Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Alexxelax
#1134884
chrisf skrev:Alexxelax
Verkar inte gå? Kollade runt, sökte på nätet.. hittar ingenting :shock: Varför behöver du ta bort?


God Jul på er alla också! :D
andersuw skrev:Vad jag kunnat se finns inget sätt att ta bort bilar från den listan. Å andra sidan hamnar de du senast använt hela tiden överst i listan så det gör inte så mycket att det ligger en och annan bil där som du inte längre är intresserad av.
Märkligt är det. Nej men det blir rörigt eftersom det bara står modell, årsmodell och VIN så måste man memorera VIN för att gå till aktuell bil, har 3 s60 och 2 v70 som jag kollar delar på och det är olika utrustningar och delar på dom så det är ofta, men inte alltid olika art nummer på varje. Då hade man helst velat kunna ta bort de bilar som man sålt eller blivit av med.

God jul
av kicken
#1135621
En liten fundering, jag har nu fått hem min Kina dice , men när jag sätter i den i bilen + usb i datorn, så hittar inte varken datorn eller Vida dicen..
När jag sätter i dice i op2 uttaget så tänds alla lampor, blinkar en stund sen lyser vara Firmware status röd .. är det nån drivrutin, är dicen död eller är det nåt annat skumt..? hur installerade ni ert vida / dice ? installerade ni Vida + patchen enl. beskrivningen, sen ut till bilen, i med dice i ob2 uttaget, i med usb i datorn och sen starta vida och allt funka?

hade ni i dice - usb när ni installerade vida? satt ni i bilen med allt inkopplat när ni installerad? många frågor nu :P
av andersuw
#1135640
Om röd LED lyser konstant när du kopplar in DiCEn på OBD-uttaget är DiCEn paj. Om röd LED blinkar är "firmware" i DiCEn korrupt eller saknas.
av kicken
#1135662
andersuw skrev:Om röd LED lyser konstant när du kopplar in DiCEn på OBD-uttaget är DiCEn paj. Om röd LED blinkar är "firmware" i DiCEn korrupt eller saknas.
Det som händer när jag kopplar in DiCEn i bilen så blinkar Firmware status grönt ca 10 ggr + Bluetooth com status blått lika länge, sen blir det konstant rött sken på Firmware status.. Är den paj alltså?

Måste man ha i den i obd uttaget för att datorn ska hitta den? Eller ska det räcka med att sätta i usb?
av andersuw
#1135697
Strömförsörjningen och OK-signalen hårdvarumässigt kommer från OBD. Om den lyser konstant rött när du kopplar in den där är den paj alldeles oavsett allting annat.
av kicken
#1135710
andersuw skrev:Strömförsörjningen och OK-signalen hårdvarumässigt kommer från OBD. Om den lyser konstant rött när du kopplar in den där är den paj alldeles oavsett allting annat.
Okej, får kolla med dom jag köpt den av.. Men en fundering, efter man installerat allt, (vida / dice - programmet) I datorn (alltså innan man sätter i DiCEn i bilen)

Ska inte DiCEn finnas i enhetshanteraren? För går jag in där finns det inget därom heter DiCEn? Eller kommer det bara efter man kopplar in DiCEn 7 bilen + datorn första gången? Tänkte om det är drivrutiner till DiCEn att datorn inte hittar den?
av andersuw
#1135862
Det finns flera olika sätt att installera VIDA och du har sannolikt en annan variant än jag som kör en färdigpaketerad lösning i virtuell maskin som jag fick tillsammans med den DiCE jag köpte här:

http://www.ebay.com/itm/2014D-HQ-Volvo- ... 1633882026

Men rimligen dyker inte DiCEn upp i enhetshanteraren förrän datorn känner av den, vilket den inte lär göra förrän den är kopplad både till OBD-uttaget (varifrån den får ström) och till datorn. Om DiCEn är trasig känner kanske inte datorn av den även om den är inkopplad enligt alla konstens regler.
av glock40sw
#1136080
Windows hittar Dice automatiskt när man kopplar USB kontakten första gången och installerar drivrutiner.
Första dialogrutan frågar om Windows ska söka nya drivrutiner eller inte, där ska man klicka nej , nästa ruta klickar man installera software automatiskt och sedan finish vid tredje rutan.
Nu ska Dice vara installerat och visas på meddeladefältet nere på höger.
Sedan ska man vid fliken bilprofil se att rätt Dice är valt och klicka knappen" konfigurera Dice" där ska man inte heller välja att uppdatera utan bara "testa kommunikationsverktyg".
Jag brukar göra detta vid skrivbordet genom att koppla 12V strömadapter på Dice .
Det är bekvämare än i bilen men går att göra där också.
av andersuw
#1136083
Om man redan installerat DiCEn på en dator kan man också flytta den "entry" i "registryt" som blir resultatet från den datorn till en annan. Eftersom jag inte har någon 12V-adapter till hands använde jag den metoden för att installera DiCEn på min stationära dator som jag sedan kan ansluta till bilen via min Bluetooth-bestyckade DiCE. Grundinstallationen måste göras via USB även om man har en Bluetooth-DiCE och det hade behövts en väldigt lång USB-kabel eller en 12V-adapter för att lyckas annars.
  • 1
  • 186
  • 187
  • 188
  • 189
  • 190
  • 240
Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kö[…]

Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på f&ou[…]

Hejsan. jag har nåt skumt fel i min framvag[…]