Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av weldersin
#533510
I samband med att jag köpte min nya V70 så annonserar jag ut min gamla bil på blocket. Priset på bilen är ca 20-25000 kr. Där har jag fått en del konstiga SMS från engelskspråkiga individer. Dom har sett min annons på blocket och vill att jag ska kontakta dom på en hotmailadress. Har råkat ut för det tidigare någon gång då jag sålt andra prylar. Att det är någon brottslig verksamhet bakom står alldeles klart men det jag undrar vad är syftet med detta beteende? Har någon annan råkat ut för detta?

/Weldersin.
#533516
Det måste ju inte va brottsligt, finns väl okriminella engelsmän i Sverige oxå?
Jag fick ett sånt när jag sålde båten f ö, svarade inte. Men jag har heller inget svar men jag tänkte bara berätta när grannen sålde en gammal Corolla i höstas, det ringde flera tiotals, kanske uppåt fyrtio samtal om denna gamla häck, ringdes från hela Sverige, blev t o m lite budgivning på slutet, helt extremt! Förklaringen var hade han hört att dessa bilar är populära nere i mellanöstern nånstans, väl där nere funkar de i en evighet.
#533524
Det där är en klassisk blåsning vi d det här laget. En köpare från utlandet köper bilen helt osedd och prutar inte ens. Ni kommer överens om att köparen skickar en check på köpesumman. När du får checken är den på ett högre belopp än köpasumman men det är för att den välvilliga köparen vill täcka dina omkostnader vid försäljningen, till exempel transport och frakt eftersom köparen inte riktigt vet vad frakten kostar, men han lovar att kolla upp detta och arrangera saken. Du behöver inte göra något. klöparen fixar allt. Köparen kollar upp frakt och säger att det är fixat. Överskottet ombeds du sätta tillbaka på ett av köparen angivet konto. Du löser ut checken, sätter in överskottet på köparens konto och inväntar köparens svar. Det får du vänta på i all evighet. Istället kommer banken att kontakta dig och tala om att checken sakande täckning och du måste omedelbart betala tillbaka pengarna. Det är bara det att du inte har kvar alla pengarna eftersom du betalade tillbaka överskottet till köparens konto, kanske tiotusentals kronor. Det är just det tricket går ut på, att lura folk på lite mindre summor. Du blir inte av med bilen eftersom du förmodligen aldrig får någon adress att skicka den till men du blir lurad på några tusenlappar. Sätter man detta i system så kan man tjäna rätt mycket pengar på det.
#533531
Kan man "lösa ut" en check som inte har täckning? Är det kanske inte så att man luras sätta in pengarna innan man löst ut den värdelösa checken?
Men tack för förklaringen, får man va uppmärksam på att inte gå på den då.
#533565
semmelman skrev:Kan man "lösa ut" en check som inte har täckning? Är det kanske inte så att man luras sätta in pengarna innan man löst ut den värdelösa checken?
Men tack för förklaringen, får man va uppmärksam på att inte gå på den då.
Normalt sett får man beloppet insatt på sitt konto direkt men pengarna fryses några dagar just för att banken skall ha tid att kolla om checken har täckning eller om den är falsk, men det händer att de inte hinner kolla detta inom denna tid och då kan man sätta sprätt på dem. Det står en del på nätet om detta. Sök på "check +nigeriabrev".
av LarsBd
#533595
Det kan dessutom ta veckor innan banken talar om att cheken inte accepteras men du får ut pengarna direkt och blir senare återbetalningsskyldig. Begär kontant betalning (utbetalningsavi med avsändaruppgifter), akta dig för banköverföringar till konto då din köpare kan utge sig för att vara dig till en tredje person som i sin tur sätter in pengar på ditt konto och senare kontaktar dig och undrar var hans guldsmycken/tegelpannor eller vadsomhelst tog vägen som "du" skulle skicka omgående.
#533641
Det var då fan vad de kan hitte på. Jag håller mig nog till att göra affärer med vanligt folk, skojare å annat pack får göra affär med nån ann.

Jag har gjort två affärer på sistone, då var de hemma och förde över pengarna från sin bank till min på min dator, så skrev de i meddelandet bilmodellen vad pengarna gällde, det borde väl funka klockrent i rätten om nu nån skulle vilja luras?
Användarvisningsbild
av wissel
#533653
semmelman skrev:Det var då fan vad de kan hitte på. Jag håller mig nog till att göra affärer med vanligt folk, skojare å annat pack får göra affär med nån ann.

Jag har gjort två affärer på sistone, då var de hemma och förde över pengarna från sin bank till min på min dator, så skrev de i meddelandet bilmodellen vad pengarna gällde, det borde väl funka klockrent i rätten om nu nån skulle vilja luras?
Det är ju bara för dom att gå hem till sin egna dator o stoppa överföringen.....skulle aldrig gå med på ett sådant deal. Om jag inte känner dom VÄL...och vet vart deras brevlåda bor......pengar i handen, Postväxel, eller Bankbesök på Dagen = Rätt.
Håller tummarna.
#533674
Kan man stoppa en överföring efteråt, det visste jag inte. Nja för egen del så kollade jag personerna och de var hederliga svenssons annars skulle jag inte gå vidare med dom, och skulle de dra tillbaka pengarna ja då är det väl stöld?
Men jättebra att ni lär oss vad vi ska se upp med.
Användarvisningsbild
av wissel
#533682
semmelman skrev:Kan man stoppa en överföring efteråt, det visste jag inte. Nja för egen del så kollade jag personerna och de var hederliga svenssons annars skulle jag inte gå vidare med dom, och skulle de dra tillbaka pengarna ja då är det väl stöld?
Men jättebra att ni lär oss vad vi ska se upp med.
Hederliga Svenssons fanns på 60 talet möjligen.
Och då bodde dom låångt ut på landet där den Social Kontrollen gjorde det omöjligt att "bete sig" som svin.
Så finns det undantag förstås bland annat här på Forumet :-) Vilket gör att man fortfarande tror på mänskligheten.......
:-)
Felmonterade däck

Jag bytte däck för sisådär […]

Leasing bildäck

https://www.gp.se/livsstil/varldens-gang/var-gener[…]

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]