Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av osla
#710508
Volvoduett1965 skrev:
Lucif3r skrev:
Volvoduett1965 skrev:Men nej självklart ska man följa lagar och regler till punktoch pricka, och då antar jag att du ocksågör det? att du aldrig någonsin i hela ditt liv har kört fortare än 120 km/h med din bil. Annars ska man inte döma om man inte är perfekt själv !

Man får överskrida hastighetsbegränsningen lite när man kör om, så jo visst har jag kört fortare än 120, vid omkörning. Annars - nej faktiskt inte :wink:

Sen kan man ju diskutera vilket som är farligast: en bilist med körkortsutbildning som kör, säg, 140 på en 120 väg, eller en slyngel med traktor kort som blåser på i 90 knyck med sin epa ;) (eller ännu värre, moppedister)
så där fort går ju a-traktorerna.. http://i48.tinypic.com/30t5de0.jpg

Men det här är mycket roligare... http://i50.tinypic.com/293xcso.jpg



Och jag tror nog att du brukar ligga och snudda på 121 ;)


så där fort går dom ja, dock bara att den ska i princip gå på varvstoppen (inte riktigt)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#710527
Lucif3r skrev: .... eller en slyngel med traktor kort som blåser på i 90 knyck med sin epa ...
Livsfarligt, kommer minsta gupp så hamnar man ju omloppsbana ... med en A-traktor är ju en annan sak
Användarvisningsbild
av Volvoduett1965
#710539
VolvoB20 skrev:
Lucif3r skrev: .... eller en slyngel med traktor kort som blåser på i 90 knyck med sin epa ...
Livsfarligt, kommer minsta gupp så hamnar man ju omloppsbana ... med en A-traktor är ju en annan sak
Förlåt.. glömde nämna att det är en A-traktor INTE EPA alltså är den fjädrad.. mjo iallafall de få varv som är kvar på spiralen 8)
Användarvisningsbild
av Volvoduett1965
#710617
teddysoft skrev:Vet att ingen fråga är dum, har läst mycket om xenonljus och att till min bil bör jag köpa så kallade bi-xenon då jag har enkel H4. Men kommer mina reflektorer (V40-98a) att klara 35W xenon?

Jadå, du har förmodligen 55w nu eller hur? och xenon har jag för mig motsvarar det dubbla watt antalet, Men rent teoretiskt ja det ska funka alldels utmärkt ! Sen har jag ju aldrig testat xenonkonvertera v40 heller, men på min 740 har jag 75 w xenon i hel/halvljus och det pallar iallafall ;)

Dock skulle jag nog välja 55w xenon konvertering om du nu ändå ska lägga ner peningan på att xenonkonvertera, tror det skiljer en hundrig eller två och du får ju bättre ljusbild då ! :)
Användarvisningsbild
av teddysoft
#710661
Volvoduett1965 skrev: Jadå, du har förmodligen 55w nu eller hur? och xenon har jag för mig motsvarar det dubbla watt antalet, Men rent teoretiskt ja det ska funka alldels utmärkt ! Sen har jag ju aldrig testat xenonkonvertera v40 heller, men på min 740 har jag 75 w xenon i hel/halvljus och det pallar iallafall ;)

Dock skulle jag nog välja 55w xenon konvertering om du nu ändå ska lägga ner peningan på att xenonkonvertera, tror det skiljer en hundrig eller två och du får ju bättre ljusbild då ! :)
Det stämmer att det är 55W/60W nu, det jag har kollat på är detta Standard H4 Bi-xenon, och den verkar ju kunna ge det jag är ute efter. Men dom har inte 55W kitt som är bi-xenon.
Användarvisningsbild
av Volvoduett1965
#710718
teddysoft skrev:
Volvoduett1965 skrev: Jadå, du har förmodligen 55w nu eller hur? och xenon har jag för mig motsvarar det dubbla watt antalet, Men rent teoretiskt ja det ska funka alldels utmärkt ! Sen har jag ju aldrig testat xenonkonvertera v40 heller, men på min 740 har jag 75 w xenon i hel/halvljus och det pallar iallafall ;)

Dock skulle jag nog välja 55w xenon konvertering om du nu ändå ska lägga ner peningan på att xenonkonvertera, tror det skiljer en hundrig eller två och du får ju bättre ljusbild då ! :)
Det stämmer att det är 55W/60W nu, det jag har kollat på är detta Standard H4 Bi-xenon, och den verkar ju kunna ge det jag är ute efter. Men dom har inte 55W kitt som är bi-xenon.
Jahaja.. nä det stämmer dom hade ju inga 55 wattare :( Du kan ju alltid börja med 35, sedan om du inte är nöjd så byter du enbart lampan, kan få tag på hyffsat billiga för 280 :- cirkus, på vparts.se har jag för mig ! Glöm dock inte att byta tillbaka till vanliga halogen lampor när du sedan ska besiktiga bilen, brukar inte bli så glada om man rullar in med hemma konverterat xenon :D

Ohhh just det höll på att glömma, vet inte om du kommer se så fruktansvärt mycket skillnad på ljusbilden osv om du väljer 35w, i och med att det är i princip samma "styrka" du har nu.. Menmen alltid kul att testa och betydligt mycket snyggare ! :D
Användarvisningsbild
av Tomas88
#710883
teddysoft skrev:Vet att ingen fråga är dum, har läst mycket om xenonljus och att till min bil bör jag köpa så kallade bi-xenon då jag har enkel H4. Men kommer mina reflektorer (V40-98a) att klara 35W xenon?
Om du tänker på värmen så behöver du inte oroa dig det minsta. En xenonlampa har högre verkningsgrad än en halogenlampa, (alltså större del av energin går till ljus och inte värme).
Sen kan man ju däremot diskutera lämpligheten i att konvertera ett halvljus. Jag säger inte att det inte går att få till bra men det är i alla fall stor risk att du åker omkring och bländar folk.
Användarvisningsbild
av teddysoft
#710888
Tomas88 skrev:men det är i alla fall stor risk att du åker omkring och bländar folk.
Det är det jag är rädd för, vill ju inte bli en till som bländar med halvljuset med tanke på
att jag inte tycker om att bli bländad själv.

Har kollat runt lite idag och funderar på ifall man skall köpa lyktorna med dubbla H7 och
konvertera om helljuset i dom. Men det lär nog bli ö-råd med frugan om lyktorna :wink:

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Det låter som ett rätt kul projekt att […]