Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Pontusf
#1209544
Är det någon som kan förklara eller länka till hur kommunikationen från Dice fungerar på äldre bilar? Min nya Dice funkar på min V70 -09 men inte min V70 -99 trots att allt verkar peka på att det är Dice min -99 ska ha.

Jag har fått förklarat att på min gamla bil så pratar man inte mot nån central styrenhent (som sen pratar med övriga system) som nyare bilar utan att man pratar mer mot varje enskilt system. Hur kommer det då sig att det är helt dött med kommuniktionen för min del? Dice indikerar inte att den pratar med bilen, och Vida säger efter ett tag att den inte får kontakt med bilen. Om det nu är flera separata system man pratar med var för sig och vi säger att min SRS-enhet är trasig (det är den lampan jag vill släcka), varför får jag då inte kontakt med t.ex. ABS? Jag får förstås ström från ubd2-uttaget annars hade inte datorn haft kontakt med Dice, så stendött är det inte så men kommunikationsmässigt är det.

Någon som har mer detaljer hur det fungerar?
av Familjebilen
#1211653
Hur gör ni med strömförsörjning när ni kopplar upp er mot era bilar?

För egen del har jag märkt att jag får problem om jag fullt ut förlitar mig till batteriet, och det här har gällt tre bilar som jag har testat på. Om jag uteslutande använder mig av bilens batteri som strömkälla med DiCE:en inkopplad, blir resultatet att jag bombarderas med felkoder. Kopplar jag sedan på startkablar från en annan bil som står i gång fungerar det smidigt och utan bekymmer.

Jag har försökt mig på att använda en bilbatteriladdare med 4 ampere som styrka, men det fungerade inget vidare. Resultatet blev detsamma som utan. Kanske skulle det fungera bättre med en starkare laddare.

I dag fick jag hem en strömadapter som kan kopplas direkt till DiCE-enheten och sålunda förse hårdvaran med ström. Det här kanske kan fungera medan man kopplar upp sig mot bilen? Jag har inte hunnit testa det här än, men kommer förmodligen att göra så i morgon.

Men ja - hur gör ni när ni ska pilla i VIDA? Fungerar uteslutande batteriströmmen för er? Använder ni er av batteriladdare? Extern strömförsörjning?

Allt gott!
av Pontusf
#1212947
Någon som vet vart man kan få tag på Vida 2010A? Jag skulle reklamera min Dice som inte funkar för V70 -99 men de från kina säger jag ska använda 2010A XP så tänkte får väl ge det en chans först (inte det lättaste kommunicera med dem). Jag har bara 2014D.
av Andreasace
#1213016
Pontusf skrev:Någon som vet vart man kan få tag på Vida 2010A? Jag skulle reklamera min Dice som inte funkar för V70 -99 men de från kina säger jag ska använda 2010A XP så tänkte får väl ge det en chans först (inte det lättaste kommunicera med dem). Jag har bara 2014D.
Bara reklamera.
Dice ska fungera på alla vida versioner.
Dessutom är firmware på din enhet för vida 2012a och senare.

Kör du vida 2010 så kan du bara köra bilar upp till år 2010, så bara hävda att du har en till bil som är 2012 :)
av Pontusf
#1213491
Jag provade med 2010D och XP SP3 och ingen skillnad. Nu har jag blivit erbjuden 40 GBP tillbaka och att jag behåller min Dice, eller att jag returnerar den och får pengarna tillbaka. Har inte bestämt än... Om de står för frakten kan jag ju skicka tillbaka den. Annars kanske det är enklast att bara ta pengarna och behålla den. Kanske nån med nyare bil kan köpa den billigt...

Den glada nyheten är att jag nu fått låna en kollegas nya Dice och den fungerade på min bil! Nu är det inte lika akut längre men jag får återkomma om jag kan köpa en Dice av dig Andreasace. Hade jag vetat att det kunde strula så här hade jag köpt en av dig istället, men lätt va efterklok när man vet allt i efterhand.
av KnotVillage
#1219560
Någon som kan tyda dessa koder!

2017-12-19 19:27:05 [INFO] [install.doinstall.databases] install.doinstall.databases.change.attributes.on.db Never started because it's predecessor failed!
2017-12-19 19:27:08 [INFO] [install.doinstall.databases] install.doinstall.databases.start.sqlexpress.service Never started because it's predecessor failed!
2017-12-19 19:27:08 [INFO] [install.doinstall.databases] install.doinstall.databases.attach.databases Never started because it's predecessor failed!
2017-12-19 19:27:08 [INFO] [install.doinstall.databases] install.doinstall.databases.add.database.users Never started because it's predecessor failed!
2017-12-19 19:27:08 [INFO] [install.doinstall.databases] install.doinstall.databases.SetAccessRule Never started because it's predecessor failed!
2017-12-19 19:27:08 [INFO] [install.doinstall.databases] install.doinstall.databases.start.sqlexpress.browser Never started because it's predecessor failed!
2017-12-19 19:27:08 [INFO] [install.doinstall.databases] install.doinstall.databases.update.databases Never started because it's predecessor failed!
2017-12-19 19:27:09 [INFO] [install.doinstall.databases] install.doinstall.databases.postinstall Never started because it's predecessor failed!
2017-12-19 19:27:09 [ERROR] [install.doinstall.databases] [FINISHED] [NOK] [TOTAL TIME: 00:39:28.3084595]

System.ApplicationException: Error while running vida.install.databases.xml ---> System.ApplicationException: install.doinstall.databases failed!
vid alba.core.tasks.RunFromXML.Start(String ParentTaskName, Hashtable parameters, Boolean overrideRunAttribute, String overrideCriticalAttribute)
--- Slut på stackspårning för interna undantag ---
vid alba.core.tasks.RunFromXML.Start(String ParentTaskName, Hashtable parameters, Boolean overrideRunAttribute, String overrideCriticalAttribute)
vid alba.core.WorkerThread.start()

2017-12-19 19:27:09 [INFO] [install.doinstall] install.doinstall.desktop.shortcuts Never started because it's predecessor failed!
2017-12-19 19:27:10 [INFO] [install.doinstall] install.doinstall.config Never started because it's predecessor failed!
2017-12-19 19:27:10 [INFO] [install.doinstall] install.doinstall.autostart.items Never started because it's predecessor failed!
2017-12-19 19:27:10 [INFO] [install.doinstall] install.doinstall.eswdl Never started because it's predecessor failed!
2017-12-19 19:27:10 [INFO] [install.doinstall] install.doinstall.Add.InternetExplorer.registry.key Never started because it's predecessor failed!
2017-12-19 19:27:10 [INFO] [install.doinstall] install.doinstall.add.accesscontrol.to.install.root Never started because it's predecessor failed!
2017-12-19 19:27:10 [INFO] [install.doinstall] install.doinstall.Add.EnableIEHosting.x64.registry.key Never started because it's predecessor failed!
2017-12-19 19:27:11 [INFO] [install.doinstall] install.doinstall.copy.uninstall Never started because it's predecessor failed!
2017-12-19 19:27:11 [INFO] [install.doinstall] install.doinstall.remove.readonly.attribute Never started because it's predecessor failed!
2017-12-19 19:27:11 [ERROR] [install.doinstall] [FINISHED] [NOK] [TOTAL TIME: 00:45:29.8121363]

System.ApplicationException: Error while running vida.doinstall.xml ---> System.ApplicationException: install.doinstall failed!
vid alba.core.tasks.RunFromXML.Start(String ParentTaskName, Hashtable parameters, Boolean overrideRunAttribute, String overrideCriticalAttribute)
--- Slut på stackspårning för interna undantag ---
vid alba.core.tasks.RunFromXML.Start(String ParentTaskName, Hashtable parameters, Boolean overrideRunAttribute, String overrideCriticalAttribute)
vid alba.core.WorkerThread.start()

2017-12-19 19:27:11 [INFO] [install] [FINISHED] [NOK] [TOTAL TIME 00:45:30.6781859]
2017-12-19 19:27:14 [INFO] [finish.nok.CreateFile] [STARTED]
2017-12-19 19:27:15 [INFO] [finish.nok.CreateFile] [FINISHED] [OK] [TOTAL TIME: 00:00:00.4450255]
av andersuw
#1219641
Familjebilen skrev:Hur gör ni med strömförsörjning när ni kopplar upp er mot era bilar?

För egen del har jag märkt att jag får problem om jag fullt ut förlitar mig till batteriet, och det här har gällt tre bilar som jag har testat på. Om jag uteslutande använder mig av bilens batteri som strömkälla med DiCE:en inkopplad, blir resultatet att jag bombarderas med felkoder. Kopplar jag sedan på startkablar från en annan bil som står i gång fungerar det smidigt och utan bekymmer.
Jag använder enbart bilens batteri och har aldrig haft problem med det på någon bil. Om batteriet är friskt skall detta funka utan problem. Om du har testat på tre bilar med samma bristfälliga resultat är nog din DiCE inte helt kurant eller dåligt designad. Det finns ju några olike DiCE-kloner att välja på som kan uppföra sig lite olika i alla möjliga avseenden.
  • 1
  • 194
  • 195
  • 196
  • 197
  • 198
  • 240
Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det?

Sikker på at det kommer bak? Den er konstant[…]

Hej David, Har nämligen samma problem med min[…]

Kommer ingen diesel ut från pumpen.

Hej! det är nämligen så att jag ha[…]