Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Sharkbait
Ursäkta språket men vad är det för jävla belysning på nyare bilar ?!!?

Ta tex en Kia som kommer med LED belysningen fram men bak är det inget som lyser !! Vet inte folk om detta eller är det ett medvetet val av föraren gör? OM det är ett medevetet val så är extremt idiotiskt !! Jag vet inte hur många gånger jag har sett och kommit ifatt bilar som är helt släckta bak.

Sedan finns det väderförhållanden när detta är helt enkelt farligt att åka såhär. Det är just detta jag reagerar över. När det är mörkt ute, när det regnar och det blir ännu mörkare, vid regn när man kommer ifatt bilen och när man kommer ifatt en bil i snörök..

Nu hoppas jag verkligen inte att detta kommer bli standard för alla bilar !! Jag anser att en bil skall synas framifrån och bakifrån, inte enbart fram eller bak !!
Användarvisningsbild
av Bosa
Är garanterat bilar med DRL, tror till och med det är reglerat via lag att när DRL används så ska inget lysa i bak. Är samma sak på Volvo med DRL även fast de inte vill ha det så.
Dock så tänds halvljus och belysning i bak automatiskt när det mörknar på.
Användarvisningsbild
av Nexus
har sett nya bilar som kör fast det är bra mörkt ute och noll bakljus lyser. Som sagt blir de påkörda bakifrån får de skylla sig själva!
Användarvisningsbild
av tompathepilot
Det är lag på drl fram på bilar idag och kan bestå av varsel, halvljus eller dimljus dock ska all annan belysning vara avstängd, det finns vad jag vet inget krav på automatik. Kan kännas som ett steg bakåt här men är ett gigantiskt steg framåt ur säkerhetssynpunkt i resten av Europa där de kört helt släckt. Tyvärr är det ju som vanligt, vanliga Svensson har ingen koll alls på vilka lampor som är tända.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är inte lag på automatik. Svärföräldrarna körde runt med svarta baklysen i ett halvår på sin nya Fabia innan jag påpekade att det kanske vore bra att slå på ljuset när det är svart ute.
För dom kändes det som ett grymt baksteg att deras nya 12 år nyare än den gamla bilen inte hade ljusautomatik.

/Martin
av manor
Vad jag har hört så är det krav på automatik om man använder DRL, i annat fall så ska man köra med det normala ljuset påslaget. DRL innebär ljus fram men släckt bak, som redan har skrivits. När det mörknar så ska då alltså ordinarie belysning tändas med automatik.

Att inte se en framförvarande bil som inte har bakljuset tänt mitt på dagen tycker jag verkar tyda på ett synfel ;).
Användarvisningsbild
av Funk
MartinS skrev:Det är inte lag på automatik. Svärföräldrarna körde runt med svarta baklysen i ett halvår på sin nya Fabia innan jag påpekade att det kanske vore bra att slå på ljuset när det är svart ute.
För dom kändes det som ett grymt baksteg att deras nya 12 år nyare än den gamla bilen inte hade ljusautomatik.

/Martin
Wow , frugans 2007 Fabia har ljusautomatik, men ingen DRL. Det verkar ju korkat att inte föra in ljussensor om man nu har DRL..

/Thomas
Användarvisningsbild
av MartinS
manor skrev:Att inte se en framförvarande bil som inte har bakljuset tänt mitt på dagen tycker jag verkar tyda på ett synfel ;).
Snörök, motljus, dis etc. etc. Det finns många tillfällen när automatiken inte tänder, och det gör heller inte föraren för det skall ju vara "automatiskt"....

Det är som sagt innan inte lagkrav på automatiken.

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
Funk skrev:
MartinS skrev:Det är inte lag på automatik. Svärföräldrarna körde runt med svarta baklysen i ett halvår på sin nya Fabia innan jag påpekade att det kanske vore bra att slå på ljuset när det är svart ute.

/Martin
Wow , frugans 2007 Fabia har ljusautomatik, men ingen DRL. Det verkar ju korkat att inte föra in ljussensor om man nu har DRL..

/Thomas
Japp, det hade deras tidigare Octavia från 2000 också. Men den nya har DRL och saknar automatiken... Fiffigt värre, not!

En kompis VW transporter från 2011 med DRL saknar också automatiken. Man behövde köpa till "ljuspaketet" för att få automatik, men det glömde säljaren upplysa(!) om....

/Martin
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 57

Hej Jag har några mindre lackskador på[…]

Kopplingspedal knarrar

Knarret är tillbaka, så det kommer och […]

Nästa elbil från Volvo?

Ny EX40 på gång, man släpper den […]