Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#693780
Är på jakt efter en tryckluftsdriven mutterdragare för hemmabruk. När jag tittar runt så verkar alla någorlunda billiga varianter vara så fruktansvärt tunga och klumpiga. Nån som har tips på nån vettig smidig modell? Då den bara ska användas 2ggr per år ska den helst inte kosta flera tusen kronor men den behöver inte kosta en femhundring heller.

Har idag en elektrisk http://www.jula.se/mutterdragare-1-2-900-w-009005 och den är så svag att jag är starkare med ett fälgkors. Därav uppgraderingen till tryckluft.

Hur mkt NM behövs egentligen för att dra loss en gummiverkstadsdragen hjulbult som tillbringat en vinter i salt och slask? 300nm, 500nm, 700nm? Räcker 425nm? http://www.jula.se/mutterdragare-bp814- ... -nm-073016
av Droopy
#693789
jag använder själv en Förch Profi som knackar med max 900nm vid lossning och tom den går bet ibland vid däckbyten och annan bultlossning, ochså kostar de ju en hel del, och för att byta två gånger per år skulle jag inte investera i en sådan.

Men ska du ha en mutterdragare som är klarar det mesta är det Ingersoll <Rand el Förch som gäller, det är iaf min erfarenhet.

Har testat ett par st "budget" mutterdragare från bla Swedol och snapon och de åkte snabbt ner i en låda.

Nu använder jag mutterknakkare rätt ofta i mitt arbete och då har man inte tid att stå och jävlas men för din del räcker säkert den du hänvisar till, du kan ju altid dra loss med ett dragskaft först om bultarna sitter så hårt att den inet orkar.
Senast redigerad av 1 Droopy, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#693791
andreas_lofgren skrev:så fruktansvärt tunga och klumpig ....... Då den bara ska användas 2ggr per år ska den
Där har du svaret enligt mig, Om du använder den 60 sekunder per år så är vikten skit samma. Köp den som har mest Nm och passar i budgeten du har oavsett vikt eller om ergonomin är kass och den ser fördjävlig ut, finns inget tråkigare än om den inte orkar dra loss.

Ps, man använder den ju ändå bara för att lossa, Fast drar man ju för hand så man har koll på momentet.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
#693793
Visst kan jag först jobba lite manuellt, men det känns som att poängen med mutterknack är lite borta då om man inte kan använda den direkt :wink:

Ska man gå på nåt sånt här direkt då istället? http://www.verktygsboden.se/mutterdraga ... .0.22951.1 1350nm känns bara som lite overkill...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#693795
Verkar kanon, den skulle jag vilja ha.

Om man måste köra för hand i början så kan man ju skippa knack helt o hållet.
av Droopy
#693810
andreas_lofgren skrev:Visst kan jag först jobba lite manuellt, men det känns som att poängen med mutterknack är lite borta då om man inte kan använda den direkt :wink:

Ska man gå på nåt sånt här direkt då istället? http://www.verktygsboden.se/mutterdraga ... .0.22951.1 1350nm känns bara som lite overkill...
Jag har ingen erfarenhet av märket du hänvisar till och jag har som sagt endast testat två "billigare" och de höll inte måttet fast de såg bra ut på specarna.

En bra mutterknakkare käver mycket luft så den kan smattra på blixsnabbt, det är det som tillsammans med momentet drar loss bultarna, men som privatperson slänger man nog inte ut 4k på en sådan för att använda ett par gånger per år.

Jag har tyvär ingen koll på någon "billigare" som jag vet är stark osv, men det kanske är någon annan här som testat någon som det vet fungerar bra.
av Lövet
#693815
Momentstavar har jag, även momentnyckel. Avser inte använda mutterknacken för att dra fast fälgarna, oroa er inte.

Nu har det börjat snöa i Sthlm så vet i fasen om jag ens hinner få tag i en mutterdragare tills det är dags att byta :evil: :evil: :evil:
av Mwi
#693829
En lättmetallsfälg skall dras åt med ca 100-130 Nm, lossdragningsmomentet är ungefär 20 % mer. Momentstavar kan du glömma om du vill ha koll på åtdragningsmoment, det är handdragning + momentnyckel som gäller vid montering. Och en bra mutterknackare kräver inte mycket luft, det är lågprisvarianterna med dålig verkningsgrad som behöver det. Ett bra märke är Ingersoll Rand men som privatperson, lossa med fälgkors och kör loss muttrarna med en batterimaskin det är klart det mest ekonomiska alternativet.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 18
Passar dessa fälgar

Ja bör passa, yttre fälgkanten hamnar do[…]

Stort tack, erniefågelholk! Det blir till st[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]