Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
#504884
Problemet är inte trassel, utan att billiga kablar inte ens klarar 10 A pga klena ledare och dåliga anslutningar. Man behöver lägga 300+ för att få nåt som över huvud taget fungerar.
av Rådlös
#504950
Det var ett oambitiöst frågeformulär. Vill du inte vet hur ofta man använder startkablar, vanligaste orsaken, om dom håller måttet (inte blir överhettade) osv. osv?
Det finns kabeltyper som inte blir stela i kyla t.ex. Radaflex vill jag minnas att dom heter. Dom har gummibaserad isolering och är extra mångkardeliga, (innehåller extra många och tunna koppartrådar).
Användarvisningsbild
av isak
#505172
är väl ingen skillnad om strömmen kommer från starthjälp eller kablar?
det är kunskapen i hanteringen det handlar om!
Isak
Användarvisningsbild
av C.W.
#505174
jag förutsätter att starthjälpen är mer funktionsduglig en den bil jag ger starthjälp till, som eventuellt har fel på batteriet (kortslutning) eller annat som kan påverka och störa el komponenterna i min bil.
:wink:
av Joliby
#506852
Tack för alla svar och kommentarer, ni ska veta att vi läst igenom dom och att kvalité(tjocklek,hölje) samt prissättning har tagits i åtanke.

Vi behöver bara några fler svar för att nå den mängd svar som behövs för att kunna göra en tillförlitlig sammanställning.
Användarvisningsbild
av erikn
#506858
Sparkz skrev:Problemet är inte trassel, utan att billiga kablar inte ens klarar 10 A pga klena ledare och dåliga anslutningar. Man behöver lägga 300+ för att få nåt som över huvud taget fungerar.
Precis, jag har köpt grova startkablar som klarar av den höga strömmen. Trasslet upplever jag som ett mindre problem. Om man skulle ha någon slags manick som är automatiskt ihoprullande så drabbas man ju av ett annat problem, och det är värmen. Kolla t.ex. vanliga sladdvindor, de får belastas med ca halva effekten om de inte är helt utrullade.
Användarvisningsbild
av isak
#506861
har hemtillverkade av 35 kvadrat av mångtrådig svetskabel, uppdelad o ansluten till bägge skänklarna på poltången då håller spännfjädern. är det enda som fungerar på lastbilar.
Isak

Ja precis, kan tycka det är lite märklig[…]

Går att röktesta med sån vape-cig[…]

Startmotor byte

Hej. Skulle behöva lite hjälp med startm[…]

Ja, generellt sett kan det vara lättare at pr[…]