Här kan du lägga in bil eller motorrelaterade länkar.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av germanbug
#1074781
Vad är det som gäller igentligen när man ska montera dragkrok i efterhand på en Volvo V40 14-?
Har läst att man även måste ha en sk. trailermodul + programering av mjukvaran, för att det elektriska mellan bil och släp skall fungera. Stämmer det, eller fungerar det ändå utan den modulen + omprogramering?

Det går ju även att köpa sk. Gör-Det-Själv-paket och montera draget själv. Och där står det att man inte behöver varken modul eller omprogramering.

Tacksam för svar!

// Nybliven Volvo-ägare.
#1074851
har du backvarnare (vilket numera är ganska standard) så behöver du ha original och programmera för
att de inte ska tjuta hela tiden när du backar med släpet påkopplat

det du kan göra om du vill spara lite pengar är att köpa delarna montera och bara åka till verkstad och proggramera

finns även som du säger gör-det-själv men de måste på nåt sätt koppla ihop med bilen för just PDC som jag nämnde ovan
annars kommer det tjuta
#1074865
En annan grej med att ha just Volvos mjukvara är att bilen blir medveten om när den har ett släp vilket gör så att vissa stabilitetsfunktioner... fungerar. Inget jag hade velat vara utan, även om jag inte kan uttala mig om hur bra mjukvaran är
#1074870
Det går att montera draget själv. Den mekaniska delen är relativt enkel.

Det finns också elsatser som är förebredda för att montera själv. T.ex:
http://www.rameder.se/bosal-dragkrok-ko ... 251-1.html

Jag skulle ALDRIG använda en sådan lösning. Den kommer inte att integreras mot bilens elsystem, och parkeringssensorer, elövervakning, stabilititessystem etc kommer inte att fungera som det ska.

Köp vilken krok du vill ha -- men gå in till Volvo för att få rätt kabelsats samt inprogrammering av densamma.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1074936
Både original dragkrokar och Trm (trailermodul) och kabelsats brukar finnas på skroten ( tex "bildelsbasen.se") för ett bra pris , mycket bättre än att köpa 3 parts drag .
monteringen av drag , trm och kablar är som sagts innan en relativ enkel sak ,allt är förborrat och elen är plug and play.
Programvaran kostar ca 160:-

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]

På frugans förra bil (VW Passat 04 AWT […]

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]