Xenon ljus, lagar etc etc..

Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer


Xenon ljus, lagar etc etc..

Inläggav Volvoduett1965 tor 25 okt 2012, 23:32

Hej ! Jag läste precis på en hemsida, http://diodhuset.se/fakta-dioder-och-xe ... -xenonljus Där förklarar dom vad Xenon ljus är och lite lagar kring dom osv.. Det jag inte riktigt kan koppla är att det står att 6000 K xenon är olagligt i Sverige oavsett. Och att efter monterat Xenon inte heller är tillåtet.. För det första det där med färgskalan, Min far kör en volvo xc60 med 6000K i halvljus, (näst intill blått ljus ) Och detta är självklart orginal från fabrik, och denna har alltid gått igenom besiktningen, eller ja, första gången var för en månad sen. I alla fall, hur går det här ihop? är det helt fel fakta på hemsidan, eller gäller detta bara eftermonterat xenon då detta ofta bländar mycket mer än vad de nyare bilar som har strålkastare som följer vägen/rattens rörelse ? Blir inte klok, får inte ihop det..
Sen det andra att det är olagligt att eftermontera xenon, är inte xenon en fördel i trafiken? Jag menar dels så syns du mycket bättre, och framför allt SER du ju mycket bättre.. känns ganska olågiskt.. någon som kanske kan förklara ?


// Kallonen
Vart jag mig i världen vänder, ska jag alltid lämna svarta ränder. AMEN
Användarvisningsbild
Volvoduett1965
Däckkrängare
 
Inlägg: 168
Blev medlem: sön 07 aug 2011, 23:17
Kör: Volvo 740 tic, b230et 250 hk++



Re: Xenon ljus, lagar etc etc..

Inläggav Variosboy fre 26 okt 2012, 09:36

Alla bilar som har xenon från fabrik har 4300K, inget annat eftersom det inte är tillåtet.
Har din pappa 6000K så är dom utbytta.

Du får inte eftermontera xenon av den enkla anledningen att bilar av idag omfattas av ett helbilsgodkännande!
Sen är det ju som så att det vimlar av dåliga satser som påverkar ljusbilden negativt.
Håller du en halogenlampa i handen och jämför den med en xenon av sämre kvalitet så ser du att glödtråden i halogenlampan befinner sig på ett annat avstånd från sockeln än vad "glasbubblan" i xenonlampan, detta gör att ljuskällan hamnar på fel ställe i reflektorn.

Någon som också är vanligt förekommande är att folk som sätter i eftermarknadsxenon använder sig av fel lamptyp. Det skiljer nämligen på lamporna beroende på om dom är avsedda för att sitta i en vanlig strålkastare med reflektor, eller om den är byggd för att sitta i en strålkastare med linser..

Rätt använt så är det som du säger, man ser bättre, och syns bättre (även om jag än idag aldrig missat en bil med halogen), men fel använt är det bara nackdelar i form av dålig ljusbild som bländar osv..
Två bilar och en cykel..
Användarvisningsbild
Variosboy
Volvotok
 
Inlägg: 3457
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 10:51
Ort: Kristinehamn
Kör: V40 2.0T -04

Re: Xenon ljus, lagar etc etc..

Inläggav GT-mannen fre 26 okt 2012, 18:49

Hittade följande info på Humanhabit.se

Den färgtemperatur på Xenonlampan som är laglig är 4300K samt 5000K (rekommederas). Dagsljusets färgtemperatur ligger mellan 5000-6000 Kelvin, därför väljer många en lampa med 6000 Kelvin som ger ett snyggt vitt sken med något blåstick.
När det gäller Xenonlampans ljusstyrka påverkar färgtemperaturen ljusstyrkan och en 4300K (vit) xenonlampa lyser starkare än en 8000K (blå) xenonlampa, dvs en lägre färgtemperatur mätt i Kelvin ger ett kraftfullare ljus mätt i lumen.
Xenonlampor med 3000K (guld/gulaktiga) kan användas till dimljus och färgade Xenonlampor över 8000K (blåa) används mest av bilstylister som vill ha en fräck och uppsendeväckande belysning.


Fabriksutrustade bilar med xenonljus tillverkade före 2008 har xenonljus med färgtemperatur 4300K, sedan 2008 är bilarna original utrustade med xenonljus med färgtemperatur 5000K.


/Håkan
Bild
242 GT - Det sladdande strykjärnet (verkar dock inte komma närmare än så här). Svenska 200-klubbens 242 GT-expert.
Min V40 2,0T Classic II 2004
Användarvisningsbild
GT-mannen
Olja under naglarna
 
Inlägg: 461
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 20:24
Ort: Farsta, Stockholm
Kör: V40 2,0T Classic II 2004

Re: Xenon ljus, lagar etc etc..

Inläggav Volvoduett1965 tor 01 nov 2012, 12:45

Variosboy skrev:Alla bilar som har xenon från fabrik har 4300K, inget annat eftersom det inte är tillåtet.
Har din pappa 6000K så är dom utbytta.

Du får inte eftermontera xenon av den enkla anledningen att bilar av idag omfattas av ett helbilsgodkännande!
Sen är det ju som så att det vimlar av dåliga satser som påverkar ljusbilden negativt.
Håller du en halogenlampa i handen och jämför den med en xenon av sämre kvalitet så ser du att glödtråden i halogenlampan befinner sig på ett annat avstånd från sockeln än vad "glasbubblan" i xenonlampan, detta gör att ljuskällan hamnar på fel ställe i reflektorn.

Någon som också är vanligt förekommande är att folk som sätter i eftermarknadsxenon använder sig av fel lamptyp. Det skiljer nämligen på lamporna beroende på om dom är avsedda för att sitta i en vanlig strålkastare med reflektor, eller om den är byggd för att sitta i en strålkastare med linser..

Rätt använt så är det som du säger, man ser bättre, och syns bättre (även om jag än idag aldrig missat en bil med halogen), men fel använt är det bara nackdelar i form av dålig ljusbild som bländar osv..



jaha, jo de må så vara, men titta på ALLA xc60, spökligt likt mitt 6000k som jag köpte från "xenonkungen.se" och har i min 740..

Jo ja, nu menade jag visserligen seriöst byggt xenon, inte något "bonnmeck" ;) Håller helt klart med om att det kan vara TUSEN gånger sämre om det är felmonterat/dåligt fabrikat.. Men om man ställer en bil med antingen fabrikats monterat xenon eller seriöst eftermonterat och en bil med halogen lampor som ska motsvara samma "effekter", helt klart är det då xenon som lyser upp bäst
Vart jag mig i världen vänder, ska jag alltid lämna svarta ränder. AMEN
Användarvisningsbild
Volvoduett1965
Däckkrängare
 
Inlägg: 168
Blev medlem: sön 07 aug 2011, 23:17
Kör: Volvo 740 tic, b230et 250 hk++

Re: Xenon ljus, lagar etc etc..

Inläggav osla tor 01 nov 2012, 17:23

Volvoduett1965 skrev:
Variosboy skrev:Alla bilar som har xenon från fabrik har 4300K, inget annat eftersom det inte är tillåtet.
Har din pappa 6000K så är dom utbytta.

Du får inte eftermontera xenon av den enkla anledningen att bilar av idag omfattas av ett helbilsgodkännande!
Sen är det ju som så att det vimlar av dåliga satser som påverkar ljusbilden negativt.
Håller du en halogenlampa i handen och jämför den med en xenon av sämre kvalitet så ser du att glödtråden i halogenlampan befinner sig på ett annat avstånd från sockeln än vad "glasbubblan" i xenonlampan, detta gör att ljuskällan hamnar på fel ställe i reflektorn.

Någon som också är vanligt förekommande är att folk som sätter i eftermarknadsxenon använder sig av fel lamptyp. Det skiljer nämligen på lamporna beroende på om dom är avsedda för att sitta i en vanlig strålkastare med reflektor, eller om den är byggd för att sitta i en strålkastare med linser..

Rätt använt så är det som du säger, man ser bättre, och syns bättre (även om jag än idag aldrig missat en bil med halogen), men fel använt är det bara nackdelar i form av dålig ljusbild som bländar osv..



jaha, jo de må så vara, men titta på ALLA xc60, spökligt likt mitt 6000k som jag köpte från "xenonkungen.se" och har i min 740..

Jo ja, nu menade jag visserligen seriöst byggt xenon, inte något "bonnmeck" ;) Håller helt klart med om att det kan vara TUSEN gånger sämre om det är felmonterat/dåligt fabrikat.. Men om man ställer en bil med antingen fabrikats monterat xenon eller seriöst eftermonterat och en bil med halogen lampor som ska motsvara samma "effekter", helt klart är det då xenon som lyser upp bäst


visst det lyser bättre, men om du inte har automatisk nivåreglering på dom så bländar dom satan och den mötande kanske inte alls ser då och då kan ni fronta likt förbannat fast du hade så jävults mycket att lysa med. varenda gammel benz här uppe har xenon i hel/halv och dim ljus och det bländar så satans mycket så inget jag rekomenderar
osla
Mekaniker Wannabe
 
Inlägg: 680
Blev medlem: tor 26 maj 2011, 16:50
Ort: piteå
Kör: mb w124 250TD

Re: Xenon ljus, lagar etc etc..

Inläggav VolvoB20 tor 01 nov 2012, 20:03

Volvoduett1965 skrev:helt klart är det då xenon som lyser upp bäst


Det är väl inte bara lyser upp mest som gäller, det gäller ju att inte blända också.

Bäst lyser det ju upp om man kör med helljuset och alla extraljusen på hela tiden :shock:''

Här vimlar det ju också av äldre bilar som har konverterat och i alla fall hälften av dessa bländar ju av bara satan......
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.

Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Användarvisningsbild
VolvoB20
Volvonörd
 
Inlägg: 6295
Blev medlem: fre 10 mar 2006, 14:55
Ort: Sverige
Kör: XC70 -MY13 D5 215 6-speed manuell

Re: Xenon ljus, lagar etc etc..

Inläggav Volvoduett1965 tor 01 nov 2012, 22:50

VolvoB20 skrev:
Volvoduett1965 skrev:helt klart är det då xenon som lyser upp bäst


Det är väl inte bara lyser upp mest som gäller, det gäller ju att inte blända också.

Bäst lyser det ju upp om man kör med helljuset och alla extraljusen på hela tiden :shock:''

Här vimlar det ju också av äldre bilar som har konverterat och i alla fall hälften av dessa bländar ju av bara satan......



Jovars, nu snackar jag nog mera om BRA monterat inte nå jävla ihopkrafs bonnmeck ! Dom har förmodligen inte ens gjort ljusinställningar, och säkerligen universallampan från biltema så den åker runt lite som den vill. Nä då håller jag med dig om att det suger ! Snackar mera seriöst, så som xc60/s60 och andra bilar som har som tillval med "rörande lins" som följer vägen, bländar inte alls och ser hur bra som helst.
Vart jag mig i världen vänder, ska jag alltid lämna svarta ränder. AMEN
Användarvisningsbild
Volvoduett1965
Däckkrängare
 
Inlägg: 168
Blev medlem: sön 07 aug 2011, 23:17
Kör: Volvo 740 tic, b230et 250 hk++

Re: Xenon ljus, lagar etc etc..

Inläggav osla fre 02 nov 2012, 11:47

Volvoduett1965 skrev:
VolvoB20 skrev:
Volvoduett1965 skrev:helt klart är det då xenon som lyser upp bäst


Det är väl inte bara lyser upp mest som gäller, det gäller ju att inte blända också.

Bäst lyser det ju upp om man kör med helljuset och alla extraljusen på hela tiden :shock:''

Här vimlar det ju också av äldre bilar som har konverterat och i alla fall hälften av dessa bländar ju av bara satan......



Jovars, nu snackar jag nog mera om BRA monterat inte nå jävla ihopkrafs bonnmeck ! Dom har förmodligen inte ens gjort ljusinställningar, och säkerligen universallampan från biltema så den åker runt lite som den vill. Nä då håller jag med dig om att det suger ! Snackar mera seriöst, så som xc60/s60 och andra bilar som har som tillval med "rörande lins" som följer vägen, bländar inte alls och ser hur bra som helst.


men det har inte du i din 740 heller, så då är ju du en av dom där bonnmeckarna. eftermonterat xenon ska sitta i x-ljus och inget annat
osla
Mekaniker Wannabe
 
Inlägg: 680
Blev medlem: tor 26 maj 2011, 16:50
Ort: piteå
Kör: mb w124 250TD

Re: Xenon ljus, lagar etc etc..

Inläggav VolvoB20 fre 02 nov 2012, 12:41

Volvoduett1965 skrev:Jovars, nu snackar jag nog mera om BRA monterat inte nå jävla ihopkrafs bonnmeck


En strålkastare till en 740 har alldeles för dålig avskärmning av ljusbilden uppåt, det blir för mycket ströljus, Det funkar med halgenlampan för den lyser inte så starkt. En xenonlampa ger 2-3 ggr mera ljus, och därav även 2-3 ggr mera ströljus som bländar satan. Det är precis det jag pratar om.

Det är därför en exenonsrtålkastare har så skarp gräns mellan ljus/mörker (en del klagar t.o.m på detta)

Men dua har kanskat inte bonnameckat utan bytt till riktiga exenonstrålkastare med skarp ljusgräns från en ny volvo... eller har du inte gjort det.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.

Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Användarvisningsbild
VolvoB20
Volvonörd
 
Inlägg: 6295
Blev medlem: fre 10 mar 2006, 14:55
Ort: Sverige
Kör: XC70 -MY13 D5 215 6-speed manuell

Re: Xenon ljus, lagar etc etc..

Inläggav Variosboy fre 02 nov 2012, 14:20

Det där är en sanning med modifikation.
Det stämmer att om man jämför en halogen och en xenonlampa med samma effekt så är ljusutbytet så mycket högre på xenon. Men nu är det ju som så att xenonlamporna är på 35w istället för 55w som halogen i dom vanligaste satserna som folk köper. Och även i originalmonterat xenon.
Två bilar och en cykel..
Användarvisningsbild
Variosboy
Volvotok
 
Inlägg: 3457
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 10:51
Ort: Kristinehamn
Kör: V40 2.0T -04

Re: Xenon ljus, lagar etc etc..

Inläggav Camel fre 02 nov 2012, 20:02

VolvoB20 skrev:En strålkastare till en 740 har alldeles för dålig avskärmning av ljusbilden uppåt, det blir för mycket ströljus,/.../
Precis. Xenon i en vanlig reflektor är ingen hit. Ljusbågens utbredning i xenonlampan är dessutom större än glödtråden i halogenlampan. Exempel för D2S vs H7:

Xenon D2S:
Ljusbågens böjning = 0,50 ± 0,40 [mm] (avstånd från centrum på ljusbågen i förhållande till nominell centrumposition)
Ljusbågens utbredning = 1,10 ± 0,40 [mm] (avstånd från centrum till kanten på ljusbågen)
vilket innebär max. skenbar diameter för ljusbågen på upp till 4,8 mm
Halogen H7:
Glödtrådens diameter = 1,3 mm

Xenon-ljusbågen hamnar alltså delvis utanför den position som halogenreflektorn är avpassad för. Även längden skiljer. Detta resulterar i mer stickljus. Observera att måtten ovan gäller D2S och H7. En 740 har H4 som har något andra mått på glödtråden men en eftermarknadsxenon har garanterat en ljusbåge med större tolerans än en E-märkt D2S. Så troligen blir det riktigt illa med en billig eftermarknadsxenon i en 740-strålkastare.

VolvoB20 skrev:En xenonlampa ger 2-3 ggr mera ljus/.../
Precis. Tillåten effekt och ljusflöde för billampor är specificerat i ECE-reglerna.
Osrams E-märkta 35W xenon D2S ger 3200 lumen. För H7 gäller att den får ge 1500 lumen +/- 10% vid 13,2 Volt och maximalt tillåten elektrisk effekt är 58 W. En eftermarknadsxenon på 55W ger betydligt mer än 3200 lumen.
Nuvarande bilar: V70II 2,5FT R-Design MY11 + Ford Focus HGV 1,8 FFV -10
Tidigare Volvos: V70N 2,5T MY07 740 GLT 16V -88 240 GL -88b 360 GL -86
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
Användarvisningsbild
Camel
Volvotok
 
Inlägg: 2377
Blev medlem: tis 08 feb 2011, 01:06
Kör: V70II 2,5FT MY11 + Focus HGV 1,8 FFV -10

Re: Xenon ljus, lagar etc etc..

Inläggav Volvoduett1965 lör 03 nov 2012, 00:06

Hahah, klart jag har bonnmeck , men då ska du ha i baktanken också att jag kör epatraktor så det är ju helt okej med bonnmeck ! snackar mera riktiga bilar, alltså, har en kompis som har en 940 med xenonkovertering, den bländar istortsett knappt överhuvudtaget, han har fått till det riktigt bra !
Vart jag mig i världen vänder, ska jag alltid lämna svarta ränder. AMEN
Användarvisningsbild
Volvoduett1965
Däckkrängare
 
Inlägg: 168
Blev medlem: sön 07 aug 2011, 23:17
Kör: Volvo 740 tic, b230et 250 hk++

Re: Xenon ljus, lagar etc etc..

Inläggav vetten lör 03 nov 2012, 02:10

Hatar alla med H4 som konverterat till xenon utan att ta hänsyn till att dom bländar ALLA dom möter och det gör dom ALLTID!!!

Dom som kör med dimljusen ihop med halvljuset på bländar inte alls i jämförelse utan det tycker jag att vi ska tillåta som övriga EU-länder om vi nu ska vara med.
HaDe
vetten

Det är aldrig för sent att ge upp "ELLER"
Användarvisningsbild
vetten
Tävlingspostare
 
Inlägg: 3725
Blev medlem: tor 09 feb 2006, 15:09
Ort: Uppsala
Kör: Toyota RAV4 Volvo V40

Re: Xenon ljus, lagar etc etc..

Inläggav *pettson* lör 03 nov 2012, 08:51

Volvoduett1965 skrev:Hahah, klart jag har bonnmeck , men då ska du ha i baktanken också att jag kör epatraktor så det är ju helt okej med bonnmeck ! snackar mera riktiga bilar, alltså, har en kompis som har en 940 med xenonkovertering, den bländar istortsett knappt överhuvudtaget, han har fått till det riktigt bra !

Har fullt klart för mej hur det ska fungera i det fallet.
Frågan är: Har du det?
För även om du kör A-traktor. Eller EPA traktor, vilket inte alls är samma sak i övrigt, så är du förbunden till att följa svenska belysningsregler som finns angivna i lag sålänge du framför fordonet på vägen. Vad du gör när du använder den som det arbetsredskap det egentligen är utanför svenska vägar bryr sej egentligen ingen om.
Maila bara om du vill nåt som inte har med support i forumet att göra.
*pettson*
2009 års Jagrullare!
 
Inlägg: 12579
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 01:03
Ort: Motala, Östergötland
Kör: XC90 -2004

Re: Xenon ljus, lagar etc etc..

Inläggav osla lör 03 nov 2012, 11:17

Volvoduett1965 skrev:Hahah, klart jag har bonnmeck , men då ska du ha i baktanken också att jag kör epatraktor så det är ju helt okej med bonnmeck ! snackar mera riktiga bilar, alltså, har en kompis som har en 940 med xenonkovertering, den bländar istortsett knappt överhuvudtaget, han har fått till det riktigt bra !


jag har också nyss kört a-traktor så nog vet jag att det bara är bonnmeck, men gör det det bättre på något sätt? du bländar ju ändå lika mycket
osla
Mekaniker Wannabe
 
Inlägg: 680
Blev medlem: tor 26 maj 2011, 16:50
Ort: piteå
Kör: mb w124 250TD




Klicka här för att gå till nästa sida av tråden

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



Nästa

Återgå till Allmän Bil-diskussion

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster