Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#533256
Camel skrev:[Jag instämmer i stort sett men tycker exemplet med semester i Thailand tillhör de saker man ska tänka på att inte göra ofta då detta verkligen (åtminstone i dagsläget) orsakar en hög (många vet inte inte ens hur hög) konsumtion av fossilbränslen och därmed höga CO2-utsläpp.
Varför ska just Thailandsemestern stoppas. Den förbrukar ju 500 liter bränsle. Det är väl ingen skillnad om du förbrukar dina 500 liter på att flyga till Thailand, eller om du bygger ut huset så det drar "500 liter mer", eller kör 500 mil extra med bilen, eller kör upp 500 liter i båten, eller skaffar en unge till som drar 500 liter i skjutsning och resurser för jorden, eller vad sjutton som helt som drar 500 liter.
#533261
VolvoB20 skrev: Varför ska just Thailandsemestern stoppas.
Jag valde Thailandsresa endast som ett exempel. Jag missunnar absolut ingen att åka till Thailand oavsett skäl. Alla har vi ett ansvar att ta för miljön. Men eftersom tråden tar upp hunden som en större miljöbelastning än bilen så tycker jag inte att jag behöver skämmas över att fylla i med flygresor som sker för nöjes skull...

Jag tror att en vilja till miljöengagemang finns hos alla. Frågan är bara hur vi lockar fram detta. Jag tror inte att det kan ske genom ensidigt klagande (och även beskattning) på vissa miljöbelastande företeelser (t.ex. nyttotrafik med bil) och låta andra företeelser passera utan lika stor debatt och utan samma beskattning (t.ex. nöjesresa med flyg). En mycket viktig pusselbit i ett miljöarbete anser jag vara pedagogik. Om man nu inte bryr sig om t.ex miljöbelastningen av en Thailandsresa med hänvisning till att så få människor globalt sett sysslar med det, hur ska vi motivera oss att fortsatt höja Sveriges totala ambition i miljöarbetet när Sveriges totala utsläpp ändå är små i absoluta tal global sett?
#533283
Nu när Kina vaknat och vill ha allt som vi i västvärlden tagit för självklart sedan 50-talet, kommer några thailandsresor hit och dit kännas som en piss i Nilen. Thalandsresorna är ändå ett ganska bra exempel på egentligen ganska onödiga miljöbelastningar. Att köra båt eller bil för sitt eget höga nöjes skull är också bra exempel. Vad man kan tänka på är att många andra nöjen än resor till utlandet i många fall faktiskt gynnar samhället. Att bränna 500 liter soppa på att skjutsa barnen till olika evenemang kan ha många positiva effekter i samhället som en thailandsresa inte har, inte minst så skapar det sysselsättning för många inom landet. Det kan i och fö sig en utlandssemester också göra men den mesta degen hamnar nog ändå utanför landet. Ja, om man nu ser det på detta sätter och har tillväxt som en norm för hur samhället skall se ut.
#533760
llesrof skrev: Okej, trakeer då. Skrev lungor så att även du skulle förstå, jag visste ju inte att du var entomolog också.
Trakeer fick jag lära mig i biologin när jag gick i grundskolan. :lol:
Vad har du för ursäkt? :roll:
#533787
För miljödebattens bästa och för att människor ska ta den på allvar borde man byta namn på den..

För det är ju faktiskt så att det vi människor förstör är ju förutsättningarna för liv, våra liv. Jorden klarar sig ju utan oss och även om allt liv på tellus försvinner så kommer den fortfarande att snurra runt solen.

Mitt förslag är att vi byter ut ord som "miljövänligt" till "människovänligt" osv osv. För så länge folk upplever det som att vi människor ska kämpa för något annat (miljön) än oss själva så kryper ego-latmasken in och bygger bo! :wink:
#533801
Variosboy skrev:För det är ju faktiskt så att det vi människor förstör är ju förutsättningarna för liv, våra liv. Jorden klarar sig ju utan oss och även om allt liv på tellus försvinner så kommer den fortfarande att snurra runt solen.
Exakt så är det! Om man tar CO2-problematiken som ett exempel så orsakar människan enligt vissa en förhöjning av koncentrationen i atmosfären genom att bl.a. förbränna fossilbränslen. Detta är absolut inget problem för Tellus i det långa perspektivet, men det kan eventuellt vara ett stort problem för oss levande i det korta perspektivet. Frågan är ju bara om det är något som vi behöver bry oss om... :roll:
Variosboy skrev:Mitt förslag är att vi byter ut ord som "miljövänligt" till "människovänligt" osv osv. För så länge folk upplever det som att vi människor ska kämpa för något annat (miljön) än oss själva så kryper ego-latmasken in och bygger bo! :wink:
Ja, egot kan vara ett av människans största problem på lång sikt för oss alla även om det under människans utvckling bidragit till att vi står där vi står idag (och andra inte gör det...)
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]