Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#535636
Ja, alltså kör man t ex i 110 på fyran eller femman så är ju luftmotståndet detsamma, arbetet motorn ska prestera är ju exakt samma, jag förstår att motorn vill ha optimalt varv för att funka bäst men kan det va så stor skillnad ändå, hur mycket mer drar bilen om man kör på fyran istf femman på motorväg i samma hastighet?
Alla miljösparare säger ju att högre växel är bättre men med en lägre växel borde väl bara motorn snurra lite snabbare men samtidigt borde väl mängden bränsleinsprut minskas varje gång (men göras oftare) å anpassas till effektuttaget?
#535639
Att hålla en rörelse igång kräver med energi ju större rörelsen är (varvtal i det här fallet)
I detta fallet innebär det alltså att värmeförlusten blir större. Eftersom du kör i samma hastighet i båda fallen.
Har inte gjort något vetenskapligt test, men minns att när jag köpte min första 5-växlade bil så glömde man ganska ofta att köra på femman, och det märktes när man senare kom på det att förbrukningen totalt sjönk en del, likadant när jag gick från 5 till 6-växlad bil..
#535793
Okej, högre varv mera värme... men det borde då betyda att om man gjorde en större motor till samma bil som går att köra med lägre varv så skulle den bli energisnålare, men det säger ju emot det mesta för är det nåt biltillverkarna försöker göra så är det väl bränslesnålare mindre motorer?

Jo jag glömde femman häromdan, hör inte motorn då bilen är så ljudisolerad, så halva sträckan till Sthlm gick på fyran. ...Så väcktes frågan.
#535848
Större motor är också en faktor som påverkar förbrukningen negativt. större motor innebär högre vikt både på hela motorn och de rörliga delar inuti motorn som det går åt energi till att förflytta.

Du har helt rätt i att man idag försöker klämma ur mer effekt ur små motorer, och det gör man ju antingen med hjälp av turbo eller kompressor, i praktiken två sätt att "lura" motorn att den är större. För man ökar ju inte varvet på dessa små motorer.
#535860
Egendomliga människor som inte kan se på bilens varvräknare och färddator att fel växel används.Kanske dags att skaffa en automatare eller återinföra variomatic drivningen. :D
#535889
I mitt fall har jag flera försvar, på jobbet kör jag automat så jag vänjer mig vid det beteendet, sen så brukar jag växla upp till femman ganska snart på motorväg men just här utanför är hastigheten nedsatt till 90 el 100 och sen när 110 kommer senare så glömde jag växla upp då jag dels inte hör motorn och dels pratade med tjejen, sen så är det inte särskild stor skillnad på varvräknaren å inte har jag memorerat vad varvtalet ska va så där exakt, den noterar man ju mest bara om man ser tydliga skillnader. Tycker jag har rätt att få behålla manuella, inte speciellt ofta jag gör så här. :) Ingen färddator har jag heller som säger vilken växel som är i.
Men dessutom så i de flesta andra bilar känner man vibrationerna om motorn får jobba i fel intervall men även här är C70 så isolerad samt kraftfull så man får inga såna signaler, man kan i stort sett köra på nästan vilken växel som helst och det märks knappt.

Men fortfarande inget riktigt svar på min fråga...? :D
#535931
semmelman skrev:I mitt fall har jag flera försvar, på jobbet kör jag automat så jag vänjer mig vid det beteendet, sen så brukar jag växla upp till femman ganska snart på motorväg men just här utanför är hastigheten nedsatt till 90 el 100 och sen när 110 kommer senare så glömde jag växla upp då jag dels inte hör motorn och dels pratade med tjejen, sen så är det inte särskild stor skillnad på varvräknaren å inte har jag memorerat vad varvtalet ska va så där exakt, den noterar man ju mest bara om man ser tydliga skillnader. Tycker jag har rätt att få behålla manuella, inte speciellt ofta jag gör så här. :) Ingen färddator har jag heller som säger vilken växel som är i.
Men dessutom så i de flesta andra bilar känner man vibrationerna om motorn får jobba i fel intervall men även här är C70 så isolerad samt kraftfull så man får inga såna signaler, man kan i stort sett köra på nästan vilken växel som helst och det märks knappt.

Men fortfarande inget riktigt svar på min fråga...? :D
Så då kan du köra omkring på ettans växel på motorväg och du märker inte detta !?.För övrigt så innebär en lägre växel ett högre varv ju mer farten ökar.Detta högre varv i sin tur innebär en ökad bensinförbrukning pga den ökade energiåtgången.Det är därför man i regel har fem eller sex växlar idag.Detta är ytterligare en anledning till varför man rekommenderar att få i den högsta växeln så fort som möjligt i normal landsvägsfart pga denna då lägre energiåtgång som kan få ner bensinåtgången med ibland flera deciliter beroende på hastighet och motorvarv naturligtvis.Tittar man då på t ex varvräknaren eller färddatorn under färd liksom man tittar på hastighetsmätaren även om ens bil nu är välisolerad så kan man se denna skillnad.Och om man nu inte kan titta på instrumenteringen under färd som är tänkt till detta utan hänvisar ämnet till samtal med sin flickvän så förklarar detta kanske i sin tur en hel del egendomliga dödsolyckor i sin tur.Kör med fönstret nere nästa gång om du nu inte ser på varken växelspak eller instrumentering under färd för att höra skillnaden.Och ska du samtala med andra i bilen under längre perioder så du mister uppsikten över din bils information till dig via t ex denna instrumentering så stanna hellre på en parkering eller kör till kanten på motorvägen och använd dina varningsblinkers.Även dessa varningsblinkers funktion finns på din instrumentering om du nu haft tid att se detta. :D
#535937
semmelman skrev: Men fortfarande inget riktigt svar på min fråga...? :D
0,1 mer kanske. Lämna flickvännen hemma nästa gång och håll ögonen på färddatorn o växla mellan 4an o 5an så ser du. På min skiljer det bara ca 500 varv mellan 4 o 5 så blir ingen jätteskillnad.
Annars inget o skämmas för, har en kompis som var typ fyllechaffis Helsingborg-Hässleholm för längesen i en gammal bubbla. På vintern så fullt blås på fläkten. När han kom in i Hässleholm o skulle växla ner i 3an märkte han att det inte behövdes, den var redan i, han hade kört i 3an hela vägen. Han låtsades som ingenting, DET var en bedrift.

Sent from my mobil
#535939
Överdrev lite, man kan köra en eller två växlar fel utan att det märks, till skillnad från min förr lilla Renault fick man ju växla väldigt noggrant, lite för fort el långsamt märktes det tydligt på den motorsvaga motorn som man dessutom hörde och kände...

För din, PTV, information så om varvräknaren pekar på 1800 eller 2000 (eller vad varven nu kan va) är bara några mm skillnad på visarnålen, inte sitter jag och nagelfar den när jag kör. Har fortfarande ingen färddator. Dessutom har jag ögonen på trafiken och vägen framför mig istf på instrumenten så risken för dödsolyckor torde väl då bli mindre?

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]

Felmonterade däck

Jag bytte däck för sisådär 1 […]