Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
#1135690
Hitta 2 st salvagecars på blocket. Är det inte så att bilar som döms ut av f bolaget får titeln salvage. Han får det ju framstå som alla bilar med en krockskada får titeln.

Jag menar är det "bara" byta oljetråg så borde ju f bolaget kostat på det i USA

https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ ... ?ca=12&w=3

https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ ... ?ca=12&w=3
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1135696
salvage kommer ifrån uttrycket typ "lets salvage some parts"... typ... Dvs en bil med en buckla, eller trasigt tråg, eller annat skitfel, är INTE en salvage car.
Först när bilen är så skadad att den anses olagbar/orimligt dyr att laga så blir det skrotbil av den, som det heter på svenska. Och det är ju först när skroten/scrapyard tar över fordonet som det officiellt blir skrot av bilen.

Hade det däremot varit t ex en 240 i risigt skick, som råkade spräcka oljetråget eller liknande, så hade nog försäkringsbolagen löst in den(eller försökt iaf), då den i deras ögon inte skulle vara värd ens en 5 krona. Men på så nya bilar? Nja, låter fruktansvärt långsökt :roll: :roll:
av Schmoyoho
#1135720
För en tid sedan dök det upp en XC70 T6 som salvage-bil, med trasigt tråg och påverkad subframe. Salvage yard <=> bildemontering så jag misstänker att en bil med salvage-titel innebär reservdelsbil. Hur bilarna sen lämnar USA istället för att skrotas/demonteras vet jag inte, här får man ju iaf inte köpa hela bilar från bildemonteringar.
Användarvisningsbild
av Guru
#1135730
En bil som fått skada som försäkringsbolaget bedömer ej värt att reparera (allt från 50-90% beroende på bilens värde/försäkringsbolag) kallas "total loss". Det innebär inte att bilen är bortom räddning utan mer att försäkringsbolaget övertar ägandet och ersätter ägaren.
Vad som händer sen varierar mellan delstaterna. Vanligast är att DMV (motsv. transportstyrelsen) utfärdar "salvage certificate". Innebär att bilen inte kan/får bli registerad eller köras i sitt nuvarande skick.
Försäkringsbolaget säljer bilen till en reparatör eller bildemontering, oftast via auktioner.
Vissa delstater tillåter att bilen åter kan registreras efter reparation men bilens "title" kommer alltid att vara märkt med "salvage". Ett sätt att visa bilens historik i framtiden.

Bilar som blivit återregisterade är inga problem att importera. Är dock osäker på vad som gäller om bilen aldrig blivit återregisterad i USA, kan man importera den och få den registerad i Sverige?

Om de två C70 i inlägget ovan har blivit "total loss" pga hål i tråget och hagelskada låter jag vara osagt. Hagelskadan kan jag iofs tänka mig verka rimlig, nya paneler inkl. nytt tak plus hellack kan säkert komma upp i summor för att bli inlöst.
Vill man vara riktigt konsperatorisk kan ju dessa bilar redan vara salvage pga av en annan skada i ett tidigare skede. Bilar med salvage värderas lägre (ibland 50%) och då kan även en mindre skada göra att försäkringsbolaget löser in bilen.
av Schmoyoho
#1135754
Tråget känns ju dyrare att byta än hagelskadorna... gissar jag. Hagelskador verkar ju inte vara något problem att åtgärda förutsatt det inte blev fuktskador invändigt heller:
av Lövet
#1135781
Den stora frågan med bilarna ovan måste ju vara om de överhuvudtaget går att registrera i Sverige? Är det salvage på Titeln så ska de inte gå att regga i Sverige. Det är ju därför alla sådana bilar passerar Litauen som är det enda EU land som tillåter sådant. Finns det svenska skyltar på bilarna? Han påstår ju att de är tullade så då tycker man att han borde ha det. Får inga träffar på VIN-numren på biluppgifter.se exempelvis, dåligt tecken.
av mbc
#1135840
Lövet skrev:Den stora frågan med bilarna ovan måste ju vara om de överhuvudtaget går att registrera i Sverige? Är det salvage på Titeln så ska de inte gå att regga i Sverige. Det är ju därför alla sådana bilar passerar Litauen som är det enda EU land som tillåter sådant. Finns det svenska skyltar på bilarna? Han påstår ju att de är tullade så då tycker man att han borde ha det. Får inga träffar på VIN-numren på biluppgifter.se exempelvis, dåligt tecken.
Salvage title är inga problem att regga i sverige, står där "total loss, scrap" eller liknande så är det kört och då måste dom gå genom litauen, där är det inga problem.
Svenskt regnummer får du inte förrän bilen är regbesiktad i sverige.
Tull och moms betalar man innan man hämtar ut bilen i hamnen.
Är den intagen som eget bruk så är ursprungskontroll gjord och då måste nya ägaren göra en ny, inga problem bara hänvisa till den gamla och skicka in kvittot som skrevs när man köpte den, frågan är bara om dom godkänner eget bruk eftersom den bytt ägare efter importen då.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1135851
Va kul att dom vet att dom servats men att bok saknas....

De där omgivningarna på bilderna har jag sett många gånger förut när jag kikat efter C70's, verkar gilla att plocka hem sådana.
av Schmoyoho
#1135870
Går väl att dra en carfax? Har för mig att i USA så står det servicehistorik där också, men det kräver kanske att det är gjort på någon sorts aukt. verkstad.
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 34
V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]

Sökte runt och hittade det här, efter li[…]

Fjädermellsnlägg

Någon som provat gummi fjädertallrik om[…]

Tackar