Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#535231
På orten där jag bor är det långt till polisstationen. Det förekommer också att någon kör omkring med en sådan flertonig "melodituta" och spelar sin truddelutt. Detta har jag nog inte hört på ungefär 40 år. Då var det lite populärt. Men var det inte så att dom blev förbjudna, och därför försvann?

Den som tutar här kanske tycker det är häftigt, (?) men för oss andra räcker det med en (1) gång.
av *pettson*
#535325
Dom är förbjudna. Det är lagstadgat att det ska vara jämn ton. Trots det som sagt så åker många runt och tycker det är häftigt, kanske vill dom vara glassbilsförare istället? Alla känner vi igen en viss melodi där egentligen texten går: Nu lurar vi barn.. Nu lurar vi barn med vår glassreklam...
Bil, motorcykel resp moped ska ha ljudsingnal anordning som kan avge jämn ton. Signalen får inte kunna varieras som utryckningsfordon. Likaså får inte spelande horn användas. Tryckluftsdrivna signalhorn får dock användas om dom som sagt ger jämn ton.
Från 1987 års modell gäller ECE godkännande samt följande krav på ljudstyrkan: Vid mätning 7 meter framför fordonet ska ljudstyrkan vara MINST 93db(A) och högst 112 db(A). Mätning sker med frånslagen motor.
Senast redigerad av 1 *pettson*, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
#535347
Precis så, Pettson! Så vill jag också minnas. Dom förbjöds bl.a. av det skälet att dom skulle kunna misstolkas som sirener från ett utryckningsfordon.
av semmelman
#535389
Lagstadgat som horntuta ja, kanske inte hindrar man att sätter dit en extra ljudanläggning, det är ju rätt många kids som åker omkring och spelar basgångar för övriga trafikanter och omgivning...
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]