Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
#1210025
För nya bilar håller jag med dig.

Däremot ser jag nog fortfarande ett behov av fett / kopparpasta / olja på gamla bilar. Det rostar fast lite för mycket annars.

Jag brukar börja smörja när skruven börjar korroddera/fastna. Det hjälper till vid nästa hjulskifte.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1210046
Det står i instruktionsboken (eller var jag nu läst det) att det ska monteras torrt, men det står också att man ska se till att det inte kärvar. Och det är för mig en omöjlig kombination när det har rullat några vintrar och några 10K mil. Jag gör alltid, gjort i många år på alla bilar ja jobbat med, att jag sprayar med kopparpasta på spray på navet samtidigt som jag snurrar skivan. Då rostar inte fälgen fast heller och pinnskruvarna eller hålen för "lite lagom" ned smörja för att "gå lätt" och inte rosta
av osla
#1210137
köpte förra vintern en batteri skruvdragare och mutterknackare, milwaukee 18v, deras fuel serie och 5 ah batterier. och har man inte tokdragit hjulbultarna så får den lös dom utan problem. då den inte orkat dra lös dom så har inte luftknackarn (dock en race nånting, ingen värsting, heller dragit lös dom) skönt att slippa sladd eller slang som tjorvar in sig i allt runt väggarna, sen smidigt då man skruvar i hjulupphängning/mm och slippa ha sladd/slang
Användarvisningsbild
av ER
#1210168
lennarte skrev:Det står i instruktionsboken (eller var jag nu läst det) att det ska monteras torrt, men det står också att man ska se till att det inte kärvar. Och det är för mig en omöjlig kombination när det har rullat några vintrar och några 10K mil. Jag gör alltid, gjort i många år på alla bilar ja jobbat med, att jag sprayar med kopparpasta på spray på navet samtidigt som jag snurrar skivan. Då rostar inte fälgen fast heller och pinnskruvarna eller hålen för "lite lagom" ned smörja för att "gå lätt" och inte rosta
Man drar en stålborste på gängan och rensar den på allt som inte har där att göra antigen när man byter hjul eller när man byter till "sommarbultarna" och sätter på "vinterbultarna" alt. tvärt om. Kanske är ensam om att ha en finare uppsättning "nya" kromade och polerade från skroten för sommarbruk och gammal original för vinterbruk då det inte är lika noga med bling. Har tom en reservuppsättning bultar då det inte gick att motstå helt nya kromade bultar för under halva priset på skroten då det bara var kaffepengar vid senaste inköpet av "reservdelar".
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1210210
ER skrev:
lennarte skrev:Det står i instruktionsboken (eller var jag nu läst det) att det ska monteras torrt, men det står också att man ska se till att det inte kärvar. Och det är för mig en omöjlig kombination när det har rullat några vintrar och några 10K mil. Jag gör alltid, gjort i många år på alla bilar ja jobbat med, att jag sprayar med kopparpasta på spray på navet samtidigt som jag snurrar skivan. Då rostar inte fälgen fast heller och pinnskruvarna eller hålen för "lite lagom" ned smörja för att "gå lätt" och inte rosta
Man drar en stålborste på gängan och rensar den på allt som inte har där att göra antigen när man byter hjul eller när man byter till "sommarbultarna" och sätter på "vinterbultarna" alt. tvärt om. Kanske är ensam om att ha en finare uppsättning "nya" kromade och polerade från skroten för sommarbruk och gammal original för vinterbruk då det inte är lika noga med bling. Har tom en reservuppsättning bultar då det inte gick att motstå helt nya kromade bultar för under halva priset på skroten då det bara var kaffepengar vid senaste inköpet av "reservdelar".
Stålborstade naven så fint på MAzdan vid hjulbyte på hösten, på våren var det ändå stört i helvete att att få av hjulen. Sparka, Bräda, Hammare, Slägga, Spett i den ordningen. Inget resultat. Fick skruva tillbaka bultarna och inte skruva dit dem helt utan lämna 1 mm glapp och brassa runt kvarteret och svänga hårt. Då först bröts de loss från navet. Man kunde ju kört svets och värmt men det gör ju fälgen skitful så jag ville inte testa det. Avdragare med så stor gripvidd att de klara att greppa över hela däcket eller fälgen har jag inte sett.

Efter det så får de alltid sig en lite skvätt fett och sedan har det varit rena nöjet att byta däck, istället för blod svett och tårar, usch aldrig mer :D
av Lövet
#1210232
Vilket typ av fett?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1210241
Litiumfett, det är ju saltvattenbeständigt och tål värme bra. Navcentrum blir ju inte speciellt varmt när man bromsar.
Användarvisningsbild
av Funk
#1210263
Lövet skrev:Vilket typ av fett?
Det funkar med vanligt kullagerfett eller liknande, och det behövs väldigt lite..

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1210313
Litiumfett kostar inte många kr, det är suveränt till massor av olika saker som ska smörjas.

Bild
Användarvisningsbild
av Funk
#1210424
Spoiler »

Biltema är en guldgruva på just sådant förbrukningsmaterial..

/Thomas
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citera inte hela föregående inlägg. Tryck besvara istället.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]