- tis 09 okt 2012, 22:44
#688845
Det är på modet med allt mindre motorer även i stora bilar. Det påstås att de är snåla på bränsledropparna. Kan man alltid vara säker på det vid praktisk körning? Eller är downsizing bara ett sätt för biltillverkarna att få ned bränsleförbrukningen i körcykeln?
I AMS nr21 2012 finns en test av hur långt man kommer på en tank med några olika bilar. Några exempel:
Volvo V60 T3 (1,6 liter, 150 hk/240 Nm, 1647 kg) kördes med en snittfart på 83 km/h från Stockholm till strax utanför München med en snittförbrukning av 0,455 liter bensin per mil! Snålare än bränsledeklarationen med -10,8%.
Ford Focus 1,0 EcoBoost (1,0 liter, 125 hk/170 Nm, 1279 kg) kördes med en snittfart på 80 km/h från Stockholm till Simo, Finland med en snittförbrukning av 0,534 liter bensin per mil. Överskred bränsledeklarationen med +23,8%.
BMW M5 (V8 4,4 liter, 560 hk/680 Nm, 1945 kg) kördes med en snittfart på 83 km/h från Stockholm till Kemi, Finland med en snittförbrukning av 0,812 liter bensin per mil. Överskred bränsledeklarationen med +6,8%.
En ordentlig downsizing som på t.ex. Ford Focus spar tydligen inte så mycket bränsle i praktiken. En tyngre bil som Volvo V60 med betydligt större motor drar mindre vid praktisk testad långkörning. I körcykeln drar Forden mindre än V60 men vad hjälper det i verkligheten.
Även en bil som BMW M5 med V8-motor är relativt snål på bränsledropparna om man vill. Jag tror att en bil med hög utväxling och som har en motor som orkar det inte alltid behöver dra mycket bränsle på långkörning. I stadskörning drar tyngre bilar oftast mer bränsle. På långkörning väljer jag hellre en V60 T3 än Focus 1,0 EcoBoost, mindre bränsleförbrukning på köpet. Men allra helst i bilsamlingen BMW M5!
I AMS nr21 2012 finns en test av hur långt man kommer på en tank med några olika bilar. Några exempel:
Volvo V60 T3 (1,6 liter, 150 hk/240 Nm, 1647 kg) kördes med en snittfart på 83 km/h från Stockholm till strax utanför München med en snittförbrukning av 0,455 liter bensin per mil! Snålare än bränsledeklarationen med -10,8%.
Ford Focus 1,0 EcoBoost (1,0 liter, 125 hk/170 Nm, 1279 kg) kördes med en snittfart på 80 km/h från Stockholm till Simo, Finland med en snittförbrukning av 0,534 liter bensin per mil. Överskred bränsledeklarationen med +23,8%.
BMW M5 (V8 4,4 liter, 560 hk/680 Nm, 1945 kg) kördes med en snittfart på 83 km/h från Stockholm till Kemi, Finland med en snittförbrukning av 0,812 liter bensin per mil. Överskred bränsledeklarationen med +6,8%.
En ordentlig downsizing som på t.ex. Ford Focus spar tydligen inte så mycket bränsle i praktiken. En tyngre bil som Volvo V60 med betydligt större motor drar mindre vid praktisk testad långkörning. I körcykeln drar Forden mindre än V60 men vad hjälper det i verkligheten.
Även en bil som BMW M5 med V8-motor är relativt snål på bränsledropparna om man vill. Jag tror att en bil med hög utväxling och som har en motor som orkar det inte alltid behöver dra mycket bränsle på långkörning. I stadskörning drar tyngre bilar oftast mer bränsle. På långkörning väljer jag hellre en V60 T3 än Focus 1,0 EcoBoost, mindre bränsleförbrukning på köpet. Men allra helst i bilsamlingen BMW M5!
낙타 S90 T4P MY20 + V40 T3 BA MY17 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."