Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#535390
Thor86: att ta till vara överskottsvärmen runt avgasröret har framförts i olika sammanhang. Och det är möjligt att det har gjorts experimet också, men något bestående har det inte synts till.
Jag vet att jag har läst det, men kommer inte ihåg just nu var. Sök på t.ex. Ny Teknik. Jag får en viss aning, men osäker, om att jag hittade det där. Och i mitt suddiga minne undrar jag om inte BMW var inblandade?
Användarvisningsbild
av Variosboy
#535637
matzen10 skrev:Vad jag lagt märke till så kostar en dieselmotor +20'. Den merkostnaden kör man inte in på en handvändning jämfört med en bensinare. Och är beg.priserna alltid +20' jämfört med en bensinare?

Skickat från min HTC Desire med hjälp av Tapatalk
Japp, det skiljer ungefär 20k, men då kan man ju säga att 13000 av dom är bränslevärmaren (kostar 13000 att få det originalmonterat på en Volvo bensinare idag) Då är skillnaden 7000.
Om du då köpt en dieselbil som är miljöbilsklassad så innebär det ju skattefrihet i 5 år, och skatten är ju absolut minst 1000:-/år, vilket ger en nettoskillnad på ungefär 2000 mellan en bil med dieselmotor och bensinmotor..

2000:- som inte är några problem alls att få igen den dagen man säljer bilen, eller för den delen inga problem att köra in med hjälp av lägre bränslekostnad.
Användarvisningsbild
av Guligan
#535839
Variosboy skrev: Japp, det skiljer ungefär 20k, men då kan man ju säga att 13000 av dom är bränslevärmaren (kostar 13000 att få det originalmonterat på en Volvo bensinare idag)
Men på bensinarna ingår timern som jag tror i stort sett alla dieselköpare gladeligen lägger ca 4 Tkr att köpa till. (värmaren ingick ju, såklart att jag skall köpa en timer för 3 900 kr...)

Skillnaden blir således mindre, sen är ju även Flexifuelbilar och även AFV antar jag, skattebefriade...

Efter många år på utflykt mellan[…]

Ny tråd här: https://www.jagrullar.se/[…]

Hej, Har en Volvo V70 från 2016 i vilken f[…]

Tack för info! Ska beställa nån ve[…]