Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av semmelman
#523650
Jag tror mig se spräckta vindrutor mycket oftare nu än förr i tiden, kanske det är alla caddyarna som höjer statistiken. :)
Nej men det verkar ju som att ett stenskott idag oftare springer iväg till en lång spricka än förr då det höll sig som ett stenskott bara.

Men tror ni Volvo har behållt tjockare rutor då och gått mot strömmen?
Kan man beställa tjockare rutor när man byter framruta?
Kan man göra nåt för att göra dem tåligare?
av Lazy
#523689
semmelman skrev:http://www.bytbil.com/nyheter/2vfprkyg

Tycker faktiskt man får mycket mer stenskott nu för tiden än förr och det blir värre bombkravader nu för tiden, och längre sprickor, men jag vet inte man kanske glömmer oxå, vad tror ni, är Volvorutor klenare idag än förr? Och beror det verkligen på däcken?
Jag byter till ny bil vart 3:e år i tjänsten och jag tror att det bara beror på tillfälligheter, några av mina bilar har jag fått stenskott på efter två veckor, andra efter ett år, jag kör mycket bil i tjänsten på samma vägar året runt, det jag upptäckt på senare år är att det som tidigare kallades sand tycker jag idag mer liknar smågrus som då ev. orsakar större skador.
Användarvisningsbild
av erikn
#523694
En del är väl också att det är mycket fler bilar på vägarna, och vägarna har inte blivit så värst mycket fler. Vad jag menar är att trafiken har tätnat så att man är mer nära varann än förr.

Försökte hitta statistik, men lyckades inte hitta för mer än några få år bakåt.
Senast redigerad av 1 erikn, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av poseidon
#523695
Har hört att man numer inte får använda vanlig sand utan det är finkross som sprids på vägarna och de är vassare å därmed blir stenskotten fler.
av *pettson*
#523803
Hur det ligger till med just stenskotten är jag inte insatt i. Men däremot rutorna. Dom är starkare än någonsin strukturellt, men svagare än någonsin i ytterglaset.
Det är en affärside för alla som säljer rutor, eller tjänsten att byta dem, att just få in bilen tidigare med slitage på rutan. Det är heller ingen som sticker under stol med detta om man frågar. Det är som VAGs förmodligen nu sparkade reservdelschef nånstans i sverige sa på tv för några år sedan som svar på varför just VAGs framvagnsdelar var så dåliga: *Det svåraste som finns är att göra en detalj som är så slitstark att kunden känner att det är kvalitet. Samtidigt som den ska vara så svag att den periodiskt ska återkomma till verkstaden för ett byte*. Nåt som visar hur tänket är. Det tänket är ingen nyhet eftersom ALLA som säljer en tjänst eller en detalj vill att kunden ska återkomma så fort som möjligt för mer inköp.
Däremot är det så att tidigare var dom flesta självbärande chassien förstärkta på ett speciellt sätt runt rutan för att rutan skulle avlastas. En ruta tog runt 5% av vridstyvheten.
VAG har 30% av vridstyvheten sitter i vindrutan och volvo har runt 15%. Det är därför vi ser mer sprickor än tidigare. Så fort det blir en försvagning så ränner det iväg en spricka.
av semmelman
#523827
Då kan man ju bara hoppas att folk får upp ögonen för detta "fusk" så att det blir en konkurrensgrej vilket märke som har bättre kvalitet så folk köper det bil/glasmärket med bättre rutor så kanske vi konsumenter sen slipper drabbas av detta lurendrejeri som det verkar vara.
Fan man kanske skulle ringa Janne Josefsson... :D

Amerikanska flygvapnet har väl nån sorts skyddsfilm på stridsplanen som gör dem tåliga mot mycket, kunde inte det kunna va nåt att sätta på bilrutorna i Norden där jag antar problemet är större?
av bilgalen
#523828
VAG har 30%...

VAG är en jäkla massa bilmärken och bilmodeller. Jag är ganska säker på utan att veta, att inte alla har exakt 30% av vridstyvheten i rutan? VW Amarok och Audi R8 borde ju tex ha lite olika förutsättningar när de låg på ritbordet :)
av *pettson*
#523907
bilgalen skrev:VAG har 30%...

VAG är en jäkla massa bilmärken och bilmodeller. Jag är ganska säker på utan att veta, att inte alla har exakt 30% av vridstyvheten i rutan? VW Amarok och Audi R8 borde ju tex ha lite olika förutsättningar när de låg på ritbordet :)
Till och med en gammal golf har 30%.. och nej det skiljer faktiskt inte särskilt många % på varje bilmodell.. Med VAG menar jag just VAG, jag menar inte skoda och inte seat eftersom dom är egna märken förvisso ägda av VAG koncernen. AUDI använder detta klart flitigast.
Du behöver naturligtvis inte tro på mej, du får gärna söka egna fakta. Men det är vad VAG anger i sina interkurser.
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]