Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Fartdåre
#712844
Vad många inte tänker på är att xenonlampan ändrar färg med tiden.
En 4300k lampa lyser i ca. 5000k efter 50-60 tim. En 5000k lyser alltså
i ca 6000k efter samma tid.
Många biltillverkare tonar linserna eller fäller in ljusblåa ringar runt dem
för att färga ljuset ytterligare. Allt för att ge ljuset en mer exklusiv look.
Som biltillverkare kan man smyga runt reglerna lite grand....

Tips till raggarna och alla andra med efter/felmonterat xenonkit är att byta
till lampor där du kan justera ljusbågens läge. Då är chansen stor att kunna
ställa in rätt fokus....
http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xen ... ampor.html
Användarvisningsbild
av Sunschreem
#713354
Fartdåre skrev:Vad många inte tänker på är att xenonlampan ändrar färg med tiden.
En 4300k lampa lyser i ca. 5000k efter 50-60 tim. En 5000k lyser alltså
i ca 6000k efter samma tid.
Många biltillverkare tonar linserna eller fäller in ljusblåa ringar runt dem
för att färga ljuset ytterligare. Allt för att ge ljuset en mer exklusiv look.
Som biltillverkare kan man smyga runt reglerna lite grand....

Tips till raggarna och alla andra med efter/felmonterat xenonkit är att byta
till lampor där du kan justera ljusbågens läge. Då är chansen stor att kunna
ställa in rätt fokus....
http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xen ... ampor.html
Om Kelvin ökar med 1K för var 60e timme, då lär man ligga en bra bit över 20K när dom snart har gjort sitt. För dom håller liksom en stund..
Användarvisningsbild
av ER
#713522
Fartdåre skrev:Vad många inte tänker på är att xenonlampan ändrar färg med tiden.
En 4300k lampa lyser i ca. 5000k efter 50-60 tim. En 5000k lyser alltså
i ca 6000k efter samma tid.
Många biltillverkare tonar linserna eller fäller in ljusblåa ringar runt dem
för att färga ljuset ytterligare. Allt för att ge ljuset en mer exklusiv look.
Som biltillverkare kan man smyga runt reglerna lite grand....

Tips till raggarna och alla andra med efter/felmonterat xenonkit är att byta
till lampor där du kan justera ljusbågens läge. Då är chansen stor att kunna
ställa in rätt fokus....
http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xen ... ampor.html
Finns ju D2 S/R Philips 4300k+ som löser det problemet och håller 4300k lång tid utan att tappa stinget.

FE-lampor gör inte att två fel blir ett rätt. Enda rätta är att köpa original xenon plus gyro för lastreglering så funktionerna erhålls som behövs, dyrt men enda sättet att göra det på och detta medför givetvis att bara bilar som har xenon i originalutförande kan konverteras.
Ful/snålnissar skall ha fetböter oavsett vad lamporna heter dom monterat i sina H1/H4/H7/H9/whatever halogen strålisar för ingen har lyckats ställa in dessa rätt varken i fokus eller höjd där 99.999% har dom för högt inställda enlig egen utsago då dom tycker ljuset blir bättre och allt vad skyltar lyser upp vilket dom inte gör med originalxenon rätt inställda och motsvarande med fulkonvertering är ljuset rakt ner i backen för att ha rätt höjd pga att stålkasteren inte är byggd för xenon och skall så ej heller ha.
av Fartdåre
#713613
Alla lampor med xenongas ändrar färg när de blivit "inkörda". Sen håller de färgen någorlunda
ända fram till att de börjar ta slut. De ändrar ju inte färg per timma hela sin livslängd...
Trodde det var underförstått. Men, men..

Köpte ersättningslampor på Biltema och de har inte ändrat färg nämnvärt och ljusstyrkan
är inte synbart sämre än original efter nästan 5000 mil. De kostade 249:- mot org. Philips
som kostar 1000:- mer per styck på Bilia. Om de håller 10000 mil som org. återstår att se...


Bara ett tips till de som kör med fulkit att det finns justerbara lampor... Kanske blir lite
mindre irriterande för oss andra...
Användarvisningsbild
av ER
#713634
Vem köper på Bilia för 1000kr/st när xenonkungen har samma Philips för 550kr/st? Den tid det tar att byta är lätt värt besparingen arbetet samt lägre priset på lampan.
Finessen med dessa 4300+ lampor är att dom inte blir lila med tiden utan vita hela livet ut.
OM nu fulnissar ger skjutton i att göra det på fel sätt hela tiden så är det än bättre för oss andra. Behöver dom mera ljus så finns lagliga 80%+ lampor och är det bara styling finns lågpresterande halogen lampor i "vitt" och blåtttonat stick, fulkit är ok i helljus samt extraljus, inte under några omständigheter i halvljus då grejorna aldrig lirar ihop hur namnkunnig lampan än är och genom att köpa fulkit är man dumsnål och då bränna pengar på "finare" lampor samt korrekt inställning av dessa sker i noll fall av 10000 av vad man ser dagligen i trafiken.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
#714596
Volvoduett1965 skrev:
teddysoft skrev:Vet att ingen fråga är dum, har läst mycket om xenonljus och att till min bil bör jag köpa så kallade bi-xenon då jag har enkel H4. Men kommer mina reflektorer (V40-98a) att klara 35W xenon?

Jadå, du har förmodligen 55w nu eller hur? och xenon har jag för mig motsvarar det dubbla watt antalet, Men rent teoretiskt ja det ska funka alldels utmärkt ! Sen har jag ju aldrig testat xenonkonvertera v40 heller, men på min 740 har jag 75 w xenon i hel/halvljus och det pallar iallafall ;)

Dock skulle jag nog välja 55w xenon konvertering om du nu ändå ska lägga ner peningan på att xenonkonvertera, tror det skiljer en hundrig eller två och du får ju bättre ljusbild då ! :)
Han får betydligt bättre bara med 35w också.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
#714598
ER skrev:Vem köper på Bilia för 1000kr/st när xenonkungen har samma Philips för 550kr/st? Den tid det tar att byta är lätt värt besparingen arbetet samt lägre priset på lampan.
Finessen med dessa 4300+ lampor är att dom inte blir lila med tiden utan vita hela livet ut.
OM nu fulnissar ger skjutton i att göra det på fel sätt hela tiden så är det än bättre för oss andra. Behöver dom mera ljus så finns lagliga 80%+ lampor och är det bara styling finns lågpresterande halogen lampor i "vitt" och blåtttonat stick, fulkit är ok i helljus samt extraljus, inte under några omständigheter i halvljus då grejorna aldrig lirar ihop hur namnkunnig lampan än är och genom att köpa fulkit är man dumsnål och då bränna pengar på "finare" lampor samt korrekt inställning av dessa sker i noll fall av 10000 av vad man ser dagligen i trafiken.
Om nu alla dessa fulkitade haljus stör så förbannat, varför verkar jag ingen störa någon? Har haft EN ljustut som FYI var en vän som hälsade...

Efter att jag tyckte ljusbilden såg ok ut så hämtade jag en vän som fick köra bilen från ca 300m rakt emot mig. Och det störde då inte mig mer än när jag satt riktigt lååångt ner på huk. Skyll inte på tekniken när felet sitter bakom ratten!
Användarvisningsbild
av ER
#714901
Alla kanske inte bryr sig så mycket, men regler är regler och V70 -99 fanns ej med xenon så då är det aja baja att fulmodda dit det oavsett vad den bakom ratten tycker.
Xenon skall inte monteras i äldre bilar och så är det bara, finns ju regler ang aut höjdreglering av en orsak. Framförallt inte i blar med ladugårdsdörrar till lyktor med H4 i.
Två fel blir aldrig ett rätt och då du inte får den igenom SBP så behöver du inte fundera på om det äär rätt eller fel att fulmodda med budgetvarianten som denna typ innebär.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
#714941
ER skrev:Alla kanske inte bryr sig så mycket, men regler är regler och V70 -99 fanns ej med xenon så då är det aja baja att fulmodda dit det oavsett vad den bakom ratten tycker.
Xenon skall inte monteras i äldre bilar och så är det bara, finns ju regler ang aut höjdreglering av en orsak. Framförallt inte i blar med ladugårdsdörrar till lyktor med H4 i.
Två fel blir aldrig ett rätt och då du inte får den igenom SBP så behöver du inte fundera på om det äär rätt eller fel att fulmodda med budgetvarianten som denna typ innebär.
Enda polisen här gör är att slå på ljusen när dom har bråttom till MCD, så dom är jag inte särskilt orolig för och så svårt det inte att byta lampa ;)
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]