Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
#504260
Varje dag när jag går från min parkering på jobbet så går jag förbi våran gästparkering där det står i runda slängar 10 företags/leasing-bilar från kunder/underleverantörer eller andra firmor som gör jobb åt oss, och det är sällan man ser en välskött bil där, trots att de flesta är knappt två år.. De flesta är V70II.

Tittar man däremot på parkeringen bland de som arbetar på företaget är nivån en helt annan. Så visst finns det en viss sanning i att många företag/leasing-bilar är mindre välskötta än privatägda..

Därmed inte sagt att det alltid är så, men i mina ögon är det oftare så.. Har för övrigt tre grannar som har V70II som leasingbilar, och de ser ut som själva f-n efter nåt år bara.. repor, bucklor, fulla med grejer, tvättas aldrig osv osv...
av Nilson
#504307
Ja bilar som är fulla med grejor =)
Jag har en tjänstebil och den är full med grejor.
Det är en arbetsbil för mig och jag använder den som det.
Jag handtvättar den inte utan kör igen nån biltvätt på en mack.
Jag har kanske nån repa vad vet jag, jag ser inte nu för den är så skitig.
Kan hända att min bil är en sämre bil att köpa en nån privat ägd bil vad vet jag.
Det jag vet är att min bil servas kontinuerligt och går nått sönder blir det lagat på en märkesverkstad.
Jag tror faktiskt inte det är farligt att köpa en gammal tjänstebil men man får nog tåla en liten repa.
Användarvisningsbild
av isak
#504352
du har poäng där Nilsson.
resonerar själv likadant de är skötta o inte fibblat en massa med som ofta privatbilar är ex-vis utbytta originalmont radioapparater mm sänkta chassin mm större fälgar MM MM såna bilar är säkert sämre än någon repa på en beg tjänstebil?
Isak
Användarvisningsbild
av Momentum
#504391
*pettson* skrev:
andreas_lofgren skrev:Pettson, ett protokoll över en bil är inte en personuppgift.
Kan du sammankoppla bilens regnr med mej som person oavsett hur protokollformen ser ut så är det en kränkning av min rätt inom PUL.
I det här fallet kanske det är känt bland kollegorna att jag kört bilen ABC 123 och när listan kommer ut med en förteckning på regnr ABC123 och dess skavanker så förknippas fordonet med mej och hur jag skött det.
Det är inte tillåtet. Inte utan mitt medgivande. Vore det totalt okänt däremot vem som haft bilen så är det helt tillåtet.
Det finns flera stora företag som gör på det här viset med försäljningen, för att undvika PUL tar man t.ex bilarna från södra kontoren och säljer mot norra, och norra mot södra, på så sätt säljs inga bilar där nån troligen vet vem som kört den.

Det är samma sak om du önskar publicera en bild, tar du den privat är det andra regler, men om du tänkt som sagt publicera den nånstans, oavsett vart. Du tar ett kort på vårt torg, min bil står parkerad där, torgklockan är i bakgrunden och visar ett klockslag.
Du får då inte publicera den bilden utan mitt medgivande, detta eftersom det pekar ut min bil, på en viss plats, en viss tid. Vilket kan ställa till det för mej av olika anledningar. Väljer du att radera tiden i det fallet, eller regnumret kan du publicera bilden. Detta till trots att du som fotograf inte har en susning om vem jag är.
PUL är inte bara det folk vanligen tror.. En personuppgift är ett foto eller ett dokument där du är spårbar.
Tror nog att du har en viss övertro kring skyddet som PUL ger
av *pettson*
#504398
Jag har ingen övertro om vad lagen säger, men jag förväntar mej inte att lagen följs nånstans om man inte själv säger ifrån, för dom flesta företag och privata har antingen ingen aning om den, eller så följer man den inte ändå.
På en tidigare arbetsplats hängde vår verkstadschef ut 30 papper i verkstan på en vägg. Det var 30 papper med ett antal grafer. Graferna föreställde hur mycket pengar varje mekplats drog in statistiskt på olika grunder. Graf 1 visade mekplats 1, graf 2 mekplats 2 osv. Våra anställningsnummer fanns inte på graferna, men som sagt mekplatsens nummer. Och det är känt i verkstan att person X hade mekplats nummer 12, bara att gå o kika på graf 12 för att se hur han tjänar pengar åt verkstan, via grafen kunde du också lätt via andra fakta lista ut vad han fick i lön förra månaden. Det var ju inte svårare än att ta grundlönen och räkna ut ackordet.
Flera klagade men chefen slog ifrån sej, det där var anonymt eftersom inga namn eller personnummer stod. Men det tog nån ytterligare nån månad så hade nån anmält det till datainspektionen, som kom på besök. Det slutade med att verkstadschefen vägrade, han tjurade ihop med mottot att vi SKA HA pappren att kika på för att *sporra varandra till snabbare jobb* Man tjatade inte mer ifrån inspektionen utan valde att gå vidare med det, i slutändan så åkte pappren ned och företaget fick böter. Pappren pekade ut enskilda individer utan deras tillåtelse.

För många år sedan var jag med som skjutledare på ungdomskytte i en granntrakt, där sätter man upp skjutlistor då det pågår en intern tävling över skjutsäsongen.
Varje persons tävlingsresultat noteras på den listan för varje vecka. Det finns bara namn normalt sett på listan, samt skjutdag, utom då två har samma namn i samma skjutklass, då infogar man födelseåret och månaden man fyller i. Men inget mer av personnumret. Alla personuppgifter hanteras normalt sett i klubbens handskrivna medlemsbas som är inlåst i arkivet.
Antingen anmälde någon detta eller så fick vi besök ändå, men datainspektionen dök upp och vi fick fan för alltihopa. För det första var barnens namn spårbara genom att deras namn stod på en skjutdag. Det var inte tillåtet utan föräldrarnas tillåtelse. För det andra fanns personuppgifter noterade på några av barnen (som jag sa att man satte år och månad.) Det var inte heller det tillåtet utan föräldrarnas tillåtelse. Det var på vippen att vi inte fick ha listan sittandes alls i lokalen där barnen är samlade det var enligt inspektionen *offentligt*.
Hur ser det då ut för att få skjuta?..Jag menar, man drar inte in okänt folk som slängs upp på en lista och blir *uthängda* Och att behöva föräldrarnas tillåtelse när det är dom som enligt lag står för medlemskapet i klubben? Samtycker man inte till hantering inom en klubb när man blir medlem?
1/ Barnens föräldrar anmäler medlemskap i klubb.
2/ Barnens föräldrar anmäler att dom vill att barnen ska delta i skjutcup. Det gäller alla tävlingar.
3/ Lokalen beträds endast av medlemmar, möjligen då medlemmarnas föräldrar (barn och dess föräldrar). Det är inte ens tillåtet att ta med sina kompisar på grund av hanteringen av skjutvapen. Om nu inte dom är medlemmar och ska skjuta då möjligen.
4/ Listorna är inte synliga utifrån, dom sitter i en låst källarlokal som endast öppnas när skytte pågår och ingen *utomstående* har någonsin kunnat se den.

Trots detta alltså krävdes ytterligare åtgärder för att skydda barnens integritet. Vi åtgärdade detta enligt rekommendation och slapp betala nån straffavgift.

Så nej jag har ingen övertro på hur nitisk den lagen är, om nån orkar beivra den.

Ja, generellt sett kan det vara lättare at pr[…]

har du läst av elen till pedalen och inte upp[…]

Hade liknande på min för massa år[…]

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]