Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av 94093a
#730864
skulle villja varna anndra för bilmarknad i södertelje.
http://www.bilmarknad.nu/
var och tittade på dena bil hos dom
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_9 ... ?ca=11&w=1
jag började med att prata med dom i telefon och bilen skule vara i mycket bra skick så jag bestemer mig för att åka och titta på bilen,
och det första jag ser när jag komer är priset i anonsen står det 14900 och där står det 19000.
och när jag börjar inspektera bilen så är hela bilen små bulig och repig.
lädret på alla dörarna bara hänger.
det skule vara full servisebok men de senaste 10000milen så hade någon bara skrivit under i boken.
men det apsolut bästa var när säljarn kom fram och började prata om bilen och då sa han blandanat att ac kyler mycket bra och när vi öpnar huven så ser vi att det inte ens siter någon rem på ac kompresorn så man undrar hur bra den fungerade :???:

ett tipps till alla köp aldrig en bil av dom du komer bara bli blåst.
#730908
Lucif3r skrev:Ang. lädret på dörrarna så är det så på i stort sett varenda 900-serie fr.o.m -95. Volvo bytte lim då och det limmet är värdelöst.
det vet jag med men varför säger man att bilen är perfekt i telefon.
Användarvisningsbild
av Nexus
#731356
ja det krävs träning för vara så bra på ljuga som bilförsäljare är :wink:
Fast vissa har det visst medfött..
Har ju jobbat på verkstad och hört hur de lurar kunderna på bilarnas skick mm.
Vi fick in en Toyota som en bonde hade haft, Bilen hade inte en rak plåt. Den lackades upp och fixades till och såldes som mycket välskött/omhändertagen bil. Jo tjena :lol: :lol:
Detta var ingen Bosses billiga bilar utan "seriös" återförsäljare.
Var även inne på Bilia i en närliggande stad. De hade fått in en V70XC-98 i bedrövligt skick som stod i bilhallen nyss inkommen. Veckan efter var den ute på annons efter blivit tillsnyggad och var en välskött bil enligt annonsen... :roll:
#731364
Nexus skrev:ja det krävs träning för vara så bra på ljuga som bilförsäljare är :wink:
Fast vissa har det visst medfött..
Har ju jobbat på verkstad och hört hur de lurar kunderna på bilarnas skick mm.
Vi fick in en Toyota som en bonde hade haft, Bilen hade inte en rak plåt. Den lackades upp och fixades till och såldes som mycket välskött/omhändertagen bil. Jo tjena :lol: :lol:
Detta var ingen Bosses billiga bilar utan "seriös" återförsäljare.
Var även inne på Bilia i en närliggande stad. De hade fått in en V70XC-98 i bedrövligt skick som stod i bilhallen nyss inkommen. Veckan efter var den ute på annons efter blivit tillsnyggad och var en välskött bil enligt annonsen... :roll:
Om nu problemen med dessa bilar var att de var buckliga i plåten och i "bedrövligt skick" (vilket inte säger så mycket) och de snyggades till så att kunderna blev nöjda med hur de såg ut, så är det väl inget lurendrejeri? Är det inte en självklarhet att snygga till och åtgärda uppenbara fel innan man säljer en bil? Om du får en buckla på bilen, vill du då inte rätta till den innan försäljning? Nu menar jag naturligtvis inte att man lagar saker med tandpetare och tuggummi bara för att det skall hålla för stunden.
#731496
Välskött på utsidan kanske :P

Tyvärr är det ju så, bilhandlare är verkligen oseriösa när det kommer till lite äldre bilar.
Till viss del förstår man det, dom vill ju bort med "skiten" och få så mycket pröjs som möjligt för dom, men det är ju ingen tröst för kunden direkt...

Nej, gamla bilar är det bättre att köpa privat tycker jag. Givetvis finns det en hel uppsjö av skojare privar också, men det är lättare att "sålla ut dom", och lättare att hitta en bil i rätt skick till rätt pris.
Men hur man än vänder och vrider sig så kommer ett köp av en begagnad bil alltid vara grisen i säcken, så är det bara och så kommer det troligen förbli. Ibland har man riktig tur och får tag i en pärla, ibland har man otur och får byta ut halva bilen innan den blir och gå bra.
Användarvisningsbild
av SvenB
#731507
Lucif3r skrev:
Nej, gamla bilar är det bättre att köpa privat tycker jag. Givetvis finns det en hel uppsjö av skojare privar också, men det är lättare att "sålla ut dom", och lättare att hitta en bil i rätt skick till rätt pris.
Men hur man än vänder och vrider sig så kommer ett köp av en begagnad bil alltid vara grisen i säcken, så är det bara och så kommer det troligen förbli. Ibland har man riktig tur och får tag i en pärla, ibland har man otur och får byta ut halva bilen innan den blir och gå bra.
Det där kan man tvista om. Om du köper av en "seriös" återförsäljare har du möjlighet att reklamera inom en viss tid. Köper du privat är du utlämnad åt ditt eget öga. Då är det i "befintligt skick" som gäller.
D4 balansaxlar

Hej! Går i tankarna att köpa en v60/v90[…]

Sprängskiss D5244T5

https://partsouq.com/en/catalog/genuine/unit?c=VOL[…]

Ja det stämmer. Men efter lite noggrant funde[…]

Elpriset

Det blir ett styrsystem som heter Heartbeat som &a[…]