Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av pekka88
#500951
Hur ställer ni er till att "dra på" startmotorn med tändhattarna av, för att få ut det sista ur oljepumpen vid ett oljebyte. oljepluggen borta.

bra eller anus? :mrgreen:
av *pettson*
#501050
ett stort mörkt.. ANUS!
Inte för det händer nåt,, utan för att det absolut inte gör nån nytta då pumpen matas nedifrån och oljetrycket matas rakt uppåt.. Det blir inget nytt oljetryck av ingenting, så inget nytt lär hamna i tråget, pumpen kommer inte helle plötsligt att dräggla baklänges. Pumpen sitter runt vevaxeln i motorns framkant. Inte i tråget. I tråget finns bara pickupen, den kan du däremot ihop med tråget ta och göra en rejäl stortvätt på nångång när det passar för att få bort slemlika pålagringar som finns efter många år som hindrar pickupen från att svälja ordentligt. Notera NÅNGÅNG .. inte varje gång.
av rd350
#501423
Den extremt nogranne brukar göra tvärt om, dra runt motorn efter oljebyte innan start för att fylla filter och oljekanaler. Överkurs vid oljebyte men väldans bra om man har en nymonterad renoverad motor! :wink:
av PTV
#501433
Förmodligen inget vidare att tomköra en motor utan olja även om jag på en gammal Scorpio med V6 brukade skruva av filtret och med motorn igång pumpade ut oljan via denna väg ett flertal gånger pga en egenhändigt plomberad oljeplugg som läckte.Denna motor tog ingen skada av det varken effektmässigt eller hörbart mekaniskt men sanningen är ju som så att om man har ett val och är mer rädd om sin bil så låter man bli att snurra runt motorn om det inte är olja i denna.
av *pettson*
#501538
Du var själv inne på det, den tog inte nån skada hörbart mekaniskt. Annars har du den första motorn med trycksmorda lager som gillar läget att vara utan oljetryck. Och det bör platsa i guiness rekordbok. Det du inte ser och inte hör, är den mycket snabbt ökande temperaturen i lagerlägena, på en del modeller upphör kolvkylningen. Smörjningen av cylindrarna upphör omedelbums eftersom dom faktiskt är stänksmorda av vevaxeln. Ovanpå det så har inte kamaxlarna varesej kylning eller smörjning. Vevaxeln, ja den saknar naturligtvis samma sak. Det är inte så att det måste gnissla och skrika, det kan ta upp till ett par minuter innan det kärvar såpass, men lagren har nått en temp dom aldrig ska nå med ett slitage på dom som aldrig nånsin ska ske.
av CalleV70
#502063
Tänk att det inte är enbart oljan i sig som smörjer. Då skulle ju allt kunna ligga i ett bad. Du måste ha tryck som håller uppe oljehinnan. Därför viktigt med multigrad på våra breddgrader som håller oljan flytande när man startar vid kyla. Utan olja till pumpen ger inget tryck och du riskerar att (som pettson skrev) att få metallkontakt i vevaxelns lagersäten. Och vad spelar det för roll om det ligger 0,5 liter kvar?? Du fyller ju på med några liter färsk olja.

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]