Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
#647389
Jag läste just ett sådant där kopierat inlägg på Facebook. Ni vet, någon lägger ut ett påstående med en uppmaning om att sprida det. Då och då är dessa påståenden direktfelaktiga men de sprids vidare som om de vore en sanning. Nu handlade det om hur man skulle agera om man såg en hund i en varm bil och hur varmt det kunde bli i en bil. Jag ifrågasätter inte det olämpliga i att lämna levande varelser i en varm bil. Jag är nyfiken på hur varmt det kan bli. Det påstås kunna bli upp till 85 grader varmt inne i bilen om yttertemperaturen är 22 grader och bilen står i solen. Det tror jag helt enkelt inte på. Jag kollade lite på nätet och det är dessa uppgifter jag får fram och de sprids via hundklubbar. Jag läste om en kille som satt i sin bil en varm dag och twittrade var tionde minut om temperaturen. Han kom inte i närheten av några 85 grader trots att det var betydligt varmare än 22 grader ute. Han reserverade sig dock för att termometern kanske bara gick upp till 40 grader.

Så... hur varmt blir det? Egentligen. jag tror inte att det blir 85 grader om yttertemperaturen bara är 22 grader. Jag tror helt enkelt att det är skitsnack grundad på okunskap. Men jag blir gärna överbevisad.
Senast redigerad av 1 llesrof, redigerad totalt 0 gånger.
av osla
#647398
är det 22 grader och mulet så blir det inge varmare, men är det 22 grader och strålande sol blir det säkert närmare 50 grader om bilen står så att solen lyser på den hela tiden
#647409
Jag minns att bimetalltermometern som farsan hade i sin gamla Saab 99 visade 60 grader en sommardag. Den var mörkgrön och stod i solen och det var nog uppåt 25 grader varmt i luften. Men fortfarande inga 85 grader.
#647467
I jobbets svarta bil kan man inte sitta kvar i fem minuter ens om man stänger av bilen en sommardag i solen, så kan tänka att man är rätt kokt redan efter en halvtimme. Men en uppmätt temperatur är jag oxå nyfiken på, har ingen uppgift tyvärr.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]