Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1209776
Vill man slippa tryckluft finns ju elektriska med bra vrid i nu, tex denna.

https://www.verktygsproffsen.se/produkt ... R25SE-1tum

Inte lika stark som Scorpion men nästan.

Men eftersom jag ändå alltid kollar tryck och pumpar däcken vid bytet så måste ju kompressorn igång i alla fall så det är enklast att ta Scorpionen.
Användarvisningsbild
av Funk
#1209781
volvofantast skrev:
Funk skrev:Jag gick och köpte mig en Ryobi mutterdragare eftersom jag redan hade flera grejor I deras gröna serie, och den är helt suverän till däckbyten med mera... stark och lätt även med de större batterierna.
Jula kampanjar den just nu så den är en solid rekomendation från min sida..

/Thomas
Ja har man flera ryobi maskinerna med batterier och laddare så är detta perfekt

1500:- med batteri och laddare nu , 1200:- för bara maskinen.. det lilla batteriet räcker lätt till ett komplett hjulbyte.

/Thomas
av volvofantast
#1209793
Funk skrev:
volvofantast skrev:
Funk skrev:Jag gick och köpte mig en Ryobi mutterdragare eftersom jag redan hade flera grejor I deras gröna serie, och den är helt suverän till däckbyten med mera... stark och lätt även med de större batterierna.
Jula kampanjar den just nu så den är en solid rekomendation från min sida..

/Thomas
Ja har man flera ryobi maskinerna med batterier och laddare så är detta perfekt

1500:- med batteri och laddare nu , 1200:- för bara maskinen.. det lilla batteriet räcker lätt till ett komplett hjulbyte.

/Thomas
På Jula?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1209809
volvofantast skrev:
VolvoB20 skrev:Vill man slippa tryckluft finns ju elektriska med bra vrid i nu, tex denna.

https://www.verktygsproffsen.se/produkt ... R25SE-1tum

Inte lika stark som Scorpion men nästan.

Men eftersom jag ändå alltid kollar tryck och pumpar däcken vid bytet så måste ju kompressorn igång i alla fall så det är enklast att ta Scorpionen.
Ja ,den var ju billig
Vill man ha samma vridmoment i en elektrisk maskin får man betala 5 till 10 ggr så mycket som för motsvarande tryckluftsdrivna maskin.

Det är därför jag kör tryckluftsdrivet.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1209949
Scorpios 1350nm är respekt :)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1209952
Jag "kör" med Race mutterdragare (tryckluft) inköpt hos vår leverantör av industriförnödenheter (Imab i Halmstad) för typ 20 - 25 år sedan. En "komplett" låda med krafthylsor (10 - 23) och kort förlängare för strax under 500 kr . Funkat kanon i alla år och dom första åren var det omkring 10 bilar (2 ggr om året + bromsjobb och annat) numera är föräldrar och svärföräldrar borta och döttrarna klarar sig (för det mesta) själv så det är bara våra egna bilar och släp. Men jag håller med "VolvoB20", slangen är viktigare än man tror. Absolut inte mindre än 1/2" (15mm) slang till mutterdragare, gärna 3/4" om man har bultar som sitter ordentligt. Det är nog viktigare än en dyrare maskin. Race är (har jag för mig) ett "lågprismärke" tillverkat av en av dom större amerikanska tillverkarna, kommer inte ihåg vilken dock.
Kompressorn jag har är en Greiff industrikompressor (tillverkad 1961) som ger c:a 500 l/m så luft finns i överflöd.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1209967
StefanN skrev:https://www.bauhaus.se/mutterdragare-de ... gKnD_D_BwE

Inte orkar man krångla med slang eller sladd när det finns batteri med överlägsen kapacitet.
Fast 950nm i max vridmoment är inte överlägsen kapacitet. Breakaway tourqe är inte det man brukar ange för mutterpickor. Men visst, det är en riktigt kraftfull batteriknackare som duger för det mesta.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 18

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]