Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av kamilenski
#652300
Har provat beställa från GB via ebay. Men de vägrar skicka till sverige :-(
av Per L
#652347
MartinS:

Läs länkarna som jag hänvisade till! Där finns gott om hänvisningar till lagar och regler samt tolkningar av dessa av såväl glada amatörer, sk experter som myndigheter.
Min tolkning av vad som framhållits i olika inlägg är att det är olagligt att hantera R134A för privatpersoner utan tillstånd.

Och visst kan det då tyckas konstigt att vem som helst kan köpa en sprayburk på BILTEMA som innehåller nästan ren R134A och spruta hur mycket som helst med den utan att myndigheterna kommer farande.

Per L
av xxargs
#652542
Per L skrev:MartinS:

Min tolkning av vad som framhållits i olika inlägg är att det är olagligt att hantera R134A för privatpersoner utan tillstånd.

Per L
Om det hade varit förbjudet att handla med R134a som privatperson så hade du inte kunnat handla med kylspray och tryckluft på burk i gubbdagisarna. punkt.

Det är bara när R134a säljs som köldmedie från köldmedieleverantör som omfattas av hanteringsförbudet för privatpersoner samt det som är fyllt på fabrik eller av certificerad och akrediterad personal.

dvs. en bil-AC som har gas i sig från när den var ny eller fylld av kylnisse får inte hanteras av privatperson förrän den är tömd. Om den tomma anläggningen därefter fylls med drivgas så är det inte 'samma' R134a som den som säljs av köldmediebolagen och har redan en 'utsläppsrätt i sig' iom. att det sålts som drivgas. medans köldmedie inte har någon 'utsläppsrätt' fast de läcker ut ändå pga. den erbarmliga konstruktion som bil-AC ändå är och läcker som såll.

att man ibland kan köpa och i andra sammanhang inte kan köpa påfyllningskit i Ebay beror i många fall om produkten säljs som köldmedie eller om den säljs som 'drivgas' enligt packseldeln då det sistnämda får hantera utan specielle licenser.

Sedan kan du alltid handla R134a för kylmaskinbruk så länge du inte är 'slutbrukaren' - dvs. du kan vara grossist utan några tillstånd så länge du bara säljer vidare till personer som har kylcertifikat.
av Gelis
#652560
Pxu skrev:Det har blivit knöligare att få skickat från GB och DE sen dom stora engångsflaskorna fasats ut, men från italien verkar gå bra: http://www.eurorefrigerant.com/ Klart billig frakt också.
Om man läser på deras regler så verkar det som dom rättar sig efter resp lands lagar, men jag har ställt en fråga om dom skickar till privat person i Sverige. Får se om jag får svar. Lägger ut det här i så fall.

1 st Gör det själv kit + 1 refillflaska + frakt + 21% i moms (tax)= 117 € =1050 kr känns ganska ok om dom nu säljer till Sverige

Hoppas man kan köpa någon av dem begagn[…]

Jag skulle rekommendera att köpa nya niv&a[…]

Vad heter delen?

Hej! Jag har lånat en polares XC60 Polis […]

Det blir inga felkoder på tändstiften e[…]