Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Volvomekke
#1194909
Hejsan
Funderar på köpa vida dice även jag, en liten fundering bara, finns de fakta om reparationer också på mjukvaran? Ex komplett repanvisning av byte blockpackning, eller ligger de under servern som man inte kommer åt med China dice?
Mvh volvomekke
av Familjebilen
#1206588
Jag har inte läst den här tråden, inte grundligt i alla fall. Däremot har jag kikat runt här och var och länge diskuterat mentalt med mig själv om det skulle vara värt att införskaffa en VIDA DICE-konsol. Det började redan i våras, men jag har skjutit på det eftersom jag aldrig har haft några felkoder. Till slut bestämde jag mig, och detta efter att SRS-lampan i min Volvo S70 T5 från 2000 började att lysa för ungefär fyra veckor sedan. Värt att notera är att det sitter en Sparco-ratt i bilen med ett eftermonterat motstånd. Alltså anade jag redan att ingenting i sak var fel, och vad som hade hänt var att stiften hade hoppat ur motståndet under färd, varför en felkod hade lagrats.

Till följd av att jag är student numera spelade priset en avsevärd roll. Jag kollade med Volvo vad de skulle ta för att radera felkoder... och nej, det var min tanke. Från att ha haft två arbeten till att numera leva på CSN och en tjugoprocentstjänst valde jag den mest rekommenderade säljaren som kom upp när jag sökte på eBay. Priset hamnade på 645 kronor och frakten var gratis. Jag chansar, var min inställning och glad i hågen lade jag en beställning och betalde med Paypal. Här är en länk till vederbörandes annons: https://www.ebay.com/itm/2017-Newest-VI ... 2749.l2649

Leveransen tog ungefär tre veckor. Jag beställde produkten den 25 september och den 19 oktober levererades paketet till brevlådan. Förpackningen var i wellpapp med vanlig paketeringstejp runt. På insidan fanns sakerna tillsammans med skyddande plast och skumgummi. Produkten jag fick hem var alltså en DICE-enhet från Kina med programvaran VIDA 2014D (naturligtvis då crackad) samt något extraprogram som jag inte har installerat.

Till en början var tanken att jag skulle vänta med att försöka att installera programmet sedan jag saknar en kompatibel laptop. Jag blev dock alltför otålig. Min far hade en ruskigt billig (men modern) ASUS-dator hemma som jag tänkte att jag kunde offra sedan han valt att lägga den under ett par böcker och gamla sällskapsspel. Kruxet var dock att datorn i fråga endast hade 2 GB i ramminne och dessutom hade Windows 10 som operativsystem.

Efter lite efterforskning insåg jag att man kunde lura VIDA genom att modifiera en fil som kallas för Compinfo(.ini) och därigenom ändra minimumkravet för ramminne. Jag är tvungen att försöka åtminstone, tänkte jag,

En Windows 7 Professional 64-bits ISO-avbildningsfil laddades ned och kampen påbörjades. Tre dygn senare och ett par arga stunder genom dessa blev jag klar. Efter att ha försökt att installera om Windows på datorn (där den inte ville starta från ett USB-minne, som jag givetvis hade gjort 'bootbart') kunde jag slutligen stå framför skärmen med ett nyinstallerat Windows 7 Professional 32-bit. Ja, det slutade med 32-bit och inte 64-bit, även om det säkert hade fungerat med 64-bit också om jag bara gjort rätt från början.

Jag försökte att installera VIDA enligt de guider som finns på nätet och allting verkade gå smärtfritt... men det ville sig inte, och jag höll på i säkert tio timmar med att försöka, men möttes ideligen av felmeddelanden om att Compinfo inte var rätt. Min lösning var följande, om du behöver ändra RAM-minnet:

1. Ordna Windows 7 Professional 32- eller 64-bit. Jag valde 32-bit.
2. Installera Internet Explorer 9 eller 10, eventuellt 11. Jag valde 9.
3. Extrahera RAR-filerna (1-29 eller någonting sådant) från DVD-skivan till hårddisken med hjälp av Winrar på en extern dator. Extrahera också filen med patchen.
2. Nu har du en ISO-fil/avbildningsfil och en grupp med filer som bland annat innehåller patchen.
3. Extrahera denna avbildningsfil med Winrar till en ny mapp, förslagsvis döpt till VIDA DICE 2014D.
4. Du har nu samtliga filer 'fria'.
5. Gå in i Install -> Main -> DVD-någonting -> och öppna Compinfo med textdokument.

Alternativ 1: Scrolla ned till slutet och leta reda på någonting i stil med 'Win7minRam' och ändra '2xxx' till vad du känner för. Jag valde '1000'. Spara innehållet och ersätt den gamla Compinfo.
Alternativ 2: Kopiera allt innehåll. Skapa ett nytt textdokument i Windows på exempelvis skrivbordet. Flytta eller radera den gamla Compinfo. Klistra in texten i textdokumentet. Ändra enligt alternativ 1. Välj 'Arkiv' -> Spara som -> Leta upp samma mapp som gamla Compinfo fanns i -> Döp filen till Compinfo.ini -> Ändra filformat från 'textdokument (*.txt)' till 'Alla filer'. Spara. Klart.

7. Skapa en ny avbildningsfil med Daemon Tools Pro/Advanced och lägg till alla filer och mappar som du packade upp med Winrar till mappen som du döpte till VIDA DICE 2014D.
8. Lägg över avbildningsfilen till ett USB-minne.
9. För över avbildningsfilen till laptopen du vill installera på. För också över filerna med patchen på ett annat USB-minne och lägg på exempelvis skrivbordet på din laptop som du ska installera VIDA på.
10. Montera avbildningsfilen med hjälp av Daemon Tools på din laptop och tryck på Setup.exe när ett nytt fönster öppnas.

Programmet kunde installeras och jag kunde komma in i VIDA, enligt följande:

1. VIDA installation startades.
2. Tryck på VIDA-all-in-one.
3. Nästa, nästa, nästa.
4. VIDA Configuration kommer att komma upp. Tryck på 'Save', sedan 'Close' och sedan 'Close.
5. Programmet kommer sedan att be dig om att starta om datorn. Tryck då 'Nej, jag startar om min dator senare.'
6. Öppna mappen med patchen som du har lagt på skrivbordet. Om den inte är extraherad, gör detta. Filen heter '2014A(.exe)'.
7. Dubbelklicka på den och se till att installationsmappen är: c:\
8. Tryck på 'installera'.

Efter en stund bör det vara klart. Installera 'DICE drivers' som bör finnas i samma mapp som patchen. Starta om datorn och du bör kunna logga in på VIDA (du dubbelklickar på VIDA-all-in-one på skrivbordet) och loggar in med '1'.

Jag hittade ingen DICE-enhet däremot. Drivrutinerna som följde med DVD-skivan installerades. Jag gick in i kontrollpanelen och letade upp rutinerna. Jag tryckte där på 'Ändra' och installerade dem på hårddisken. Fortfarande hittades inte enheten i VIDA. Till sist bestämde jag mig för att gå ut i bilen och ansluta enheten till OBD2-uttaget.

Pang. "Enhetsdrivrutiner installeras" kom upp. Plötsligt hittades DICE-enheten i VIDA. Efter en kontrollkörning visades 'OK' för DICE-enheten. Bilen kunde läsas ut och jag hittade information om den.

Jag fyllde i några fält manuellt (växellåda, karossmodell med flera) och kunde efter det köra ett diagnostisktest, varefter flertalet felkoder hittades. Dessa raderades och jag skulle starta bilen... arrrrgh! Batteriet hade laddats ur!

Dagen efter provade jag att starta bilen med startkablar... men SRS-lampan lyste fortfarande. Jag bestämde mig för att koppla in datorn medan jag hade en annan bil i gång som hade startkablar kopplade till min. Jag följde detta schema:

1. Koppla in DICE-enheten i OBD2.
2. Koppla in USB i datorn.
3. Starta datorn och sedan starta VIDA.
4. Starta VIDA.
5. Slå på tändning.
6. Logga in med '1'.
7. Läs ut bilen under rubriken 'BILPROFIL'.
8. Fyll i de tomma rutorna manuellt (växellåda, kaross m.fl.).
9. Tryck på 'DIAGNOSTIK'.
10. Programmet börjar att arbeta och prata med bilen. Bli inte rädd om lampor blinkar och elektronikdelar ger ifrån sig ljud.
11. En ny sida kommer upp med massvis med information.
12. Tryck på 'FELSÖK'.
13. Tryck på 'Leverans'. Här visas samtliga lagrade felkoder sedan senaste nollningen.
14. Tryck på 'RADERA ALLA'.
15. Felkoderna raderas. Ett nytt meddelande lär komma upp som säger följande:
Många av felkodstesterna löper inte kontinuerligt därför att speciella start- och körvillkor krävs utöver tändning på. Exempel på sådana villkor kan vara att funktionen är aktiverad, motorn är igång, motorn är varm med flera.

Därför är informationen om felkodens aktuella status inte alltid känd. Felkodens status kan även vara felaktig om inte en ny driftscykel påbörjas.

Vänligen se aktuell felkodsinformation för detaljer.

För att säkerställa att alla styrenheter tvingas in i en ny driftscykel, vänligen genomför nedanstående.

Tändning av.

Starta motorn och varva upp över 1500 varv/min.

Tändning av, dvs. stäng av motorn.

Starta motorn igen och låt den gå på tomgång i ca 20 sekunder.

Välj OK för att läsa ut felkodsstatus.
1. Tryck OK.
2. Logga ut från VIDA.
3. Stäng av datorn.
4. Stäng av tändningen.
5. Koppla ut datorn.
6. Starta bilen.

Du bör nu ha raderat alla felkoder, om de är fixade, det vill säga.

Hur som helst så vill jag bara säga att min DICE från Kina (för 645 kronor) raderade min SRS-lampa till sist. Programvaran och DICE-enheten rullar på för fullt. Det fungerade skitbra för mig efter många om och men. Bilen är alltså en Volvo S70 T5 från 2000 som jag har kopplat upp mig mot.

Jag har läst här på forumet att äldre Volvo ska vara väldigt sega att arbeta med i DICE, framför allt när datorn kör på lägre RAM än rekommenderat. Men det här har jag inte haft problem med alls. Själva utläsningen och kontakt med bilen tog ungefär en minut. Raderandet av felkoder tog uppskattningsvis 30 sekunder. Det som tar mest tid är en 'felkod 24', som sitter mellan ratten och sätet - nämligen att för mig, som människa, hitta rätt i programmet.

I dagarna tänkte jag koppla upp mig mot en Volvo V70 2.4T (automat) från 2002 samt en Volvo V70 2.5T (manuell) från 2008 och se vad man kan hitta för något i dessa. Den förstnämnda har ett par servicemeddelanden för SRS-systemet, så kanske vi kan få ordning på detta. Det ska bli spännande att se om min DICE klarar av det här.

Jag hoppas att mitt inlägg kan bidra med någon form av nytta till någon. Efter tre dagars slit för att installera programmet var jag bara tvungen att skriva ett inlägg här. Om det önskas kanske jag kan filma när jag raderar koder och lallar runt i programmet. Bara säg till i så fall. Eller om någon är i behov av en felkodsläsning, så är jag tillgänglig. Jag befinner mig i Blekinge.

Tack för mig! Ha en fortsatt trevlig natt!
av streetan
#1207816
Hej på er allihopa! Jag är ny här inne. Det är såhär att jag har köpt ett Kina Vida 2014D som jag ska använda till mina V50s tänkte jag. Vi hade jäkla stora problem att få in Vida programmet på datorn så det slutade med att jag fick köpa ny dator mm mm. Lång historia kort, Nu funkar vida programmet i min dator MEN när jag kopplar in Dice adaptern till bilen och in i datorn och vrider på nyckeln så startar in laddningen av Dice driv rutinerna men efter några sekunder står det att in laddningen inte fungerade.. Kopplade in trådlöst nätverk och startade på nytt och då laddar drivrutinerna en lite längre stund men även där avbryts in laddningen och inte kunde genomföras fullt ut. Det resulterar i att Dicen inte hittar fordonet. Varför laddar inte Dicen in drivrutinerna fullt ut på min dator??

Läste att man kan prova att mata in min bils VIN nummer, årsmodell och välja Norden. Så det ska jag ut och prova nu. Har även mitt antivirus och branväggs program avstängda. Även automatiskt uppdatering av Win/datorn.

Mycket tacksam för svar.
av Danne76
#1208107
Danne76 skrev:
pontare skrev:Fått problem efter att jag har installerat vida att jag inte kan välja dice enhet. Är bara en vit ruta med ett kryss i !
Måste vara något lätt fel nått tips ?

http://forumbilder.se/G9AH4/20170829-163624
Har precis installerat Vida och har samma problem. Vet inte vad som är fel
Avinstallerade Net framework 4.5.1 och installerade Net framework 4 och då funkade det
  • 1
  • 192
  • 193
  • 194
  • 195
  • 196
  • 240
Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]