ska hjulen bla svarvas och härdas för att sedan monteras vol:-)

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]

Mer info. Jag hittade en youtubefilm som handlar […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Såg på protokollet att du också[…]

Har felkod HCM-B104154, lägesgivarna må[…]