Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#526018
Lång lista

-Tätare trafik med mindre avstånd.
-Nya bilar saknar stänkskydd
-Bergkross i.s.f sand
-Friktionsdäck har mera saipat mönster vilket plockar upp mera sten i mönstret
-Tunnare rutor ???
-Eftersatt vägunderhåll så sten lossnar från slitytan.

Finns nog fler ändå....
Användarvisningsbild
av erikn
#526019
Det där tror jag var en bra sammafattning, och alla tillsammans blir en rejäl ökning av stenskottsproblem på bilarna.
av semmelman
#526647
Kan man lägga till dålig plogning? Tänkte de har ju plogat dåligt då de vill spara på de dyra bladen (kanske myt?) och kompenserat med mer grus som sen ligger kvar längre? Frågar bara inget jag påstår.
av CalleV70
#527927
sand slutar man meddå den blåser bort efter några bilar. krossen biter fast bättre i underlaget. På mindre vägar som man inte saltar, sandar man för kollektivtrafiken! Och bussarna vill ha grova härliga spetsiga stenbitar... Så det stämmer som ni skrivit ovan.
Men tunnare rutor köper jag inte. Den är ju 2-delad och det är yttre delen som drabbas av sprickan. Vidare limmas rutan då den är en del av karossens förstyvning. Därför kan vissa stenskott snabbt förvärras då det är mer eller mindre spänningar i rutan.
Jag har stänkskydd bak. Saknar det hos medtrafikanterna. Fast de senaste stenskotten har jag fått av mötande trafik!! Kanske det är framhjulen som driver upp stenbumlingarna?? :(
av llesrof
#527945
Vi kan rostskydda en bro eller ett monument i 30år, men inte hålla rosten borta från bilen i 5år?
Visst kan vi det, och nej vi vill inte lösa ut det eftersom den blir för dyr.
Måste det ena ha med det andra att göra då? Jag tror utan att veta, att kostnaden för rostskyddet procentuellt sett är lägre för en bro eller monument sett till byggkostnaden, än vad det är för en bil. Som du skriver så skulle det bli orimligt dyrt att köpa en sådan bil. Jag tror också att det faktiskt är mer komplicerat att rostskydda en bil än en bro eller ett monument om man skall ta hänsyn till design, funktion och kostnad.
av semmelman
#528448
Läste att de skickat hem två jas-plan för att folien hade släppt, den skyddade mot typ stenskott eller vad som kan finnas i luften, som jag redan skrivit, om man har det på framrutan skulle man kanske kunna undvika många stenskott, och när folien blir för prickig så drar man bara av den och sätter på ny, billigare än att byta rutan... vore inte det bra?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#528547
Det finns ju redan folie till strålkastarna som funkar så..... problemet är den inte klarar vindrutetorkarna
Användarvisningsbild
av Variosboy
#528559
llesrof skrev:
Vi kan rostskydda en bro eller ett monument i 30år, men inte hålla rosten borta från bilen i 5år?
Visst kan vi det, och nej vi vill inte lösa ut det eftersom den blir för dyr.
Måste det ena ha med det andra att göra då? Jag tror utan att veta, att kostnaden för rostskyddet procentuellt sett är lägre för en bro eller monument sett till byggkostnaden, än vad det är för en bil. Som du skriver så skulle det bli orimligt dyrt att köpa en sådan bil. Jag tror också att det faktiskt är mer komplicerat att rostskydda en bil än en bro eller ett monument om man skall ta hänsyn till design, funktion och kostnad.
Precis, och vad är det för bilar vi pratar om som är sönderrostade efter 5 år??

Min förra V70N hade gått 32000 mil när jag sålde den och då var den 9 år gammal.. ingen rost på den inte..

Jag förstår, en del saker går ju […]

Röret är rätt lätt att ta loss[…]

Hej Bilens motorlampa började lysa gult f&oum[…]

Låter som om den drar tjuvluft någon s[…]