Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
#534750
Vad hindrar egentligen att reglera gas på bensinare på samma sätt? Varför är överskottsluft ok i en diesel men inte en bensinmotor?
Användarvisningsbild
av crumpets
#534773
Det torde väl självantända av trycket långt innan övre dödläge och totalkvadda motorn ändå. Dieslar har extremt hög kompression.

Men SAQ, varför förhindrar ytterligare luft förbränningen? :S Det låter helt emot allt jag lärt mig. När jag läste förbränningslära var standardsvaret "ös på mer luft" om nåt skulle förbrännas men var för dåligt fördelat/brann långsamt/whatever.
Iofs var det väl mest bunkerolja, sopor och pellets vi riktade in oss på... Känns bara så märkligt att bensinen skulle ha en så egen egenskap.
av matzen10
#534776
Vad jag lagt märke till så kostar en dieselmotor +20'. Den merkostnaden kör man inte in på en handvändning jämfört med en bensinare. Och är beg.priserna alltid +20' jämfört med en bensinare?

Skickat från min HTC Desire med hjälp av Tapatalk
Användarvisningsbild
av erikn
#534781
Att en dieselmotor också alltid har luftöverskott vid förbränningen, det är det som gör att den också släpper ut ca 25 ggr så mycket kväveoxider jämfört med en ottomotor. Kväveoxider orsakar surt regn och även övergödning, bl.a. av Östersjön.
Användarvisningsbild
av crumpets
#534784
Det vet jag. Värme och tryck får väl kvävet i luften att gå ihop med syret eftersom det bara hänger där utan att förbrännas.

Är det alltså av utsläppsskäl som man har gasspjäll på bensinaren? Eller är det faktiskt svårare att antända med överskottsluft?
av Rådlös
#534790
"Är det alltså av utsläppsskäl som man har gasspjäll på bensinaren? Eller är det faktiskt svårare att antända med överskottsluft?"
Ju högre kompression du har (mer luft) desstå svårare har tändgnistan att hoppa över i tändstiftet. Luft är en isolator, och om du då trycker in ännu mera luft så börjar den isolera ännu bättre.
Sedan har vi ju detta med Stökiometrisk blandning i en Ottomotor, där det skall vara ett visst förhållande mellan bränslet och luften. Är det inte detta, så får vi inte heller Lambda 1, som är det ideala läget med effektivast förbränning, mest kraft, minst utsläpp. Lambda 1 är alltså inget påhitt av politiker och miljöförespråkare. Det är i stället som en sorts naturlag.
Användarvisningsbild
av crumpets
#534891
Om det isolerar så tändstiftet inte funkar så förstår jag!

Men om det inte hade varit så förstår jag inte varför lambda 1 skulle ha behövts... Samma mängd gas hade ju bildats ändå? Tanken med lambda 1 är ju att 100% av soppan ska ha förbränts trodde jag.

Räknar du efter mätaren bara eller G[…]

Kollat säkringarna under handskfacket? :-)[…]

Har fått hem olja till ett oljebyte, samt e[…]

Efter många år på utflykt mellan[…]