Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
#535186
Jag hade fel. Det var inte i forskning och framsteg jag läst det. I forskning och framsteg stod bara om hur högre tryck och mindre hål i spridarna gav liknande effekt.
Det var nyteknik som publicerat det jag pratade om:

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... mentsort=1

Klart intressant. Borde gå att göra ett eget system för detta utan problem, finns ju redan kommersiella vatteninsprutningssystem för dragracingkärror, i en bensinare så trycker ju vattenpartiklarna undan luft medan det för dieseln skulle innebära i princip i alla fall utom kanske 100% fullgas att vattnet bara tränger undan luft som ändå hade varit överskott, och därmed kunnat tillföra mer tryck på kolven utan att tränga undan något som behövdes för förbränningen.
Dessutom medan den kylde ner.

Kan dock ändå tänka mig att man inte har denna teknik på miljödieslarna just pga att den stora stora massan skulle glömma/inte orka att tanka vatten också.
Hemmapularen i mig blir extremt sugen på att skaffa en gammal dieselhäck utan partikelfilter där man så tydligt ser soten och prova att slänga på vattensprut...
Användarvisningsbild
av Mabuse
#535220
Har ni inte märkt att bilen går lite bättre på kvällen/natten när dimman hänger i luften?
Hade inte SAAB en prototyp på 80-talet med vatteninsprutad turbo? Har för mig att vattnet sprutades in mellan turbo och insug, och hade flera fördelar: dels kyler den heta luften från turbon, höjer oktantalet och ökar verkningsgraden på turbon...
Användarvisningsbild
av crumpets
#535236
Det har jag inte märkt faktiskt.
Funderar lite på om vattensprut skulle ge något på en icke överladdad bensinare. Eftersom man restriherar mängden luft så torde ju varje vattendroppe tränga undan en lika stor bit luft och därmed ge lite felaktig luft/soppablandning, vilket väl iofs lambdan skulle reglera.
Men frågan är då om den droppen vatten skulle medge större expansion än den biten luft+den extra soppan det skulle medföra. Det är nog inte helt omöjligt.
Vore faktiskt lite kul att bygga nån slags ghettosystem för detta. Borde inte vara särskilt svårt.

EDIT:
Aquamist tycktes ha kört tester på sugbensinare och konstaterat att det inte egentligen gav något utom om ens ECU ställde tillbaka tändningen tack vare knacksensor som kände att den kunde tända tidigare pga den längre temperaturen i cylindern.

Dieslar tycktes dock mycket riktigt få prestandaökningar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#535277
semmelman skrev:Känns som vi just beträtt ett helt nytt universum mot bränslesnålare motorer?!? Kan vi va nåt på spåren? Men det måste många tänkt på före oss...
Japp ..... Saab hade det originalmonterat från fabrik redan på Sabb 99Turbo S
Användarvisningsbild
av Mabuse
#535283
crumpets skrev:Det har jag inte märkt faktiskt.
Det är inte alltid det märks, och effektökningen är marginell.

Funderar lite på om vattensprut skulle ge något på en icke överladdad bensinare.
Lite kommer det allt att göra, frågan är om det är tillräckligt för att ha någon praktisk betydelse. Det skulle vara intressant att höra om någon verkligen experimenterat med det, och speciellt om de testat att bänka experimentet.

Eftersom man restriherar mängden luft så torde ju varje vattendroppe tränga undan en lika stor bit luft och därmed ge lite felaktig luft/soppablandning, vilket väl iofs lambdan skulle reglera.
Det borde den göra. Dessutom, vattendropparna i en dimma är ganska små, man får pytsa på ganska bra med vatten innan man får i så mycket att det nänmvärt påverkar mängden luft i insugningen.

Men frågan är då om den droppen vatten skulle medge större expansion än den biten luft+den extra soppan det skulle medföra. Det är nog inte helt omöjligt.
En liter vatten är 55,6mol vilket motsvarar ca 0.83 kubikmeter luft. En vattendroppe tränger undan ungefär en tusendel av luften, jämfört med när den förgasats av värmen.
Användarvisningsbild
av crumpets
#535366
Kan tänka mig att det är lättare att ställa såna krav på yrkesförare.
Bland normalbilisterna finns ju trotsallt fortfarande de som knappt kan hantera ett bränsle utan råkar hälla bensin i sin diesel osv....

Men personligen hade jag lätt kunnat tänka mig det. Är ju ingen stor tank som skulle behövas och fick man upp både miljövänlighet och ekonomi så är det väl en smal sak att hälla i två rör.
av Thor86
#535370
StringerBell skrev:
erikn skrev:Att en dieselmotor också alltid har luftöverskott vid förbränningen, det är det som gör att den också släpper ut ca 25 ggr så mycket kväveoxider jämfört med en ottomotor.
+ att överskottet vädrar bort värmen i motorn så vi måste ha dieselvärmare på vintern som kompenserar för detta. :(
Fast värmen försvinner väl ut genom avgasröret om jag har förstått det rätt, borde det inte gå att montera en värmeväxlare på avgasröret och ta tillvara på värmen på den vägen? Nån som vet?
eccy243 skrev:Dedär med att fylla på dubbla "drivmedel" görs ju redan. Lastbilsåkarna måste ju förutom diesel även fylla på AdBlue.
Fast det system är ju riktigt känsligt, kommer det adblue i dieseltanken kan de gå sönder och kommer det diesel i adbluetanken så kan det gå sönder. Plus att Volvo CE har inte valt den vägen på entreprenadmaskinerna utan där har det blivit EGR just för att det blir ett känsligt upplägg med SCR+adblue(även fast det är ett effektivare upplägg i teorin)
av semmelman
#535387
Vi måste ju tanka både gas och bensin på gasbilarna, inge problem...
Undrar om lite spolarvätska i det där vattnet gör nåt, annars kan man ju bara ha lite större spolarvätskebehållare... ...och skulle vattnet ta slut är det väl bara för automatiken att slå om...

(Annars kanske tryckluftsdrivna bilar är nåt framtiden...)

Jo de gamla amazonerna var väl kända för att gå extra bra i fuktig väderlek? Min gamla 144 reagerade på samma vis.

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]