Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Pxu
#653288
Duracool, envirosafe mfl är ju blandningar med propan?
Det vill jag heller inte ha i ögonen under tryck. Och vad kan hända om övertrycksventilen på kompressorn skjuter ut ett propanmoln i motorrummet, och det är lite glapp/gnistbildning nånstans. Är ju inte helt långsökt vid kökörning i 30-gradig värme, säg södertäljevägen på ettan 2000 varv, om kylfläkten lägger av så stiger trycket okontrollerat i anläggningen. Det går fort, långt innan motorn blir för varm. Då får högtrycksvakten inte kärva. För min del känns det lite olustigt med såpass explosiv gas under högt tryck i systemet, i synnerhet vid kökörning med dåligt flås genom motorrummet.
Användarvisningsbild
av Mabuse
#653448
Massor av hysterisk skrämselpropaganda.

Ja, propan och butan är brännbart, och kan under idealiska förhållanden bilda en explosiv blandning.
Flash-news: Detsamma gäller R134A också. R134A bildar dessutom giftiga gaser vid förbränning.

De flesta kylskåp använder idag isobutan. Har ni några betänkligheter angående farligheten bör ni kasta ut dessa kylskåp. Det är bara en tidsfråga innan köket är rykande ruiner...

Propan och butan har ett väldigt snävt blandningsområde under vilket gasen är explosiv. Det innebär att även om det skulle läcka ur systemet är det väldigt liten risk att något faktiskt händer. Rent teoretiskt skulle 500g propan kunna komma upp i explosiv blandning om bilen stod och läckte i ett slutet garage som hade 2 meter till tak och 6m² golvarea (12m³). Hur stora är era garage?
av xxargs
#653527
Om man oroa sig för gasolmolnet under motorhuven av propan/butanblandning - så skall man också oroa sig över bränsledimman av bensin som blir om någon av de trycksatta bränslesystemen skulle gå hål i. - bensin består till en liten del butan, speciellt vintertid

Bensingaser och propan/butan är väldigt snarlika i egenskaper - ja förutom att bensin behöver bara 280 grader för att teoretiskt självtända medans propan minst 480 grader C.

hade det gått att göra bra gasbomber med propan/butan så hade man gjort det för länge sedan - tyvärr är de för dåliga för detta - bättre att prova med acetylen ;-)

propan/butan utblandad i luft tänds inte av glöd [du kan prova det själv med att med gasolbrännare värma en spik till lysröd hetta, släcka brännare och därefter försöka tända gasströmmen ur brännaren med den glödade spiken igen - du kommer inte att lyckas trots nästan perfekt utblandning i luft från brännaren] - men det kan bensin göra - tänk varm grenrör.

Sedan om en AC-slang skjuts av så tömmer sig inte hela anläggningen på en sekund - utan det tar upp till 10 minuter innan allt kokat ur då när det blir trycklöst så blir det kallt och det måste in värme innan det kokar vidare dessutom brukar det finnas ganska mycket fläktar igång som snabbt späder ut blandningen till ofarlig nivå - är luftrörelsen över 0.45 m/s så kan inte lågan hålla sig kvar där gasen släpper ut och när det släpper så brukar lågan slockna - en gasolbrännare har en massa flamhållare just för att lågan inte skall fara iväg och brännaren slockna...

Även med den 'nya' HFO1234yf så kommer de att brinna som fasen under motorhuven om bilen är stillastående - och avge giftiga gaser som fluorfogsen och vätefluorid som sedan sugs in av ventilationsintaget och förgiftar dom som sitter i kupén. Vid prov så visade sig att PAG-oljan har så låg självantändningstemperatur och slog eld så fort droppar hamnade på grenröret.

läs lite på vätefluorid så ser du att det är inte vilken liten gas som helst utan ger både livshotande akuta effekter och kroniska skador för livet även vid små mängder.

med gasol så ger det inte mer giftiga avgaser än det som är över en gasolgrill.

---

Av någon anledning så blir gasol jämförd med atombomber så fort det hotar konkurrera med patenterade köldmedier, men i alla andra sammanhang så accepteras ganska vårdslös hanteringen av det - som i husvagn, campingasol i ryggsäcken stuvad bak i bilen etc. - bensindunk bak i bilen är också en riskfaktor i ännu större klass än en 450 gram campingasolburk i skuffen - du får transportera 400 kg gasol i din privata personbil om du kan få in tuberna.

själv skulle jag säga att om det är sådan problem med att anläggningarna plötsligt skulle börja läcka som de säger - så skulle det definitvt vara ännu mer förbjudet att använda HFO1234yr och HCF-köldmedier över huvudtaget.

---

I moderna bil-AC anläggningar med kapillärkondensor så är mängden snarare 450 Gram R134a om dom tidigare anläggningarna med rörkondensor (och/eller orifice-system som också verka gilla att ha en rejäl skvätt simmande i receivern) på runt 1 kg. sedan fylls det på köldmedie i marginal så att 2/3 av det skall kunna läcka ut innan föraren märker att det är krångel med AC.

Byggde man system som verkligen var täta och inte en kalkylerad marginal för smygläcka (där 40 gram/år anses som icke åtgärdsnödvändig läcka och kan inte krävas på att åtgärdas på garanti) så hade man kunna nöjt sig med 200 gram köldmedie av R134a-typ och när det ersätt med HC så hade man gått under 100 gram och då är vi på samma nivåer som finns i kyl och frys där maxmängden är satt till 150 gram per kylkrets utan några som helst rumsstorlekskrav inomhus.

Körde man med DME så hade man kunna bantat ytterligare 30% och det måste gå ut ungefär dubbelt mängd utläckt innan brännbar halt i jämförelse med propan/butan och brinner ungefär som T-spritånga (som brinner snabbare än bensin)

med andra ord så är mängderna så små att det närmar sig en akademisk nivå.


----

Med andra ord hade det funnits minsta vilja till egen utveckling inom bilbranchen och inte en lösning som serverats gratis i knät (men tar betalt via köldmediet sedan) som det har skett nu från dupont/honywell, så hade man kunnat utveckla en acceptabel säker lösning med HC med i stort sett dagens utformning med lite tillägg - detta har dessutom provats i miljoner bilår både i australien och USA utan uppenbara bekymmer.
av kamilenski
#653554
xxargs

Alla vet du är verkligen proffs och teoretiker.
Därmed min raka fråga. Anser du det vara säkert att använda ovannämnda medium?
av xxargs
#653815
Jag själv skulle inte ha några bekymmer att ha HC i mitt fordon - speciellt inte om framtidens alternativ är HFO1234yf som jag skulle oroa mig betydligt mer över... Har 450 gram färdigblandat och torkad gasolblandning i beredskap för detta och har även kört detta i testköldslinga med kylkompressor för att kolla blandningen. - det jag möjligen skulle komplettera är en gasollarm i bilkupén bara för saken skull, mest för att se om den någonsin kommer att indikera, vilket jag inte tror att den någonsin kommer att göra ;-)

---

Men visst, detta är var och ens eget beslut, dock tror jag att ju mer man använt gassvets och gasol och/eller gasolkök och MF-kök med bensin så blir det hela allt mer avdramatiserat och man börja förstå reglerna om och hur det brinner, att det kräver en ganska specifik förhållande innan det kan brinna och dessutom måste ha en tändkälla innan något händer och istället får man allt mer respekt för tex. bensin och dess bensingaser från tex spill som är betydligt farligare ur brandsynpunkt eftersom det är vätska som sugs upp av underlag och relativt sakta gasar och därmed undehåller en brand länge medans ev flytande gasol kokar fort bort, är övermättad en stor del av tiden och försvinner fort. Även T-sprit kan bli ganska otäck då den kan brinna inne i dunkar då dess ångtryck är precis lagom för att nästan ge en stökeometrisk blandning i luft vid rumstemperatur - fundera på varför T-sprit alltid skall hantera i flaskor med säkerhetskorkar om man har eld i närheten!

Har man lekt med en MF-kök med bensin och man tappar ut lite för förvärmning på en kanske inte helt kall kök och om man sedan inte är tillräckligt snabb med stickan, så flammar det kanske till flera kvadratmeter runt köket och sig själv av bensingaserna som hann bildas på den korta tiden - då inser man att bensin är heller inte ofarligt...

Sedan inom kemin så är det alltid mängderna som bestämmer om konsekvenserna håller sig inom hanterbar nivå eller om det kan bli riktigt allvarliga. för bil-AC som har ca 500 gram R134a så motsvara det en 230-grams tub med gasol och även med bästa vilja är det svårt att få något som kan brinna i en kupé med rimligt fungerande ventilation (dvs. ventilationen är så tillräcklig att du inte dör av kvävning om du skulle sova över natten i bilen)

Reservdunken du (kanske) har i bilen och är på 5 eller 10 liter bensin ger betydligt mera substans som kan gasa och brinna vid en läcka och jag har väl avverkat minst 3 dunkar varav den sista pressade ur sig flera dl i bagemattan en varm dag och det stank fruktansvärt med bensin i kupén när jag öppnade dörren och definitivt kunde ha smällt om någon gnista hade tänt på. Dom reservdunkar jag haft har börjat förr eller börja läcka och det med betydligt större sannolikhet än att evaporatorn skulle gå hål med sådan takt och storlek att att det som läcker ut övh. är tändbar med en tändsticka/tändare.

Hur ofta rent statistiskt läcker evaporatorn - och om det gör det - hur många dagar tar det innan det tömmer ett system? - är också aspekter som måste räknas in.

---

vid krock så är det trycksatta bränslesystemet med bensin i minst lika stor riskfaktor som med HC i bilens AC-anläggning.
av kamilenski
#653821
Då är det klart.
Ok att använda. Tack.
Köpråd v90

Jo, om du hittar bil utan krok så låt […]

D4 balansaxlar

Bra fråga, säkert någon h&aum[…]

Jag försöker byta det mesta av bromsarna[…]

Varit förbi verkstan och kollat hjulinst&aum[…]