Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av argasnickaren
#785001
hej alla
oavsett vilken bil eller årsmodell, spelar det någon roll vilka spacers man köper?
vad finns att tänka på? tex obalans? eller hur mycket dom breddar?
frågan är ju om tex biltemas spacers som passar alla är så mycket
sämre än en dyr special spacers, då det enda dom gör är att flytta ut hjulen ?:-/
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#785145
Det spelar en enormt stor roll vilka spacers du använder ........

Fälgen centrerar ju och hålls fast av hjulcentrum + friktion i radiell ledd så bultarna bara behöver utföra en kraft i bultens riktning.

Därför har jag bara använt spacers som sitter supertight på navcentrum både på fälgen och hjulcentrum.

Biltemas och alla andra stylingspacers är 300% skräp i detta, det ska vara unika spacers för just din bil och fälg som sitter riktigt tight på både fälg och centrum så fälgen hålls på plats redan innan du ens har satt dit några bultar..
av argasnickaren
#785185
tack för svaret
nu är det ju så att hjulcentrum sticker ut 10 mm o biltemas spacer är bara 5 mm tjock
så fälgen sitter fortfarande tight på utan att glappa, trodde allt skulle vara ok då :oops:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#785210
argasnickaren skrev:tack för svaret
nu är det ju så att hjulcentrum sticker ut 10 mm o biltemas spacer är bara 5 mm tjock
så fälgen sitter fortfarande tight på utan att glappa, trodde allt skulle vara ok då :oops:
Det är ju ok om det sitter tight så... men jag hade 18 mm spacers så jag fick dem specialtillverkade

Har fått hem olja till ett oljebyte, samt en[…]

Beställde superbra keramiskt lackskydd plus t[…]

Clean Zone Interior Package

Tjena. Jag har försökt labba med den fu[…]

Ta isär igen och kolla. Något ser "[…]