Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1158823
Från Jordbruksverkets egen sida.

I Sverige har vi knappt 2,6 miljoner hektar åker och 0,4 miljoner hektar betesmarker. Arealen minskar varje år. De sämre markerna blir ofta skog, medan god jordbruksmark försvinner för att bli vägar, byggnader eller något annat som innebär att marken aldrig mera kommer att kunna odlas.

Svensk livsmedelsproduktion kan idag leverera ungefär 75 procent av den mat vi äter. En genomsnittlig svensk konsumerar mat från 0,4 hektar åkermark per år. I Sverige odlas motsvarande 0,3 hektar per person, vilket innebär att vi saknar 0,1 hektar mark per person och år. Resterande matbehov odlas således på andra platser än i Sverige.

Föreningen Den goda jorden har räknat ut att trafikplatserna i anslutning till och på den svenska sidan om Öresundsbron tar lika mycket mark i anspråk som det går åt för att producera 500 000 brödlimpor per år. Kanske bör vi fundera över dels vår egen resurshantering, dels över etiska frågor som att länder med sämre odlingsförutsättningar producerar mat för andra än sin egen befolkning.
#1158824
Jag tror en del hänger upp sig för mycket vid etanolen, totala volymen är bara 0,2 procent av drivmedlet som säljs här så skattenedsättningen kan göra att andelen ligger kvar där + den går upp lite om det blandas in mer i bensinen. För de säljs ju knappt några E85 bilar utan det behöver inte va så svart på vitt. Tillverkarna kommer ju inte lansera nya E85 bilar inom överskådlig framtid.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1158845
Mwi skrev:Nu har regeringen fattat beslut om minska fossilabränslen med hälften till 2030, det skall ersättas med biodrivmedel.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6654600
Då gäller det att producera biodrivmedlet av skogsråvara vilket vi har gott om i det här landet.

Om vi behåller nuvarande tempo på att bebygga åkermarken med villor, köpcenter, bostadshus, industrier, vägar och trafikplatser sä kommer vi vara nere i noll areal om 250 år och kommer tvingas importera 100% av all mat.
Bild
#1158924
simonhalmstad skrev:Jag tror en del hänger upp sig för mycket vid etanolen, totala volymen är bara 0,2 procent av drivmedlet som säljs här
Varifrån kommer den siffran? Inblandningen på 5 procent i vanlig bensin svarar för det mesta av den drivmedelsetanol som säljs i Sverige (ca 250 000 kubikmeter). Drivmedel med större etanolinblandning (E85 m.m.) svarar för mindre än en tredjedel (drygt 100 000 kubikmeter).

http://www.agroetanol.se/etanol/
#1159144
Det var lite fel jag skrev, 0,6 % är höginblandad E85 + ED95 & låginblandningen i bensin 1,1%. Både vanlig E85 och låginblandad etanol har minskat då bensinförsäljningen har gått ner.

spbi.se finns massa intressant statistik Bild


Bild
#1159208
Tack! Låter som mer rimliga siffror. Och ja, andelen etanol är säkert sjunkande av det skäl du skrev. Tack också för tipset om statistikkällan.

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]