Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av umekille
#590445
denna solcellen pulserar in strömmen en lysdiod blinkar då den ger
den har backspärr så den kan aldrig dra ur strömmen...prova denna via
en sköarlampa i ett mörkt garage... gick fort den gav 13,5volt via en kopplad multimeter.
av hoganb
#590452
Camel skrev:Om du ska köpa CTEK så rekommenderar jag MSX 5.0:
http://www.ctek.se/se/sv/chargers/MXS%205.0
http://www.ctek.se/Archive/ProductPdf/MXS%205.0_SV.pdf
http://www.ctek.se/Archive/ProductManua ... 5.0_SV.pdf
Tror Mekonomen har ett kampanjpris på 599 kr, men det var ett tag sedan så det kanske inte gäller längre.

Jag har en Multi XS 4003 som är föregångaren till MSX 5.0 och är nöjd med den. Jag använder den både till WET- och GEL-batterier.
Men du kan använda vilken intelligent laddare som helst som har pulsladdning efter fullgjord uppladdning. Både XS 5.0 och XS 4003 har detta.

Observera att tillverkaren resarverar sig mot att lämna laddaren utan uppsikt längre perioder:
Alla batterier förbrukas förr eller senare. Ett batteri som går sönder under laddning
tas normalt hand om av laddarens avancerade kontroll, men vissa ovanliga fel kan
fortfarande förekomma. Lämna inte ett batteri under laddning utan uppsikt under en
längre tid.

Hej!


EDIT: citat från tillverkare
CTEK är inte nödvändigt men det är den jag känner till :) Jag vill ha det som funkar för mina behov. Underhållsladda bilen ca 4 månader och vara säker. Har du andra förslag? Annars verkar MSX 5.0 som ett allternativ!
ps ctek 45 hur är den? ds
Användarvisningsbild
av Camel
#590474
CTEK Zafir 45 verkar ok. Den har också pulsad underhållsladdning men ger lite mindre ström än MSX 5.0.
Zafir 45 visar inte heller vilken fas laddningsprogrammet är i lika noggrant som MSX 5.0.
Du ska betala mindre för Zafir 45 än för MSX 5.0.

http://www.battery-xtender.com/files/ma ... -45_sv.pdf
Användarvisningsbild
av Sparkz
#590503
Eller, köp den billigaste laddaren du hittar och koppla på den ett dygn varannan månad eller så. Det behöver inte vara mer komplicerat.
Bara min syn på saken. Jag skulle inte köpa en "dyr" laddare för att slippa koppla i och rycka ur en kabel några gånger. Räcker med att knappa in en påminnelse i telefonen...
Användarvisningsbild
av vetten
#590531
Med tanke på all elektronik som finns i alla nyare bilar idag så är det nog ändå att rekommendera en "intelligent" laddare som ju inte ska kunna orsaka elfel på bilen vilket en vanlig standardladdare kan göra om man har otur.

Vid laddning av batterier med en vanlig laddare utan att lyfta av batterikablarna först kan ställa till det med efterföljande felkoder och blinkande lampor på instrumentbrädan, ja tom kortis på någon väsentlig elektronikdel. Jag sa inte att det alltid händer så, men alldeles för vanligt.

Har själv en CTEK Zafir 45 och den har hittills funkat utmärkt och ett stort plus är den där lilla kabelbiten med kontakt på och som man skruvar fast på batteriet, enkelt och praktiskt att ansluta.
av hoganb
#590653
Det blev en CTEK MXS 5.0. Fick till en Comfort indicator. Någon som vet ifall den måste sitta på batteriet eller om det räcker att koppla den på plus polen och till jord i motorrummet när batteriet sitter där bak? Mest en fråga av nyfikenhet.
Betalade 599 känns ok.

Tack för alla inlägg!
Användarvisningsbild
av Camel
#590663
Du kan lugnt koppla den på pluspolen och jord i motorrummet på din V70N om du känner för det. Comfortindikatorn har väl säkring på plusledningen har jag för mig, den behövs.
Associationsleken, är ni med? ;-P

Stockholm

Möjligt men inte troligt. Flimrande ledlampa […]

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]