- fre 03 jun 2011, 19:15
#535186
Jag hade fel. Det var inte i forskning och framsteg jag läst det. I forskning och framsteg stod bara om hur högre tryck och mindre hål i spridarna gav liknande effekt.
Det var nyteknik som publicerat det jag pratade om:
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... mentsort=1
Klart intressant. Borde gå att göra ett eget system för detta utan problem, finns ju redan kommersiella vatteninsprutningssystem för dragracingkärror, i en bensinare så trycker ju vattenpartiklarna undan luft medan det för dieseln skulle innebära i princip i alla fall utom kanske 100% fullgas att vattnet bara tränger undan luft som ändå hade varit överskott, och därmed kunnat tillföra mer tryck på kolven utan att tränga undan något som behövdes för förbränningen.
Dessutom medan den kylde ner.
Kan dock ändå tänka mig att man inte har denna teknik på miljödieslarna just pga att den stora stora massan skulle glömma/inte orka att tanka vatten också.
Hemmapularen i mig blir extremt sugen på att skaffa en gammal dieselhäck utan partikelfilter där man så tydligt ser soten och prova att slänga på vattensprut...
Det var nyteknik som publicerat det jag pratade om:
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... mentsort=1
Klart intressant. Borde gå att göra ett eget system för detta utan problem, finns ju redan kommersiella vatteninsprutningssystem för dragracingkärror, i en bensinare så trycker ju vattenpartiklarna undan luft medan det för dieseln skulle innebära i princip i alla fall utom kanske 100% fullgas att vattnet bara tränger undan luft som ändå hade varit överskott, och därmed kunnat tillföra mer tryck på kolven utan att tränga undan något som behövdes för förbränningen.
Dessutom medan den kylde ner.
Kan dock ändå tänka mig att man inte har denna teknik på miljödieslarna just pga att den stora stora massan skulle glömma/inte orka att tanka vatten också.
Hemmapularen i mig blir extremt sugen på att skaffa en gammal dieselhäck utan partikelfilter där man så tydligt ser soten och prova att slänga på vattensprut...