Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#504404
Ticken skrev:Jag hade nog köpt en sprillans ferarri.. Totalt rejskittad. Thats it, no more no less.

/Ticken
:idea: För att citera en östgötsk äldre man med mycket pengar och ett antal porsche och ferraris (totalt 12st).: Jag blev inbjuden att köpa en sån där ENZO, skitfin bil men vad fan skulle jag ha den till? Jag fick köpa den och köra den på Ferraris bana hur mycket jag ville, det ingick fria resor till och från banan när man ville. Men jag vill ju köra bilen på vägen, det är ju där känslan finns,lägga miljoner o inte kunna köra när jag vill?. Nej fy fan, det blev en begagnad 460 challenge Stradale, den hade gått 400mil, den hade allt inkl keramiska bromsarna och avgasventilen.
Passade på att köpa 3 beggade Porschar samtidigt, hittade ett bra paket, en GT 2 helaluminium för tävling som inte var startad ens och en GT2RS som gått 100mil sen då en GT3RS med 20 mil på mätaren. Får se om jag hittar nåt annat bra att mysa med.

Jag har sett bilarna så jag vet att det är inte nån skröna och jag var där när han sa det. Som bonus eldade han upp bägge bakdäcken på Ferrarin utanför på gatan i ren glädje, för att låta oss höra motorljudet över 4000rpm när det blir rakt rör med avgasventilen som sitter på challenge stradalen. :wink: En mycket skön sång som knottrade huden.
#505406
Ett fullutrustat garage med all tänkbar utrustning, även om jag inte är kompetent nog att använda allt. Ett gäng Volvo bilar från olika epoker.

Men med en obergränsad ekonomi så skulle jag nog fan köpt Ford och sen lagt ner skiten. För det borde man få något nobelpris för att man räddat världen i från Focusar och Mondeoar.....

Men det är ju bara vad jag skulle gjort.....
#506527
Obegränsad ekonomi ja...
Två våningar. På vardera ca 1000 m2.

På nedervåningen, inre takhöjd måste vara minst 4,5 meter:
Några hydrauliska tvåpelarlyftar.
En bra 4-pelarlyft. Våglägeskalibrerad, med hjulinställningsutrustning.
Ett par enpelarlyftar, för skadereparationer.
Maskiner/utrustning/verktyg till förbannelse.
Fordonslyft till övervåningen, minst 8 meter lång.
Gott om utrymme mellan allt.

På övervåningen:
Lagerlokal. Innehållande ett litet lager reservdelar.
Annars innehåller övervåningen bara bilsamlingen. :wink:
Den består av bland annat:
Volvo P1800 -61
Volvo P1800E -69
Volvo 123 GT. -68
Volvo 142 Grand Luxe -71.
Nån eller några 30- eller 40-talsVolvo vore inte fel.
Volvo 262C -80.
Volvo 242 GT -80.
Volvo 244 Turbo -81.
Volvo 760 GLE -83.
Volvo 760 Turbo -83.
Volvo 740 Turbo -88.
Volvo 780, hellst inte med V6an. -88 eller senare.
Italienimporterad Volvo 740 med B204FT-motorn.
En bil från varje årsmodell av Volvos R-serie från 95-04.
Volvo 960 Executive -94.
Volvo S90 Royal -98.
Volvo S80 T6 Executive. -05
Volvo S80 V8 -10.
Volvo XC90 V8 R-Design -09.
Inga bas-modeller så långt ögat når. :wink:

Saab 750 GT.
Saab 99 EMS.
Saab 99 Turbo.
Saab 900 Aero T16.
Saab 9-3 Viggen.
Saab 9-5 Hirsch.

Cizeta-Moroder V16T.

Lamborghini Countach LP500 S Quattrovalvole.
Lamborghini LM002.
Lamborghini Reventon.

Koenigsegg CCXR

Bugatti Veyron SS.

Porsche 356 2000 Carrera 2 GT -65.
Porsche 911 Turbo -78.
Porsche 550 Spyder.
Porsche 917/30.
Porsche 911 Carrera RS 3,0 -73.
Porsche 959.
Porsche 996 GT2.
Porsche 997 GT2 RS -11.

Med mera, med mera... Finns sjukt många fina bilar man vill ha!

Den obligatoriska soffgruppen med tillhörande konstant full ölkyl kan jag inte bestämma mig om jag skulle ha på över eller nedervåninen. :wink:
#506564
eccy243 skrev:Den obligatoriska soffgruppen med tillhörande konstant full ölkyl kan jag inte bestämma mig om jag skulle ha på över eller nedervåninen. :wink:
Det skulle inte va något problem för mig; jag skulle helt enkelt be butlern att gå ut till Spendrupsbilen som står parkerad utanför :-)

/M10
#506627
Min drömgarage skulle har en av värje typ av drivlina som finns... till exempel motor fram, driven framaxel; motor fram, driven bakaxel och så vidare. Vilket av vilket typ... nu det är en fråga!

FF

Volvo 855 T5R - utan tvek. En trixad Honda Integra Type R som reserv. Troligen min vardagsbil.

FR

BMW M5 (original - E32?)

F4WD

Nissan GTR R34

RR

Porsche 911 Carrera SC (80-talet)

MR

Pagani Zonda

M4WD

Lamborghini Gallardo Spyder


Tror jag måste bli miljardär innan det bli en verklighet... :lol:
#506843
eccy243 skrev: Den obligatoriska soffgruppen med tillhörande konstant full ölkyl kan jag inte bestämma mig om jag skulle ha på över eller nedervåninen. :wink:
Vadå "eller"? En på varje våning så klart...
Mjukvara 3.0.3

En sak som jag noterat på min XC60 T6 Rech[…]

Kolla så knacksensorn sitter ordentligt fast[…]

Det skall funka utan problem, om någon fr&ar[…]

Nu är P-sensorerna på plats. Blev en sa[…]