Underhållsladdare

Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Underhållsladdare

Inläggav hoganb mån 21 nov 2011, 20:44

Hej,

Ska vinterförvara min ena bil. Någon som har förslag på bra underhållsladdare? Vad bör man tänka på etc
Den ska stå i kallgarage.
tack för hjälpen!
/Mj
V70 2.4T AWD 2002
hoganb
Däckkrängare

Kör: V70 2.4 T AWD -02 Scirocco MK III -09

Re: Underhållsladdare

Inläggav Camel mån 21 nov 2011, 22:03

Ett friskt fulladdat batteri som är rent från smuts (minimerade krypströmmar) och har kablarna bortkopplade (förhindra att bilen kan dra ström) har en självurladdning på ca 3 % per månad vid 20°C. Om det är kallare blir självurladdningen mindre. Så är det ok att lämna batteriet fulladdat i bilen med bortkopplade kablar. Det klarar sig över vintern utan problem. Om batteriet laddar ur av sig självt så det fryser sönder var det ändå dåligt då självurladdningen isåfall måste ha berott på intern dålig batteristatus.

Men om du vill underhållsladda så satsa på en "intelligent" laddare typ CTEK eller liknande.
Nuvarande bilar: V70II 2,5FT R-Design MY11 + Ford Focus HGV 1,8 FFV -10
Tidigare Volvos: V70N 2,5T MY07 740 GLT 16V -88 240 GL -88b 360 GL -86
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
Användarvisningsbild
Camel
Volvotok

Kör: V70II 2,5FT MY11 + Focus HGV 1,8 FFV -10

Inläggav hoganb mån 21 nov 2011, 22:20

Camel skrev:Ett friskt fulladdat batteri som är rent från smuts (minimerade krypströmmar) och har kablarna bortkopplade (förhindra att bilen kan dra ström) har en självurladdning på ca 3 % per månad vid 20°C. Om det är kallare blir självurladdningen mindre. Så är det ok att lämna batteriet fulladdat i bilen med bortkopplade kablar. Det klarar sig över vintern utan problem. Om batteriet laddar ur av sig självt så det fryser sönder var det ändå dåligt då självurladdningen isåfall måste ha berott på intern dålig batteristatus.

Men om du vill underhållsladda så satsa på en "intelligent" laddare typ CTEK eller liknande.

Tjena!

Tack för ditt svar!
Så det är ok att koppla från batteriet? Inget som ballar ur då i bilen?
Med tanke på all elektronik som det är i nya bilar.

/Mj
V70 2.4T AWD 2002
hoganb
Däckkrängare

Inläggav Rådlös mån 21 nov 2011, 22:43

Förmodligen kommer du att få ett antal felmeddelanden när du startar upp den igen, men låt den gå så att styrdatorn, "hittar" sina gamla värden igen.
Annars kan du ju välja att inte koppla bort, men då måste du ha koll på att underhållsladdningen fungerar hela tiden.

En fråga till Camel i sammanhanget: Det heter om laddning av blybatterier att laddströmmen skall vara max 0,3 x batteriets kapacitet vid uppladdning. Exempel: Ett batteri på 50 Ah skall laddas med max 15 Ampere. Vad är maxströmmen vid underhållsladdning? Jag vet att jag har sett denna siffran, men inte memorerat den. :???:
Rådlös
Tävlingspostare

Inläggav Camel mån 21 nov 2011, 23:29

Det är ganska enkelt. Om man med underhållsladdning menar att man inte ska ladda ytterligare men även förhindra att laddningen sjunker i batteriet ska ju laddningsströmmen i idealfallet vara lika stor som självurladdningen. Detta är mycket svårt i praktiken att åstadkomma exakt korrekt eftersom självuraladdningen är både temperaturberoende och batteristatusberoende. Även anslutna laster påverkar ju strömmens storlek.
Man brukar istället säga att man ska ha en konstant spänning på 13,4-13,5 V för långvarig underhållsladdning av ett öppet reglerat 12V bilbatteri. Men olika batterityper kräver lite olika spänning, en del ända upp till 13,8V. Med en begränsad spänning för underhållsladdning behöver man ju inte ange någon max laddningsström då den i princip aldrig kan överstiga max tillåten laddningström även om batteriet är tomt. Men skulle batteriet inte vara helt laddat när underhållsladdning påbörjas så blir batteriet aldrig helt uppladdat. De flesta intelligenta laddare kommer runt detta problem genom att pulsladda istället. Alltså inte ladda alls en period och vänta på att polspänningen sjunkit något för att sedan ladda lite mer ordentligt. Då är det en fördel om inga laster (bilen) finns anslutna. Om långvarig underhållsladdning görs fel kan man antingen få ett underskott av laddning vilket medför viss sulfatering eller viss överladdning med vattenförbrukning och gasning som följd. Enklast är att ladda fullt, och lämna batteriet i vinterkylan med rengjord yta mellan polerna och utan kablar anslutna. Även om det inte behövs kan man ju alltid ladda en gång mitt i vinterperioden om man känner för det. Hellre det än att underhållsladda hela vintern.
Användarvisningsbild
Camel
Volvotok

Inläggav vetten mån 21 nov 2011, 23:40

Jag har kört med min Ctek laddare på min sommarbil i 5år nu utan problem. Bara att koppla in vid avställningen och sen sköter det sej själv hela vintern och alltid ett fulladdat batteri när jag behöver starta den (står i kallgarage).
HaDe
vetten

Det är aldrig för sent att ge upp "ELLER"
Användarvisningsbild
vetten
Tävlingspostare

Kör: Toyota RAV4 Volvo V40

Inläggav VolvoB20 mån 21 nov 2011, 23:46

Underhållsladdning är ju ett måste på nyare bilar, koppla bort batteriet går ju inte.

Då funkar ju inte larmet, datorn ger felkoder,inställningar tappas , deadlock på dörrar och centrallås funkar inte så man kan inte låsa/låsa upp bilen osv,

Sommarbilens batteri är nu 14 år :-O) med underhållsladd, funkar perfekt
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.

Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Användarvisningsbild
VolvoB20
Volvonörd

Kör: XC70 -MY13 D5 215 6-speed manuell

Inläggav Camel tis 22 nov 2011, 00:13

Intelligent laddare typ CTEK är inget problem att lämna påslagen längre tider. De går över på pulsladdning när batteriet är fulladdat.
Användarvisningsbild
Camel
Volvotok

Inläggav Camel tis 22 nov 2011, 00:21

För CTEK finns uttag som man kan montera fast i bilen. Jag har monterat ett i lastutrymmet (uttaget längst ner):

Bild

Har även förberett en adapterkabel mellan CTEK-laddaren och det 13-pol släpvagnsuttaget så att jag kan ladda bilen med CTEK utifrån (eller annan bil) utan att behöva öppna bilen om det skulle behövas.
Användarvisningsbild
Camel
Volvotok

Inläggav umekille tis 22 nov 2011, 01:32

finns solcellspaneler köpa idag som räcker som underhållsladdare under
vintern jula har en man kopplar till batteriet med klämmor och har den i
ett fönster
umekille

Inläggav hoganb tis 22 nov 2011, 09:38

Camel skrev:Intelligent laddare typ CTEK är inget problem att lämna påslagen längre tider. De går över på pulsladdning när batteriet är fulladdat.

Hej!

Det finns en uppsjö CTEK laddare av olika prisklasser. Hur mycket behöver man ge för att få en som funkar och är pålitlig? (Ge gärna förslag på model)
Bilen jag ska ladda är en Scirocco 09:a Den kommer stå ca 4 månader i kall garage.

Tack för bra inlägg!

/MJ
V70 2.4T AWD 2002
hoganb
Däckkrängare

Inläggav Camel tis 22 nov 2011, 10:57

Om du ska köpa CTEK så rekommenderar jag MSX 5.0:
http://www.ctek.se/se/sv/chargers/MXS%205.0
http://www.ctek.se/Archive/ProductPdf/MXS%205.0_SV.pdf
http://www.ctek.se/Archive/ProductManualPdf/MXS%205.0_SV.pdf
Tror Mekonomen har ett kampanjpris på 599 kr, men det var ett tag sedan så det kanske inte gäller längre.

Jag har en Multi XS 4003 som är föregångaren till MSX 5.0 och är nöjd med den. Jag använder den både till WET- och GEL-batterier.
Men du kan använda vilken intelligent laddare som helst som har pulsladdning efter fullgjord uppladdning. Både XS 5.0 och XS 4003 har detta.

Observera att tillverkaren resarverar sig mot att lämna laddaren utan uppsikt längre perioder:
Alla batterier förbrukas förr eller senare. Ett batteri som går sönder under laddning
tas normalt hand om av laddarens avancerade kontroll, men vissa ovanliga fel kan
fortfarande förekomma. Lämna inte ett batteri under laddning utan uppsikt under en
längre tid.

EDIT: citat från tillverkare
Senast redigerad av Camel tis 22 nov 2011, 11:01, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Camel
Volvotok

Inläggav umekille tis 22 nov 2011, 10:59

.
Bilen jag ska ladda är en Scirocco 09:a Den kommer stå ca 4 månader i kall garage.

jag rekomenderar denna solcellsladdare från Jula koppla in den via klämmorna o sen sättter du den via ett fönster,
jag har en likadan som jag satt via vindrutan o dragit kabeln via dörren till batteriet...ciggkontakten i nya bilar kräver
tändningsläge på nyckeln. fungerar klockrent och e inte beroende av yttre strömkälla.
Bild
Solcellspanel för laddning av bilbatterier. Placera panelen i vindrutan koppla in panelen och du kan enkelt ladda upp ditt bilbatteri. Batteriklämmor och uttag för cigarettuttag medföljer. Sugkoppar medföljer för att enkelt fästa panelen på vindrutan. Effekt: 1,5 W. 17,5 V. B350... [ Visa hela texten ]
Solcellspanel för laddning av bilbatterier. Placera panelen i vindrutan koppla in panelen och du kan enkelt ladda upp ditt bilbatteri. Batteriklämmor och uttag för cigarettuttag medföljer. Sugkoppar medföljer för att enkelt fästa panelen på vindrutan. Effekt: 1,5 W. 17,5 V. B350xH125xD25 mm. [ Dölj del av texten ]

Art.nr: 604145 Inkl moms
199:-
umekille

Inläggav umekille tis 22 nov 2011, 11:01

Bara en sak sugkoppar har tendens sitta si o så se till att den inte ramlar ner
så den kommer i mörker.
umekille

Inläggav Camel tis 22 nov 2011, 11:23

Solcellspaneler är ju bra på många sätt. Men modellen från Jula är lite för enkel för att man ska kunna säga att den gör nytta som underhållsladdare i en bil som lämnas över vintern utan tillsyn med bilens batterikablar anslutna. Max ger den 1,5W/17,5V = 86 mA. På vinterhalvåret är solen inte synlig mycket, har låg infallsvinkel samt värderförhållandena är oftast ogynsamma. Panelen kan också bli övertäckt av snö. Den effektiva laddningskapaciteten i Ah/dygn kan i praktiken bli otillräcklig för att kompensera för de flesta bilars egenförbrukning plus batteriets självurladdning. Laddaren saknar också spänningsregulator och pulsladdningsprogram men det är ett mindre problem för batteriet då strömmen är så låg. Laddaren borde dock klara att kompensera för enbart batteriets självurladdning med avtagna batterikablar. Men med avtagna batterikablar behöver ju batteriet inte underhållladdas alls om det är fulladdat innan vinterförvaringen påbörjas.
Användarvisningsbild
Camel
Volvotok

Klicka här för att gå till nästa sida av tråden

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum

Nästa

Återgå till Allmän Bil-diskussion