Helt kalas, om vi nu hade lagar mot det som gick att definiera så. Missförstå mej inte, det är en bra ide, men den lär fälla även *lagliga* eftersom mätningen inte går till på samma sätt som reglerna föreskriver idag.
Som det är idag mäts inte dbA på bilprovningen vid kontrollbesiktningen. Däremot får tjänstemannen helt på eget *öra* plocka dit ett icke godkännande om bilen låter *väsentligt* mycket mer än normalt. Tidigare hade man en dbA gräns som provades och då fanns ju allt svart på vitt utan tjafs, men det finns regler för mätningen, regler satta från EU och dom uppnås absolut inte genom den maskinen, så jag vet inte riktigt vad man ska ha den till? Idag kan du lätt hävda att du nyss besiktigat i samma skick som du registrerades i apparate som och därmed är problemet ur världen som fordonsägare. Fungerar inte det så har ju ändå inte mätningen gått till på samma sätt som när bilen typades och därmed så får man också olika nivåer och allt rinner ut i sanden.
Menar tar vi provningsförfarandet för fordon som antingen tillverkats (på fabrik) eller som går som amatörbyggt eller ombyggt så ska det testas på följande sätt enligt nedan. Lägger in två bilder på reglerna istället för att skriva ut en hel A4 sida med hur mätningen ska utföras för att vara godkänd. (källa: SFROs bilbyggarhandbok)
Bilderna är klickbara för förstoring.