Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hasse63
#507647
Någon som vet om man måste ha magnetventilen till turbon (den med 3 slangar och elkontakt) eller om man kan koppla förbi den på nått vis. Min tycks vara trasig för jag får inget turbotryck längre. Kan den passa från typ vilken bil som helst?
av Amarace
#507705
Vad är det för bil?

Brukar inte en sån kontakt vara en slags pysventil som höjer turbotrycket vid ett visst varvtal, typ Turbo + el liknande. (satt en sån om man monterade IC-sats på 240, den höjde från 0,55 till 0,7 bar vid 3000rpm el nåt sånt).
Användarvisningsbild
av vetten
#507750
Magnetventilen är ett måste för att både hålla trycket uppe och samtidigt se till att du inte spränger motorn med för högt tryck. Nej du ska INTE ge dej till att koppla bort eller förbi den eftersom du då riskerar att få ett alldeles för högt laddtryck vilket resulterar i ett dyrt motorras. Sen kan det väl inte vara så svårt att hitta en fungerande ventil på skroten till just din bilmodell och med det menar jag att du inte heller ska testa med någon annan bilmodell/märke som ju kan ha helt andra värden än dom som är specad för din bilmodell.
Du kan läsa mer om just magnetventilens funktion här:

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=79521

Det är visserligen en länk till ett Saabforum men funktionen beskrivs bra där tycker jag.
Användarvisningsbild
av Hasse63
#507848
Tack för svar :D

Det är till min Pegg 605 SRti. denna ventil har blivit sämre och sämre och nu är den stendöd.
min kompis Saab 93 har denna ventil och de är snarlika och om man nu inte hittar en ventil till en 605 så tänkte jag om det kunde vara samma från nån annan bil.

Ska iväg och dricka kaffe nu så jag få läsa på sen.

Tack igen från en nybliven turboägare som älska Amazon :D
Användarvisningsbild
av vetten
#507906
Hasse63 skrev:Tack för svar :D

Det är till min Pegg 605 SRti. denna ventil har blivit sämre och sämre och nu är den stendöd.
min kompis Saab 93 har denna ventil och de är snarlika och om man nu inte hittar en ventil till en 605 så tänkte jag om det kunde vara samma från nån annan bil.

Ska iväg och dricka kaffe nu så jag få läsa på sen.

Tack igen från en nybliven turboägare som älska Amazon :D
Om det är samma ventil så borde den antagligen ha samma nummer vilket borde stå någonstans. Det bästa vore väl att leta på bilar som är franska då dom brukar hålla sej till franska komponenter som typ Fenix eller dylikt. Har ingen koll på vad Saab använder för fabrikat men det borde nog vara Bosch.

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]

XC90 eller V90CC

Finns inte en enda nyare bensin V90 CC om jag ko[…]

Solenoiden byter man bara. Den går inte att […]