Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#696459
osla skrev:jag har också nyss kört a-traktor så nog vet jag att det bara är bonnmeck, men gör det det bättre på något sätt? du bländar ju ändå lika mycket
Men det vet du väl att s.k. eparaggare bryr sig skit i lagar och regler :roll:

Jag tycker f.ö. att xenon bländar oavsett om det är fabriksmonterat eller ej. Givetvis bländar "bonnmeck" betydligt mer men...
Men det kanske är mina ögon som är överkänsliga eller nått.. vad vet jag.
Användarvisningsbild
av Vojje
#696503
vetten skrev:Hatar alla ALLTID!!!
Dom som kör med dimljusen ihop med halvljuset på bländar inte alls i jämförelse utan det tycker jag att vi ska tillåta som övriga EU-länder om vi nu ska vara med.
Du har missuppfattat problematiken. Det är föraren av fordonet med dimljus-halvljus kombinationen som blir bländad, av sig själv.
I dagsljus kan det spela kvitta, men i mörker, gryning, skymning och dimma/regn kan det spela en avgörande skillnad.
Dimljus är öht inte tillåtet vid mörker om det inte förekommer dimma/nederbörd. Naturligtvis inte i kombination med halvljus eftersom det förstör ditt mörkerseende.
Användarvisningsbild
av Volvoduett1965
#710090
Lucif3r skrev:
osla skrev:jag har också nyss kört a-traktor så nog vet jag att det bara är bonnmeck, men gör det det bättre på något sätt? du bländar ju ändå lika mycket
Men det vet du väl att s.k. eparaggare bryr sig skit i lagar och regler :roll:

Jag tycker f.ö. att xenon bländar oavsett om det är fabriksmonterat eller ej. Givetvis bländar "bonnmeck" betydligt mer men...
Men det kanske är mina ögon som är överkänsliga eller nått.. vad vet jag.
Du har fattat grejjen, vi skiter i lagar och regler ! eller nä.. så va det inte så ;)
men de poliser jag har pratat med bryr sig inte om det är xenon konverterat eller inte, dom tycker det övervägande fördelar, det vill säga att det är rätt färg temperatur.. Men nej självklart ska man följa lagar och regler till punktoch pricka, och då antar jag att du ocksågör det? att du aldrig någonsin i hela ditt liv har kört fortare än 120 km/h med din bil. Annars ska man inte döma om man inte är perfekt själv !
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#710094
Volvoduett1965 skrev:Men nej självklart ska man följa lagar och regler till punktoch pricka, och då antar jag att du ocksågör det? att du aldrig någonsin i hela ditt liv har kört fortare än 120 km/h med din bil. Annars ska man inte döma om man inte är perfekt själv !

Man får överskrida hastighetsbegränsningen lite när man kör om, så jo visst har jag kört fortare än 120, vid omkörning. Annars - nej faktiskt inte :wink:

Sen kan man ju diskutera vilket som är farligast: en bilist med körkortsutbildning som kör, säg, 140 på en 120 väg, eller en slyngel med traktor kort som blåser på i 90 knyck med sin epa ;) (eller ännu värre, moppedister)
Användarvisningsbild
av Volvoduett1965
#710468
Lucif3r skrev:
Volvoduett1965 skrev:Men nej självklart ska man följa lagar och regler till punktoch pricka, och då antar jag att du ocksågör det? att du aldrig någonsin i hela ditt liv har kört fortare än 120 km/h med din bil. Annars ska man inte döma om man inte är perfekt själv !

Man får överskrida hastighetsbegränsningen lite när man kör om, så jo visst har jag kört fortare än 120, vid omkörning. Annars - nej faktiskt inte :wink:

Sen kan man ju diskutera vilket som är farligast: en bilist med körkortsutbildning som kör, säg, 140 på en 120 väg, eller en slyngel med traktor kort som blåser på i 90 knyck med sin epa ;) (eller ännu värre, moppedister)
så där fort går ju a-traktorerna.. http://i48.tinypic.com/30t5de0.jpg

Men det här är mycket roligare... http://i50.tinypic.com/293xcso.jpg



Och jag tror nog att du brukar ligga och snudda på 121 ;)
av osla
#710508
Volvoduett1965 skrev:
Lucif3r skrev:
Volvoduett1965 skrev:Men nej självklart ska man följa lagar och regler till punktoch pricka, och då antar jag att du ocksågör det? att du aldrig någonsin i hela ditt liv har kört fortare än 120 km/h med din bil. Annars ska man inte döma om man inte är perfekt själv !

Man får överskrida hastighetsbegränsningen lite när man kör om, så jo visst har jag kört fortare än 120, vid omkörning. Annars - nej faktiskt inte :wink:

Sen kan man ju diskutera vilket som är farligast: en bilist med körkortsutbildning som kör, säg, 140 på en 120 väg, eller en slyngel med traktor kort som blåser på i 90 knyck med sin epa ;) (eller ännu värre, moppedister)
så där fort går ju a-traktorerna.. http://i48.tinypic.com/30t5de0.jpg

Men det här är mycket roligare... http://i50.tinypic.com/293xcso.jpg



Och jag tror nog att du brukar ligga och snudda på 121 ;)


så där fort går dom ja, dock bara att den ska i princip gå på varvstoppen (inte riktigt)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#710527
Lucif3r skrev: .... eller en slyngel med traktor kort som blåser på i 90 knyck med sin epa ...
Livsfarligt, kommer minsta gupp så hamnar man ju omloppsbana ... med en A-traktor är ju en annan sak
Användarvisningsbild
av Volvoduett1965
#710539
VolvoB20 skrev:
Lucif3r skrev: .... eller en slyngel med traktor kort som blåser på i 90 knyck med sin epa ...
Livsfarligt, kommer minsta gupp så hamnar man ju omloppsbana ... med en A-traktor är ju en annan sak
Förlåt.. glömde nämna att det är en A-traktor INTE EPA alltså är den fjädrad.. mjo iallafall de få varv som är kvar på spiralen 8)
Användarvisningsbild
av Volvoduett1965
#710617
teddysoft skrev:Vet att ingen fråga är dum, har läst mycket om xenonljus och att till min bil bör jag köpa så kallade bi-xenon då jag har enkel H4. Men kommer mina reflektorer (V40-98a) att klara 35W xenon?

Jadå, du har förmodligen 55w nu eller hur? och xenon har jag för mig motsvarar det dubbla watt antalet, Men rent teoretiskt ja det ska funka alldels utmärkt ! Sen har jag ju aldrig testat xenonkonvertera v40 heller, men på min 740 har jag 75 w xenon i hel/halvljus och det pallar iallafall ;)

Dock skulle jag nog välja 55w xenon konvertering om du nu ändå ska lägga ner peningan på att xenonkonvertera, tror det skiljer en hundrig eller två och du får ju bättre ljusbild då ! :)

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]