Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Nojjan
#503265
Hej

Jag läste lite olika "trådar" på bredd av däck och hur det påverkar förbrukningen. Nu undrar jag (om vi bortser från div legala implikationer) om förbrukningen går upp markant ( ??:-/ ) om jag ökar totaldiametern på däcken? Ökar gör den säkert men 10mm på bredden verkar sabba förvånadsvärt mycket, är det samma om man fifflar med diametern?

MVH/N
av mikebike
#503334
Ja, den upplevda förbrukningen ökar markant eftersom den större diametern gör att vägmätaren visar för lite. På min gamla bilen "sjönk" förbrukningen på vintern eftersom vinterhjulen hade mindre omkrets.

I verkligheten borde förbrukningen kunna sjunka lite eftersom ökad omkrets ger högre utväxling.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#503335
Ökad totaldiameter kan ju uppnås på två sätt:
Antingen sätter man ett däck med större profil på samma fälg, då skulle jag säga att skillnaden är försumbar, möjligen att du får lite lägre landsvägsförbrukning efterssom motorvarvet sjunker för samma hastighet (OBS, här menar jag faktiskt hastighet, inte visad hastighet)

Köper du däremot större fälgar och sätter på däck som gör att diametern ökar så får du ju en större massa som ska igång och det kan ju påverka förbrukningen negativt i stadskörning tex.
Men att du byter till en större fälgstorlek innebär ju inte per automatik att hjulets diameter blir större. Men vikten ökar ju för det..

Så det sämsta tänkbara är å byta till en större vfälg och till ett däck som göra att diametern ökar, under förutstättningen att du kör i stan.
Kör du på landsväg så spelar inte fälgens storlek så stor roll.. Det är starterna som tar kraft med stora fälgar!
Användarvisningsbild
av Variosboy
#503338
Ett förtydligande från min sida:

Många skriver "större däck" när man egentligen menar "större hjul". Och det var så jag tolkade TS första inlägg, han skriver större däck, men det måste väl vara större hjul som menas?
av Nojjan
#503568
Större däck / större hjul, inte riktigt tydligt för mig, därför använde jag "totaldiameter" som term med förhoppning om att det inte skulle förvirra.

Jag kanske ska ta ett exempel:
215/60R16 mot 215/65R16, går det att förutse vilket däck som ger högst förbrukning?

Jag tror att det borde dra mer soppa med det större däcket pga mer massa, större kontaktyta men samtidigt sänks varvtalet som sagt vid samma (GPS) hastighet vilket brukar leda till lägre förbrukning...någon som har testat detta?

Går ljudnivån upp eller ner med det byte som anges ovan?

MVH / N
Användarvisningsbild
av isak
#503699
bredden har väl största betydelsen mot luftmotståndet!
Isak
av rd350
#503706
Diametern på hjulen lär påverka förbrukningen lika mycket positivt som negativt, beroende på förändringen av utväxlingen! Så länge inte bilen behöver segdra så lär den dra mindre med den större diametern. Det är den ökade bredden som drar upp förbrukningen, tänk även på att ju större och bredare däck du har desto viktigare är det med hjulinställning som är riktig. En "feljustering" som kanske är inom toleranserna och inte märks vid små femtontumshjul kan betyda mycket om man kör på nittontumare!
Användarvisningsbild
av isak
#503709
diametern kan du styra genom att lägga dig på ett gynnsamt motorvarv.
XC90 eller V90CC

Funderar på att byta in min V90 till en nyar[…]

Brainys V60

Vet ej, men det lustiga är att när jag h[…]

Missljud V60 D4 - 2019

Jo verkstan hittade när dom felsökte.