Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1144782
Vad säger VIDA när du försöker koppla upp den med DiCEn mot din 02:a. Säger den bara att den inte får kontakt med bilen eller säger den något mer/annat? Lyser dioderna på DiCEn som de skall när du kopplar in den på 02:an? Vad händer om du kör DiCE-diagnosen med DiCEn inkopplad på 02:an?

Jag har själv en V70 -02 och har inga som helst problem att koppla upp VIDA/DiCE mot den.
av Hardrade
#1144854
Har testat ikväll igen på båda bilarna och det är samma problem. På -02an får jag detta meddelande:
Not possible to read out information from the vehicle
No response from the vehicle. Possible causes are; Ignition is not on, the vehicle is older than model year 1999, defective CEM/CDM.


Firmware status lampan och usb com lyser. Vehicle interface status blinkar inte ens till på 02an.

Ikväll hade jag enorma problem att huvudtaget få dicen att kommunicera med datorn. När jag kopplade in dice i båda bilarna så blinkade bluetooth lampan. USBn var helt död, inget hände när jag kopplade in usb i datorn och drivrutinerna kunde inte installeras. Men efter ett tag började USB lampan på dice lysa och bluetooth släcktes. Då installerades automatiskt drivrutinerna som vanligt och den kunde kommunicera med datorn.
av Hardrade
#1144855
Förtydligande: Jag får meddelandet när jag trycker på read vehicle. Konstigt är att Vehicle interface status lampan blinkar till nån gång om jag kör communication test mot dice när jag har kopplat den mot -02an...
av andersuw
#1145073
Knepigt att säga var knuten sitter. Skulle kunna vara något med datorinstallationen men också med DiCE eller rentav OBD-uttaget på din 02:a. Du kanske kan testa att läsa någon annan V70 av samma eller närliggande årsmodell och se vad som händer så att du åtminstone kan utesluta OBD-uttaget på din egen bil.

Vilken slags DiCE har du? En sådan som använder Volvos egna drivrutiner (bättre) eller en som inte gör det (sämre)? Min egen DiCE, som är av den förstnämnda typen, följer alltid ett bestämt mönster när den kopplas upp mot OBD-uttaget, innan jag anslutit den till någon dator. Gör även din det och är det samma mönster när du ansluter den till V50n som när du ansluter den till V70n?

Hur LEDerna skall bete sig om allt är OK framgår här, avsnitt 5:

https://www.volvotechinfo.com/siteConte ... ctions.pdf
av Hardrade
#1145161
Ok, tack för länken, jag ska läsa på om detta. Som jag förstått det har jag den bättre varianten. För att den ska prata med datorn måste jag ansluta kontakten till bilen eller en 12V matning. Jag har installerat VIDA på en dator med Windows ult. ver. som jag bara använder för detta. Skillnaden mellan fordonen är att när jag ansluter den till v50n börjar vehicle inter. status att blinka direkt.

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
av andersuw
#1145168
Bara en kontrollfråga för säkerhets skull: Du har väl haft tändningen på när du försökt läsa?
av Rumpnisse
#1146237
Kan man nolla automatens timer och adaption, eller vad det kallas, den som loggar körstilen?
- Känns mer motiverat ifall jag kunde spara några tusen på kunna använda min redan inköpta kina dicen.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1146238
Rumpnisse skrev:Kan man nolla automatens timer och adaption, eller vad det kallas, den som loggar körstilen?
- Känns mer motiverat ifall jag kunde spara några tusen på kunna använda min redan inköpta kina dicen.
Ja, men nollar du adaptionen finns ett väldigt speciellt inkörningsprogram som ska göras också.

Oljeräknaren i automatlådan är en egen parameter, kräver ingen övrig särskild åtgärd när den nollats.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1147021
Rumpnisse skrev:Kan man nolla automatens timer och adaption, eller vad det kallas, den som loggar körstilen?
- Känns mer motiverat ifall jag kunde spara några tusen på kunna använda min redan inköpta kina dicen.
Adaption via Vida skall bara utföras om det skett en reparation av lådan !
Det sker en "rullande" adaption av lådan när du kör och lådan kommit upp i temperaur , vilket innebär att om du ändrar körsätt så sker förändring av "adaptionen " men som sagt inget sker förrän lådan fått rätt temperatur (oljan ca 80 grader)
  • 1
  • 188
  • 189
  • 190
  • 191
  • 192
  • 240

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]